متخصصان اروپایی روی یک نوعی از واکسن آبله به لحاظ ژنتیکی تغییراتی اعمال کرده‌اند که می‌تواند پروتئین ویروس مرس را در سطح خود نشان دهد. این واکسن از این قابلیت برخوردار است تا شترها را از ابتلا به علائم ویروس مرس حفظ کند.

کارشناسان امیدوارند این واکسن بتواند گسترش ویروس مرس را در شترها متوقف ساخته و از انسان‌هایی که در معرض ابتلا به آن هستند، محافظت کند.

اولین مورد از ابتلا به ویروس مرس در انسان سال 2012 در عربستان سعودی تشخیص داده شد. از آن زمان به بعد بیش از 1600 مورد ابتلا به این ویروس گزارش شده و یک سوم موارد ابتلایی به آن جان خود را از دست داده‌اند. همچنین افراد مبتلا به برخی بیماری‌ها همچون دیابت، نارسایی‌های کلیوی و ریوی بیشتر مستعد ابتلا به ویروس مرس هستند.

شیوع این ویروس در میان افرادی که با بیمار مبتلا به مرس ارتباط نزدیکی دارند، بیشتر است.

شیوع این ویروس در 26 کشور جهان گزارش شده که تاکنون کارشناسان نتوانسته‌اند واکسن موثر یا درمانی جهت مقابله با آن کشف کنند.

پرفسور «بارت هاگمانز» یکی از کارشناسان مرکز درمانی «اراسموس» هلند در این باره گفت: در حال انجام آزمایش‌ها و تست واکسن روی شترها هستیم. همچنین از آنجایی که شیوع این ویروس میان شترها می‌تواند پیامد‌های جدی روی سلامت انسان داشته باشد در تلاش هستیم به سرعت واکسنی جهت مقابله با آن تولید کنیم.