ایران به تولید خون مصنوعی دست می‌یابد

مصطفی مقدم، اظهار داشت: ایران تنها کشور اسلامی است که عضو انجمن بین‌المللی خون نادر بوده و در تعاملات پزشکی در سطح انتقال خون جهانی قرار دارد.

وی افزود:در صورتی که فردی در خارج از کشور نیاز به خون نادری داشته باشد در صورت درخواست و دارا بودن آن نمونه خونی کیسه خون را به کشور مربوطه ارسال می‌کنیم البته هزینه حمل و نقل آزمایش و خدمات بر عهده کشور درخواست کننده بوده و صرفا این خدمت رایگان نیست.

رئیس آزمایشگاه ایمنوهماتولوژی سازمان انتقال خون با بیان اینکه یک کیسه خون نادر که وارد یا از کشور خارج می‌شود برای بیمار 10 هزار دلار هزینه دارد، گفت: به طور متوسط بیمار دارای خون نادر به یک یا دو کیسه خون برای درمان نیازمند است، به طور مثال 8 ماه پیش بیماری با خون نادر در ژاپن نیاز به عمل جراحی داشت که تنها یک نفر در فرانسه با مشخصات خونی آن شناسایی شد و انتقال کیسه خون به ژاپن انجام گرفت.

وی به موضوع جایگزین‌های خونی اشاره کرد و افزود: به دلیل اینکه خون‌های نادر کم است باید موضوع جایگزین همچون استفاده از داروهایی که مغز استخوان را برای خون‌سازی تقویت می‌کند، مورد توجه قرار گیرد.

مدیر برنامه ملی خون‌های نادر از تهیه و تولید خون مصنوعی خبر داد و گفت: تولید خون مصنوعی در ایران نداریم و در دنیا نیز به طور معمول این خون مورد استفاده قرار نگرفته و بیشتر بعد پژوهشی دارد. خون مصنوعی دارای موادی بوده که اکسیژن‌رسانی به بافت را در بدن تسهیل می‌کند.

به گفته مقدم پتانسیل ساخت و تولید خون مصنوعی در ایران وجود دارد چرا که مرزهای علم بسته نیست و ارتباطات بین‌المللی زیادی وجود دارد بنابراین امید می‌رود که به این مسئله دست یابیم البته باید توجه داشت که هزینه‌ها در این زمینه‌ها بسیار زیاد است و سرمایه‌گذاری کلانی لازم دارد، همچنین در حال حاضر 3 تا 4 شرکت سرمایه‌گذار در دنیا در حال انجام اقداماتی در زمینه تولید خون مصنوعی هستند.

وی بیان داشت: استفاده از خون مصنوعی در دنیا در شرایط خاصی گزارش شده و استفاده روتین و بالینی حین جراحی نداشتیم چرا که عوارض بعدی استفاده از خون مصنوعی ناشناخته است و به کار گرفتن آن برای بیمار با مجوز لازم باید انجام گیرد.

مدیر برنامه ملی خون‌های نادر ادامه داد: برنامه ملی ما در سازمان انتقال خون به صورتی بوده که قبل از اینکه مشکل برای گروه‌های خونی داشته باشیم از طریق تست‌ها گروه‌های خونی را شناسایی می‌کنیم به طور مثال سالانه 8 هزار بیمار از طریق مراکز پزشکی به سازمان انتقال خون برای آزمایش خونشان به ما ارجاع داده می‌شوند.

وی از آزمایش خون 40 هزار اهدا کننده  جهت بررسی مشخصات خونی آنها در 5 سال گذشته خبر داد و اعلام کرد: حداقل 12 تا 22 گروه خونی آنها در این آزمایش‌ها مورد بررسی قرار گرفته است و در واقع خون‌های نادر در افراد اهدا کننده شناسایی شده تا در زمان لازم از آنها استفاده شود.

مقدم ادامه داد: بانک اطلاعاتی خون‌های نادر ایران از 6 سال پیش راه‌اندازی شده و هزار نفر دارای خون نادر شناسایی و در این بانک اطلاعاتی مشخصات آنها ثبت شده است که در این میان 80 نفر دارای گروه‌های خونی خیلی نادر هستند.

رئیس آزمایشگاه ایمنوهماتولوژی سازمان انتقال خون گفت: بانک اطلاعاتی خون‌های نادر در 31 مرکز استان راه‌اندازی شده و در سازمان انتقال خون دارای آزمایشگاه تخصصی هستند.

وی با بیان اینکه خون‌های مورد نیاز بیماران که در گروه‌های نادر قرار دارد از طریق این بانک اطلاعاتی قابلیت انتقال به سراسر کشور را داشته و در صورت نیاز خون همراه با یک کارشناس از طریق هواپیما به استان مورد نظر فرستاده می‌شود.

مقدم بیان کرد: هزینه یک کیسه خون نادر 3 تا 5 میلیون تومان است و این در حالی بوده که در سازمان انتقال خون کیسه خون نادر به صورت رایگان به بیمار ارائه می‌شود.

رئیس آزمایشگاه ایمنوهماتولوژی سازمان انتقال خون بیان داشت: خدمات سازمان انتقال خون و ارائه کیسه‌های خون نادر به بیماران در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی رایگان است.