تامین80 درصد از درآمدهای شهرداری تهران از « تغییر و تثبیت کاربری ها» / تثبیت هرج و مرج در شهر

گروه اجتماعی، مرتضی طلایی نائب رییس شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارخبر با اشاره به پیش بینی رکود بازار مسکن از سال گذشته و تاثیر این امر در تامین درآمدهای ناپایدار شهرداری تهران عنوان کرد: شهرداری تهران از سال گذشته بر این اساس راه های دیگری را در نظر گرفته بود.  به همین دلیل تا زمان حاضر توانسته است درآمدهای خود را تامین کرده و با کسری بودجه مواجه نباشد.

 

وی با بیان این که شهرداری تهران پیش بینی بودجه سال 1394 خود را تا کنون محقق کرده است، اظهار کرد: اما ذکر این نکته ضروری است که محل تامین درآمدهای شهرداری تهران در سال جاری تغییر کرده است.

نائب رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که 80 درصد از درآمدهای شهرداری تهران در سال جاری از محل تغییر و تثبیت کاربری ها است، خاطرنشان کرد: این نوع تامین درآمد به معنی تثبیت هرج و مرج در شهر است.

طلایی افزود: روند تثبیت و تغییر کاربری ها در شهر به منظور کسب درآمد منجر به قانونی شدن قرار گرفتن انواع کاربری های تجاری و اداری در بافت های مسکونی شده است.

اقتصاد مقاومتی راه منطقی کسب درآمد توسط شهرداری ها

وی با تاکید بر اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از راه های منطقی کسب درآمد توسط شهرداری ها اذعان کرد: همچنین کاهش هزینه ها در بخش های غیر ضروری و کند کردن سرعت فعالیت های عمرانی که اکنون برای شهر در اولویت قرار ندارند؛ می تواند منجر به راه های منطقی برای کسب درآمد شود.

لزوم ادامه فعالیت شهرداری تهران در محدوده وظایف تعریف شده

نائب رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که در شرایط اقتصادی حاضر نباید در بخش فعالیت های عمرانی ایجاد تعهد کرد، افزود:هنگامی که فعالیت عمرانی را آغاز می کنیم در صورت ناتمام ماندن به دلیل کسری بودجه هزینه تمام شده آن روز به روز افزایش می یابد. لذا بهترین راهکار این است که تعهدی را ایجاد نکنیم که منجر به ضرر دو چندان به شهر و شهروندان شود.

طلایی با تاکید بر این که شورای اسلای شهر تهران هنگام تنظیم بودجه باید محدده فعالیت های اجرایی شهرداری تهران را مورد نظر داشته باشد، خاطرنشان کرد: شهرداری تهران همواره از کسری بودجه گلایه می کند اما در کنار این امر همواره عنوان می کند شهرداری در حوزه هایی بیش از وظایف خود برای شهر ورود کرده و اقداماتی را انجام داده است.

وی ادامه داد: لذا اعضای شورای اسلامی شهر تهران باید این نکته را مدنظر داشته باشند که آن دسته از فعالیت هایی را که به شهرداری تهران مرتبط نیست در فصل بودجه حذف کنند تا در طول سال با کسری بودجه برای اداره شهر مواجه نباشیم.

نائب رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تعهداتی که اعضای شورای شهر به مناطق و محلات در طول سال ارائه می دهند، عنوان کرد: اعضای شورا نیز در فصل بودجه بندی به دنبال لحاظ کردن قول ها و تعهدات خود در بودجه سالیانه هستند اما ممکن است تمام این تعهدات به صلاح شهر و شهروندان نباشد. در نتیجه باید به صورت کارشناسی به تصویب برنامه ها پرداخت زیرا در هر صورت این شورا است که در برابر بودجه مصوب باید پاسخگو باشد.

وجود 30 هزار نیروی مازاد در شهرداری تهران

طلایی با بیان این که بخش بزرگی از هزینه های شهرداری تهران به تامین حقوق پرسنل مرتبط است، گفت: شهرداری حدود 30 هزار نیروی مازاد دارد که جذب بخشی از این نیروها با تصویب شورا در دوره سوم صورت گرفته است که نباید این امر اتفاق می افتاد.

نائب رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که با گذر زمان برای 30 هزار نیروی مازاد شهرداری تهران حق و حقوقی ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: لذا با وجود کسری بودجه و تعداد پرسنل مازاد در شهرداری تهران عملا نمی توان اقدامی را به منظور حل این مشکل انجام داد.