سودجویان در انتظار احتیاج مردم

شب یلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است. در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کرهٔ شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، از سوی مردم به فال نیک گرفته می‌شود.

یلدا به زمان بین غروب آفتاب از 30 آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود. معمولاً ایرانی‌ها در این شب گرد هم جمع می‌شوند و خوردن انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه هندوانه تا پاسی از شب بیدار می‌مانند.

سودجویان در انتظار احتیاج مردم

اما چند سالی است دست خوش سوجویی متخلفان شده و در آستانه این شب قیمت میوه و خشکبار نجومی بالا می رود و وقتی علت این گرانفروشی را جویا می شویم، حرف حساب متخلفان این است که تقاضا بالارفته و می توانیم قیمت را بالا ببریم، کاسبی ما هم این شب ها است، وقتی مردم مجبور هستند بخرند چرا قیمت را بالا نبریم؟

این ها جواب هایی است که متخلفان برای توجیه وجدان خود بیان می کنند در حالی که کاسب های با انصاف بازار هنوز هم مراقب وزن دقیق کالا و فروش براساس نرخ رسمی بازار هستند.

اما در این میان هستند دستگاه‌های نظراتی که براساس قانون باید در این مواقع به میادین بیایند و نگذارند به عموم شهروندان اجحاف شده و از استفاده از میوه و آجیل محروم بمانند.

یکی از این نهادها و دستگاه‌های نظراتی که البته وظیفه برخوردی نیز دارد سازمان تعزیرات حکومتی کشور است.

مأموریت و مسئولیت تعزیرات حکومتی چیست؟

سازمان تعزیرات حکومتی یکی از حلقه‌های رسیدگی به تخلفات است که وظیفه رسیدگی به تخلف در 3 حوزه را برعهده دارد.

نخستین بخشی که این سازمان به تخلف های آن رسیدگی می کند واحدهای صنفی و غیر صنفی است که آغاز رسیدگی به این تخلف ها از سوی سازمان تعزیرات حکومتی با دریافت گزارش از بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت با عنوان کم فروشی، گرانفروشی، احتکار، تقلب و فروش اجباری صورت می گیرد.

در بخشی از مسئولیت‌ها و مأموریتهای این سازمان آمده است: رسیدگی به تخلفات صنفی به موجب قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان مصوب 2 آبان 88 مجلس شورای اسلامی

رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز مصوب 12 اردیبهشت 74 مجمع تشخیص مصلحت نظام به استناد تبصره 2 ماده 4 مواد 8 و 10 این مصوبه.

تعزیرات سال گذشته چه کرد؟

با توجه به مأموریتهای قانونی سازمان تعزیرات به سراغ مسئولین این سازمان رفتیم و از آنها درباره عملکردشان در خصوص کنترل بازار در ایام منتهی به شب یلدای سال گذشته پرس‌وجو کردیم.

بررسی نشان داد حضور تیم های گشت مشترک تعزیرات حکومتی سراسر کشور در بازار شب یلدا منجر به تشکیل 133 پرونده تخلف از بازار میوه شده که متخلفان بیش از 353 میلیون ریال جریمه شده اند.

همچنین در این میان استان های تهران، قم و گیلان بیشترین پرونده های تخلف را داشته اند و در بازار خشکبار نیز شب یلدای سال گذشته 75 پرونده در تعزیرات حکومتی تشکیل شده است که متخلفان بیش از 229 میلیون ریال جریمه شده اند که بیشترین پرونده ها مربوط به استان های تهران، فارس و قم بوده است.

آیا همه تخلفات در زمینه گرانفروشی است؟

برخلاف تصور مردم تخلفات بازار شب یلدا مختص گرانفروشی و کم فروشی نیست و بسیاری از دستگاه های نظارتی در تمام سال به ویژه مناسب هایی همچون شب یلدا با افزایش پدیده قاچاق میوه و خشکبار روبرو هستند که در این زمینه سال گذشته 28 پرونده قاچاق میوه و خشکبار در تعزیرات حکومتی سراسر کشور رسیدگی و جزای 947 میلیون ریالی برای این پرونده ها صادر شده است که بیشترین پرونده های قاچاق میوه و خشکبار شب یلدا در سال گذشته مربوط به استان های فارس، آذربایجان غربی و کرمانشاه بوده است.

تعزیرات امسال چه می‌کند؟

به سراغ سرابیان مدیرکل نظارت و هماهنگی گشت های مشترک سازمان تعزیرات حکومتی رفتیم تا ببینیم امسال چه برنامه‌ای برای برخورد با متخلفان دارند.

وی در مورد اقدامات ویژه این سازمان برای شب یلدا گفت: ادارات کل تعزیرات حکومتی سراسر کشور به منظور پیشگیری از تخلفات نسبت به برگزاری گشت های مشترک با دستگاه های نظارتی اقدام کرده اند و هموطنان می توانند شکایات خود را به سامانه پیامکی 30009651 سازمان تعزیرات حکومتی اطلاع دهند.

سرابیان با هشدار به متخلفان گفت: سازمان تعزیرات حکومتی برابر قانون برخورد قاطع با متخلفان خواهد داشت و همچون گذشته اجازه نخواهد داد تا سودجویان ایام را به کام شهروندان تلخ کنند.