دود تصمیم‌های غلط دولت در چشم مردم

تهران در روزهای 21تا 27 آذرماه شرایط نامطلوبی را از نظر کیفیت هوا سپری کرد و به نوعی ناسالم‌ترین هفته سال جاری را پشت سرگذاشته است اما براساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده، سایه سنگین آلودگی بر سر این کلانشهر طی روزهای پیش رو هم ادامه خواهد داشت و شاخص آلایندگی از عدد 150 و مرز هشدار گذشته و به 200 می‌رسد. نکته قابل‌توجه اینجاست که وضعیت آلودگی هوای تهران در بازه زمانی 10 روزه از شرایط ناسالم به وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در حال نوسان بوده و طی روز دوشنبه هفته گذشته به وضعیت قرمز هم درآمده است. اما تشکیل کمیته هماهنگی مواقع اضطرار بدون هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای تا روز شنبه به تعویق افتاد و در نهایت روز گذشته – شنبه - با پیشنهاد تعطیلی مدارس در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری و توقف فعالیت معادن شن و ماسه پایتخت به کار خود پایان داد. البته جالب اینجاست که تناقض‌گویی مدیران آموزش‌وپرورش درباره تعطیلی مدارس و اطلاع‌رسانی ضعیف درباره تعطیلی امروز و فردای مدارس از حاشیه‌های تصمیم‌گیری درباره وضعیت آلودگی هوا در روز گذشته بود که بر حاشیه‌سازی در فضای مجازی و بلاتکلیفی دانش‌آموزان و والدین آنها اضافه کرد. اما با همه این اوصاف سرانجام روز یکشنبه (امروز)تمام مقاطع تحصیلی شهرتهران تعطیل شد.

عبور شاخص آلودگی از 150

در شرایطی که کیفیت هوای پایتخت در روز شنبه برای گروه‌های حساس جامعه در شرایط ناسالم قرار گرفت، معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور از تداوم روند افزایش آلودگی و  وضعیت ناسالم هوا برای همه گروه‌های جامعه در روز یکشنبه (امروز) خبر داده است. علی عابدینی، معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به پایداری وضعیت جوی بیان داشت: وضعیت ناسالم هوای تهران  در روز یکشنبه 29 آذر ادامه داشته  و  در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار خواهد گرفت و شاخص کیفی هوا بین 150 تا 200 خواهد بود.

تشکیل کمیته کارگروه اضطرار آلودگی

 این  در حالی است که تعطیلی کارخانجات شن و ماسه و پیشنهاد تعطیلی مدارس در روزهای یکشنبه و دوشنبه به عنوان مهم‌ترین مصوبات کمیته کارگروه اضطرار آلودگی هوا اعلام شده است. محمد‌هادی حیدرزاده، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست تهران درباره این کمیته گفته است: در  این  جلسه پیشنهاد تعطیلی مهدهای کودک، پیش‌دبستانی و دبستان‌ها در روزهای یکشنبه و دوشنبه ارائه شد. وی که دلیل تشکیل این جلسه را هشدار سازمان هواشناسی درباره ورود به شرایط هشدار عنوان کرد از تعطیلی معادن شن و ماسه، ممنوعیت فروش طرح ترافیک روزانه، به عنوان دیگر مصوبات این کمیته خبر داد.

تناقض‌گویی مدیران و بلاتکلیفی دانش آموزان

یکی از موضوعاتی که روز گذشته درباره تصمیم‌گیری‌های کمیته اضطرار آلودگی هوا باعث سردرگمی دانش‌آموزان و اولیا شد نحوه اطلاع‌رسانی آموزش‌وپرورش درباره تعطیلی مدارس بود. در حالی که اسفندیار چهاربند، مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران، تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا را روزهای یکشنبه و دوشنبه اعلام کرد، مسعود ثقفی سخنگوی اداره آموزش‌وپرورش شهر تهران اظهار داشت: مدارس تمام مقاطع تحصیلی شهر تهران فقط یکشنبه 29 آذرماه تعطیل است.

دود تصمیم‌های غلط دولت در چشم مردم

در همین حال عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز از تصمیم‌گیری‌های غلط دولت که باعث تشدید معضل آلودگی هوا شده انتقاد کرد. ابوالفضل قناعتی درباره وضعیت آلودگی هوای پایتخت بیان داشت: اگر دولت و سایر سازمان‌ها درصدی از اعتبارات خود را به سلامتی مردم در راستای کاهش آلودگی هوا تخصیص می‌دادند، اکنون در وضعیت هشدار قرار نداشتیم و نه‌تنها دستگاه‌های دولتی این مهم را انجام ندادند بلکه تصمیم‌های غلط آنها به آلودگی دامن می‌زند که می‌توان به پرداخت وام 25میلیونی خودرو اشاره کرد در حالی که انتظار بود که این پول به حمل و نقل عمومی تزریق شود.

تأکید وزارت بهداشت بر وظایف قانونی دستگاه‌های مسؤول همچنین خسرو صادق‌نیت، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن توضیح مسؤولیت وزارت بهداشت در بحث آلودگی هوا به عنوان متولی سلامت جامعه و مردم، از ارگان‌ها و دستگاه‌های مسؤول در بحث آلودگی هوا خواست که وظایف قانونی خود را به صورت جدی‌تر دنبال کنند. وی افزود: طی روزهای گذشته با توجه به اینکه شاخص برخی ایستگاه‌ها در حد ناسالم حتی برای افراد سالم بود، بر این اساس جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل شد و اقدامات کاهش آلودگی هوا و مهم‌تر از همه پیشگیری از افزایش آلودگی که می‌تواند به وضعیت خیلی ناسالم و حتی خطرناک سوق یابد در دستور کار قرار گرفت.