آخرین وضعیت دریافت مطالبات بیمارستان‌های دولتی از بیمه‌ها

دکتر ایرج حریرچی روز دوشنبه در اولین نشست خبری به سوالات خبرنگاران در حوزه سلامت پاسخ داد.

وی در ابتدا با بیان این مطلب که بدترین نوع پرداخت ها در نظام سلامت، پرداخت در حین دریافت خدمت است، گفت: بهترین نوع آن، پیش پرداخت در قالب بیمه است.

حریرچی با اعلام اینکه در سال ۹۲ و اوایل سال ۹۳ هر ایرانی به طور میانگین ۱۰.۶ بار مراجعه به مراکز درمانی، کلینیک ها، آزمایشگاه ها و... داشته است، افزود: بررسی های ما نشان می دهد ۱۰ درصد مردم در سال یکبار بستری می شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه در پاسخ به اولین سوال یکی از خبرنگاران پیرامون افزایش مراجعات مردم به اورژانس بیمارستان‌ها در روزهای آلودگی پایتخت مراجعات سرپایی و بستری در فصل سرما افزایش پیدا می کند و این مساله عجیبی نیست.

میزان مراجعات به اورژانس بیمارستان ها در مقایسه با روزهای آلوده سال قبل افزایش نداشت

وی با اعلام اینکه میزان مراجعات روزهای اخیر به اورژانس بیمارستان ها که ناشی از آلودگی هوا بوده است در مقایسه با مدت زمان مشابه نسبت به سال قبل افزایش نداشته است، اظهار کرد: اما در روزهای اخیر این میزان مراجعات تا حدود زیادی افزایش داشته است.

حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون تجمیع بیمه ها گفت: اخیرا جلسه ای با حضور رئیس جمهور تشکیل شد و در این جلسه تدابیری از طرف دولت اندیشیده شد.

سخنگوی وزارت بهداشت در همین زمینه ادامه داد: کارها در حال انجام است و موضوع تجمیع بیمه ها از دو بعد مورد بررسی قرار گرفته است. نخست موضوع سازمان دهی و عملیات این موضوع است و دوم منابع مربوط به درمان بیمه ها که می بایست به صورت تجمیع شده در حوزه بهداشت تجمیع شود.

تخت های مراقبت ویژه در بیش از ۹۴ شهر افزایش افزایش می یابد

وی در ادامه به موضوع کمبود تخت های ICU اشاره کرد و گفت: در روزهای آینده خبرهای خوشی از افزایش تخت های ICU در بیمارستان های دولتی خواهیم داشت به طوری که در بیش از ۹۴ شهر شاهد افزایش تخت های مراقبت های ویژه خواهیم بود.

حریرچی با بیان این مطلب که درصدی از تخت های ICU در جایی استفاده می شود که فایده ای ندارد، خاطرنشان کرد: ما بایستی به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم بهترین استفاده را از تخت های مراقبت های ویژه داشته باشیم.

مشکل بیماران کارتن خواب در ترخیص این افراد است

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون بستری بیماران کارتن خواب گفت: هر بیماری که به مراکز درمانی ما مراجعه کند، موظف به ارائه خدمات به او هستیم، اما مشکل بیماران کارتن خواب در ترخیص این افراد است.

وی با تاکید بر اینکه هزینه درمان بیماران کارتن خواب مشکل ما نیست، تصریح کرد: این افراد یا باید به فردی تحویل داده شوند یا ارگان های مربوطه آنها را از بیمارستان تحویل بگیرند که متاسفانه کارتن خواب ها از این موضوع خوششان نمی آیند.

حریرچی در ارتباط با موضوع درگیری و نزاع که در برخی مراکز درمانی رخ می دهد، توضیح داد: کمبود پزشک، پرستار و تخت بیمارستانی شدیدا پرسنل را تحت فشار قرار می دهد. از سوی دیگر، افرادی که به مراکز درمانی مراجعه می کنند قطعا با مشکلاتی مواجه هستند که آنها را دچار استرس و نگرانی کرده است. بنابراین در این بین بعضا شاهد بروز رفتارهایی هستیم که ناخوشایند به نظر می رسد.

قولهای مساعد برای پرداخت هزار میلیارد تومان از مطالبات بیمارستان ها هنوز محقق نشده است

وی با اعلام اینکه یک پزشک متخصص به اندازه ۱.۷ برابر میزان استاندارد خدمت می کند، ادامه داد: پرستاران نیز ۱.۵ برابر میزان استاندارد و همچنین پزشکان عمومی ما ۱.۳ استاندارد، مشغول ارائه خدمت به مردم هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون آخرین وضعیت دریافت مطالبات بیمارستان های دولتی از بیمه ها گفت: قول های مساعدی که مبنی بر پرداخت یک هزار میلیارد تومان از کل مطالبات بیمارستان ها وعده داده شده بود، هنوز محقق نشده است.

حریرچی با اعلام اینکه وزارت بهداشت بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مطالبات رسیدگی شده دارد، اظهار داشت: حجم واقعی مطالبات بیمارستان های دولتی از بیمه ها بیش از ۸ هزار میلیارد تومان است.

وی در واکنش مبنی بر اینکه گفته می شود بعد از جلسه دوم وزارت بهداشت با وزارت رفاه، شما برای دریافت مطالبات سکوت و به نوعی عقب نشینی کرده اید، پاسخ داد: وزارت بهداشت در موضوع دریافت مطالبات بیمارستان های دولتی از بیمه ها نه تطمیع شده، نه تهدید.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین مبنی بر اینکه بعد از اجرای طرح تحول سلامت، کدام دسته از کادر درمانی بیمارستان بیشترین دریافتی را داشته اند؟ گفت: در سال ۹۳ پزشکان متخصص ما در بخش دولتی ماهانه ۱۲.۵ میلیون تومان، پزشکان عمومی ۵.۵ میلیون تومان و پرستاران نیز ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان به طور میانگین دریافتی داشته‌اند.

حریرچی موضوع دریافت کارانه های ۱۰۰ تا ۶۰۰ میلیونی برخی جراحان در طرح تحول سلامت را تایید نکرد.