افراد غیرمتخصص در لیزر درمانی!

وی اظهار کرد: برای تدوین این برنامه یک مطالعه تطبیقی آموزش لیزر در جهان و ایران انجام می شود تا در نتیجه آن وضعیت آموزش لیزر برای گروه های مختلف پزشکی و پرستاری مشخص شود. این برنامه تا شهریور سال آینده تکمیل و در نهایت به وزارت بهداشت ارایه می شود.

رئیس انجمن علمی پزشکی لیزری ایران افزود: فناوری لیزر و تجهیزات مربوط به آن به سرعت در حال پیشرفت است، اما آموزش لازم در زمینه بکارگیری این فناوری و تجهیزات آن در کشور به کندی پیش می رود و به همین منظور لازم است در زمینه ارایه آموزش های لازم به متخصصان رشته های مختلف پزشکی اقدامات لازم هر چه زودتر صورت گیرد و آموزش ها به صورت علمی و آکادمیک ارایه شود.

فکر آزاد گفت: در حال حاضر لیزر بیشتر در زمینه پوست متمرکز شده و بیشتر از همه بخش زیبایی آن برجسته شده است این در حالی است که لیزر کاربردهای بسیار زیادی در تشخیص و درمان بیماری ها دارد و می تواند در بخش هایی که درمان های رایج مانند دارو درمانی و جراحی نمی توانند به درمان بیمار کمک کنند، کمک کننده باشد.

وی توضیح داد: از لیزر می توان در زمینه رفع آسیب های عصبی، درمان تومورها، کنترل درد، فیزیوتراپی، طب سوزنی، جراحی های زنان، جراحی های عروق، ارولوژی، زخم بستر، زخم های دیابتیک، بهبود مارکرهای خونی و سرطان خون استفاده کرد.

فکر آزاد افزود: لیزر در جراحی های غیر تهاجمی و همچنین بازتوانی افرادی که دچار سکته های مغزی شده اند نیز نقش مهمی دارد.

رئیس انجمن پزشکی لیزری همچنین به لزوم آگاه سازی مردم در زمینه کاربردهای مختلف لیزر در پزشکی تاکید کرد و افزود: لازم است بینش و دانش مردم در این زمینه افزایش یابد تا آن تصور غلط که در جامعه رایج شده مبنی بر اینکه لیزر تنها در زمینه زیبایی و پوست کاربرد دارد برطرف شود.

فکر آزاد افزود: رسانه ها به ویژه رسانه ملی در این زمینه می توانند نقش بسیار موثری داشته باشند و در آگاه سازی عموم مردم در زمینه کاربردهای لیزر و اینکه برای استفاده از این تکنولوژی باید به افراد متخصص و دوره دیده لیزر مراجعه کنند نقش بسزایی ایفا کنند.

وی در مورد شکایت هایی که در زمینه لیزر درمانی به پزشکی قانونی می شود، اظهار کرد: آمار دقیقی در این زمینه در دست نداریم اما مطالعه ای که دو سال پیش صورت گرفت، نشان می دهد که آمار نگران کننده ای در این زمینه وجود ندارد و میزان شکایت ها بسیار اندک است.

فکر آزاد افزود: همچنین بیشتر شکایت ها در مورد افراد غیر متخصصی بوده که اقدام به استفاده از لیزر برای درمان یا برخی از کارهای زیبایی در مراکزی مانند آرایشگاه ها استفاده کرده اند.

وی تاکید کرد: با این حال وظیفه ما پزشکان است که عوارض استفاده از لیزر را به حداقل برسانیم و آگاهی های لازم را در این زمینه به مردم ارایه دهیم.

دبیر کنگره تازه های لیزر پزشکی اظهار کرد: امسال دهمین همایش انجمن علمی پزشکی لیزری ایران و سومین کنگره کاربرد لیزر در علوم پزشکی به طور همزمان تحت عنوان کنگره تازه های لیزر پزشکی از هفتم تا نهم بهمن ماه در بیمارستان میلاد برگزار می شود.

فکر آزاد اظهار کرد: در این کنگره ۱۱ پنل تخصصی با حضور متخصصان داخلی و به منظور افزایش سطح دانش پزشکان این حوزه برگزار می شود.

وی در خصوص محورهای این کنگره گفت: فیزیک پزشکی لیزری، علوم جراحی، درماتولوژی، پوست، ترکیب لیزر با فناوری های جدید مانند نانو، کنترل درد، طب سوزنی و فیزیوتراپی از جمله محورهای مورد بحث و تبادل نظر در این کنگره است.

رئیس انجمن پزشکی لیزری ایران افزود: اخلاق پزشکی و پزشکی قانونی، بازتوانی عصب، ایمنی لیزر و روش های تشخیصی نوین در زمینه زنان از دیگر محورهای این کنگره است.

وی افزود: پنج کارگاه تشخیص سرطان، کنترل زخم و درد، طب سوزنی در زیبایی و لاغری، ساختار دستگاه لیزر و نگهداری و کنترل عفونت نیز در جریان این کنگره برگزار می شود.

فکر آزاد گفت: ۴۲ مقاله به دبیرخانه این کنگره تا کنون ارسال شده است و شرکت در این کنگره برای گروه های مختلف پزشکی حداکثر ۱۵.۵ امتیاز بازآموزی دارد.

وی از انجمن های فیزیوتراپی، علوم پرستاری، جراحان عمومی، طب سوزنی، درد، فوتونیک، طب فیزیکی، چشم پزشکی و پژوهشکده رویان و مرکز تحقیقات لیزر دانشگاه شهید بهشتی به عنوان همکاران مشارکت کننده در برگزاری این کنگره یاد کرد.