تخت‌های ۷ میلیاردی/بیمارانی که پول کرایه ندارند

محمود بیگلر با اشاره به برگزاری دومین همایش تجلیل از خیرین سلامت و حامیان دانشگاه علوم پزشکی تهران در 6 دی‌ماه و تجلیل از 20 نفر از خیرین اظهار داشت: خیرین سلامت در عرصه‌های مختلف آموزش، پژوهش و خدمات خیرخواهانه نیازهای دانشگاه را برطرف می‌کنند. به طوریکه سال 91، بالغ بر 4 میلیارد تومان در سال 92، بالغ بر 9 میلیارد تومان و در سال 93 بالغ بر 32 میلیارد تومان به دانشگاه کمک کردند و پیش‌بینی می‌کنیم این کمک‌ها تا پایان سال به 40 میلیارد تومان افزایش یابد.

وی در نشست خبری دومین همایش تجلیل از خیرین سلامت و حامیان دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به دستورالعمل خیرین و حامیان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با این دستورالعمل چارچوبی را تعیین کردیم تا این خیرین از هویت مناسبی برخوردار شوند. 

معاون توسعه، مدیریت و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی تهران از کمک خیرین به دانشگاه‌های نیازمند این دانشگاه خبر داد و گفت: دانشجویانی که توان مالی نداشتند از سپرده‌گذاری‌هایی که صورت پذیرفت توانستند کمک‌های لازم را دریافت کنند. 

بیگلر به طرح‌های «دست‌های مهربانی» که مربوط به ارائه خدمات حوزه سلامت در مناطق محروم تهران است اشاره کرد و افزود: در این طرح نیازمندان مورد ویزیت رایگان و در صورت بستری به بیمارستان‌های دانشگاه ارجاع می‌شوند و براساس این طرح یکی از خیرین نیز تامین هزینه خرید اتوبوس سیار جراحی را متقبل شده است و امیدواریم تا در ایام دهه فجر دو دستگاه از این اتوبوس‌های جراحی برای مناطق محروم را تامین و تجهیز کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نیازهای دانشگاه از جمله طرح‌های خوابگاهی و بیمارستانی به خیرین اعلام می‌شود، افزود: همچنین در عرصه‌های پژوهش نیز در صورتیکه یک استاد طرحی را داشته باشد ولی سیستم نتواند از او حمایت کند خیرین در این عرصه ورود می‌کنند. 

معاون توسعه، مدیریت و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به 1600 عضو هیئت علمی این دانشگاه و 400 خیر که با این دانشگاه همکاری می‌کنند، گفت: در این زمینه حتی کارکنان دانشگاه نیز با تأسی از خیرین سلامت با کنار گذاشتن درصدی از حقوق خود به ساخت خانه‌های بهداشت مبادرت کرده‌اند.

بیگلر با اشاره به اینکه هر ساله خیرین به بیماران بی‌بضاعت این دانشگاه 3 میلیارد کمک می‌کنند، بیان داشت: دانشگاه نیز متعاقباً 4 میلیارد تومان در غالب تخفیف‌هایی که به بیماران بی‌بضاعت می‌دهد آنها را یاری می‌کند زیرا برخی از این بیماران از شهرستانها به تهران می‌آیند و حتی پول رفت و آمد خود را نیز ندارند. 

وی با اشاره به ساخت یک همراه‌سرا با 120 تخت در کنار بیمارستان امام گفت: طی 9 ماه اخیر کمک خیرین سلامت از کل کمک‌های سال 93 نیز که بالغ بر 32 میلیارد تومان بوده است پیشی گرفته است.

معاون توسعه، مدیریت و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان با تشریح جزئیات ساخت «مهدی‌کلینیک» در داخل بیمارستان امام خاطرنشان کرد: تاکنون 139 میلیارد تومان خیرین برای ساخت مهدی‌کلینیک هزینه کردند ولی به دلیل شرایط اقتصادی افزایش تورم، و تغییر نرخ ارز این هزینه فقط تا ساخت اسکلت کلینیگ پیش رفته و باید 400 میلیارد دیگر از طریق مشارکت‌های دیگر برای ساخت این کلینیک تامین شود و این در شرایطی است که هر تخت بیمارستانی 400 میلیون تومان و تجهیز آن 300 میلیون تومان هزینه می‌برد یعنی راه‌اندازی یک تخت بیمارستانی 7 میلیارد ریال هزینه دارد.