ابتکار با سیب به گرامیداشت سال جهانی خاک آمد

 معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم گرامیداشت سال جهانی خاک با پخش کردن سیب بین حاضران در مراسم اظهار داشت: سیب به کره زمین شباهت دارد که سه چهارم آن آب و دریاهاست و تنها یک چهارم آن خاک است.

 

ابتکار یک چهارم سیب را جدا کرده و گفت: از این یک چهارم خاک حدودا سه چهارم آن برای کشاورزی غیر قابل استفاده است.

 

وی در این مراسم از یک چهارم سیبی که به خاک شباهت داده بود سه چهارم آن را کنار گذاشته و آنچه باقی مانده را به عنوان خاک ارزشمند و قابل استفاده برای کشاورزی و تولید غذا شباهت داده و معرفی کرد.

 

ابتکار در ادامه گفت: از این یک چهارم باقی مانده از خاک کشورمان که برای 7 میلیارد رویا و یک سیاره ارزش دارد مقداری مواد زائدی وجود دارد که کنارگذاشته می‌شود و ابتکار این کار را با  جدا کردن سیب از پوسته آن نشان داد که در ادامه تنها پوسته‌ای از سیب باقی ماند که به عنوان خاک ارزشمند، قابل زراعت و تولید مواد غذایی معرفی شد.

 

وی تاکید کرد: حال از این مقدار خاک ارزشمندی که شباهت آن در سیب کنده شده مشخص است چگونه باید برای بهره  برداری استفاده 
کنیم.

 

ابتکار تصریح کرد: کشاورزی پایدار و موضوع خاک در مدیریت بخش کشاورزی باید مانند تمامی دنیا تغییر کند چرا که در سایر کشورها طبق قراردادهایی که با کشاورزان بسته می‌شود قبل از موضوع کشت و کار اولین تکلیف حفاظت آب و خاک است.

 

وی با بیان اینکه در حفاظت از خاک نمی‌توان زمان را از دست داد، گفت: لایحه حفاظت از خاک حتی به شکل فوریتی باید در مجلس به تصویب برسد تا از ظرفیت قانون برای حفاظت از خاک بهره‌مند شویم.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: خاک با آب ارتباط دارد و کاهش رطوبت خاک و آب سبز در خاک‌ها، خاک را به هوا کشانده و منجر به آلودگی هوا می‌شود.

 

ابتکار تاکید کرد:  هفته پیش قطعنامه جهانی مقابله با گرد و خاک تصویب شده و طبق آن قرار شده تمامی کشورهای جهان گزارش‌هایی را برای مقابله با گرد و غبار ارائه دهند.

 

وی با اشاره به برنامه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای که به اجلاس پاریس از سوی ایران ارائه داده شده بود، گفت:  به موضوع حفاظت از خاک، مرتع و اکوسیستم متکی به خاک در این برنامه توجه می‌شود و زمین‌هایی که دچار فرسایش و در نهایت منجر به انتشار گاز گلخانه‌ای می‌شود در بحث مدیریت خاک مورد توجه قرار گرفته است.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهداف جهانی توسعه پایدار که در شهریور سال گذشته در سازمان ملل به تصویب رسیده ،افزود: از 17 محور اهداف توسعه پایدار کشور ما یکی از آن محورها متعلق به خاک است که در سطح ملی با همکاری بخش‌های مختلف از جمله وزارت جهاد کشاورزی در حال اجرایی شدن است.

 

ابتکار ادامه داد: از سال 2015 تا 2030 فرصت داریم به شاخص‌های بین‌المللی و توسعه پایدار در سطح ملی و بین‌المللی دست پیدا کنیم.

 

وی تصریح کرد: امکان بهره‌برداری خاک برای خدمات تنوعی زیستی در اقتصاد، سلامت کشور، تولید غذا، جلوگیری از فرسایش خاک، سیل و رانش  در برنامه توسعه پایدار کشاورزی مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

ابتکار با اشاره به سیاست‌های کلی نظام در موضوع محیط زیست از جانب مقام معظم رهبری گفت: در این سیاست‌ها به اهمیت خاک سفارش شده و برای جلوگیری از دست رفتن خاک باید برنامه‌های کلان در سطح ملی را با هماهنگی تمامی دستگاه‌های دولتی اجرا کنیم.