افزایش مراجعه به اورژانس ها به دلیل آلودگی هوا

محمدرضا مدرسی  اظهار داشت: با توجه به آلودگی هوا بیماری‌های تنفسی همه افراد جامعه به ویژه کودکان را تهدید می‌کند که در این میان بیمارانی که مبتلا به مشکلات زمینه‌ای همچون آسم، آلرژی و بیماری‌های مزمن ریوی هستند بیشتر دچار علایم خطر شده و باید از تردد در فضا باز به شدت پرهیز کنند.

وی با اعلام اینکه با توجه به آلودگی هوا وسعت بیماری‌های ریوی در پایتخت افزایش یافته است، افزود: میزان مراجعات به اورژانس بیمارستان‌ها نیز به دلیل آلودگی با روند افزایشی همراه بوده و باید تمهیدات لازم توسط خانواده‌‌ها برای کاهش تردد در فضاهای آلوده اندیشیده شود.

رئیس بخش ریه اطفال مرکز طبی کودکان در رابطه با علایم مشکلات تنفسی به دلیل آلودگی اظهار داشت: تنگی نفس و افزایش تعداد نفس زدن نسبت به زمان عادی، گشاد شدن مرتب سوراخ بینی و زنش پره‌ آن از نشانه‌های بیماری‌های تنفسی محسوب می‌شود که افراد در صورت مواجهه با این مشکلات در کودکانشان حتماً باید به پزشک و مراکز اورژانس مراجعه کنند.

به گفته وی، سیاه شدن لب‌ها و انگشتان دست و پا از دیگر نشانه‌های مشکلات تنفسی به شمار رفته و به خانواده‌ها توصیه می‌شود به طور جدی از مصرف خودسرانه دارو در صورت ابتلای فرزندانشان به بیماری‌های تنفسی خودداری کنند.

وی تصریح کرد: مصرف دیفن‌هیدرامین، آنتی‌هیستامین و سایر داروهایی که برای از بین بردن حساسیت یا آلرژی به کار می‌رود در کودکان زیر دو سال ممنوع بوده و در مواردی حتی سبب مرگ کودکان می‌شود.

مدرسی خاطرنشان کرد: میزان و نوع دارو برای کاهش مشکلات تنفسی بستگی به سن بیمار همچنین بیماری‌های زمینه‌ای وی دارد.

رئیس بخش ریه اطفال مرکز طبی کودکان در پایان از افزایش بیش از اندازه مراجعات به اورژانس مرکز طبی اطفال بیمارستان امام خبر داد و اعلام کرد: به دلیل آلودگی میزان مراجعات نسبت به زمان‌های بعدی 30 تا 50 درصد افزایش یافته است که اکثر مراجعات دارای مشکلات تنفسی هستند.