تحقق وعده روحانی هنوز در ابهام

اهمیت موضوع احیای دریاچه ارومیه تا آنجا بود که  روحانی در سفر پیش از برگزاری انتخابات به ارومیه در جمع مردم آذربایجان با بیان این‌که نخواهیم گذاشت دریاچه ارومیه خشک شود، گفت: من به شما قول می‌دهم که اگر بار مسئولیت اجرایی کشور را بر دوش من قرار دادید، در اولین روز دولت، حل مشکل دریاچه ارومیه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

حسن روحانی در جمع هواداران خود در ورزشگاه شهید آهندوست ارومیه در جواب فریاد هواداران خود مبنی بر این‌که باید دریاچه ارومیه احیا شود، اظهار داشت: در مرکز مطالعات استراتژیک مدت‌هاست کارگروه ویژه‌ای برای حل مشکل دریاچه ارومیه تشکیل شده است و اولین بررسی‌ها به ما می‌گوید اگر خدای‌ناکرده دریاچه ارومیه خشک شود، زیست 14‌میلیون نفر در معرض خطر قرار خواهد گرفت و آن‌وقت ریزگردهای نمک تمام زمین‌های کشاورزی کشور را نابود خواهد کرد.

روحانی آن روز به مردم ارومیه قول داد در اولین روز کاری دولت جدید حل مشکل دریاچه ارومیه را در دستور کار قرار دهد و تاکید کرد: من به شما قول می‌دهم در دولت تدبیر و امید، احیای دریاچه ارومیه، جزو اولین برنامه‌هایمان باشد.

جلسه هیات دولت بعد از روی کارآمدن حسن روحانی تشکیل شد و هیات دولت مصوب کرد کارگروه نجات دریاچه ارومیه با مسئولیت وزیر نیرو و عضویت وزرای جهاد کشاورزی، کشور و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست و نماینده معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایجاد شود.

این کارگروه ماموریت یافت با استفاده از سوابق مطالعات و اقدامات قبلی به‌عمل‌آمده در این زمینه و بررسی‌های تخصصی و میدانی بیشتر، ظرف دو ماه راهکارهای نجات دریاچه ارومیه را تدوین و برای تصمیم‌گیری نهایی به دولت ارائه کند.

اما همچنان ماهها و سالها از همان وعده‌ها می گذرد و دریاچه ارومیه و مردم این منطقه با خطر بزرگی مواجه هستند و چشم انتظاری آنان برای احیاء کامل این دریاچه ادامه دارد.

در حال حاضر مسئولان ذیربط در این زمینه دریاچه ارومیه را به مثابه بیمار اورژانسی توصیف کرده اند و حتی تراز آب این منطقه را دچار کاهش دانسته و خواستار اقدامات عاجل نسبت به این دریاچه شده‌اند.

معصومه ابتکار که شامگاه چهارشنبه تهران را به مقصد ارومیه ترک کرده درباره هدف از سفر خویش گفت: در سفر به شهرستان ارومیه که به همراه برخی از نمایندگان وزارتخانه‌های مرتبط با احیای دریاچه ارومیه همراه است برای بهبود محیط زیست شهری و استان که دولت در نطر دارد و نیز در باره مساله مهم دریاچه ارومیه برنامه‌هایی خواهیم داشت.

وی گفت: در این سفر همچنین نشستی برای تبادل نظر با اساتید و کارشناسان و مدیران استانی درباره مسائل زیست محیطی و آلودگی هوا و مدیریت پسماند طرح ریزی شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست  ادامه داد: دیدار میدانی از دریاچه ارومیه و نیز نشست با دانشجویان استان، نشست مطبوعاتی با خبرنگاران ، حضور در شورای اداری آذربایجان غربی و نیز نشست با تشکل‌های زیست محیطی آذربایجان غربی از جمله برنامه‌های امروز است.

شاید این سفرهای مسئولان امر بتواند گوشه‌ای اندک از خواست مردم این منطقه را برطرف کند اما هنوز تا احیاء کامل این دریاچه و وعده های داده شده راه زیادی باقی است.