موضوع افزایش قیمت دارو، رسمی یا چراغ خاموش؟

در ابتدای برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری رهبر مژدهی‌آذر رئیس انجمن داروسازان ایران در پاسخ به این سؤال که آیا داروخانه‌های دولتی باعث ورشکستگی داروخانه‌های خصوصی شده‌اندٰ اظهار داشت: همکاران بنده در انجمن داروسازان ایران معترض به وجود داروخانه‌های دولتی که رأس آن‌ها داروخانه هلال‌احمر است هستند و معتقدند که زمانی که ما دستورکارمان این است که بخش خصوصی را فعال کنیم چرا داروخانه‌های دولتی در برابر داروخانه‌های بخش خصوصی فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر سازمان غذا و دارو نیز امتیازاتی را برای داروخانه‌های دولتی قائل است ضمن این که 50 دسته دارویی که در کشور تولید می‌شود در حدود 300 داروخانه  دولتی و 50 درصد مابقی نیز توسط 12 هزار داروخانه بخش خصوصی توزیع می‌شود.

** هلال‌احمر حق داشتن داروخانه و ورود به این عرصه را ندارد

رئیس انجمن داروسازان ایران یادآور شد: سال‌های قبل داروخانه دولتی تنها به عنوان یک مرجعی برای آموزش دانشجویان بود بنابراین موجودیت داروخانه‌های دولتی به خصوص هلال‌احمر آن گونه که از دایره حقوقی وزارت بهداشت نیز استفسار شده  منشأ قانونی ندارد و بر این اساس هلال‌احمر نیز حق ندارد داروخانه جهت فروش دارو داشته باشد ضمن این که در اساس‌نامه هلال‌احمر نیز چنین چیزی قید نشده است اما هلال‌احمر هم اکنون در خیلی از نقاط کشور بدون توجه به رأی کمیسیون ماده 20 داروخانه تأسیس کرده است.

** در دولت یازدهم مجوز جدیدی به داروخانه دولتی داده نشده است

در ادامه این بحث دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو نیز اظهار داشت: بنده نیز این حرف را حرف درستی می‌دانم که زمانی که بخش خصوصی  در جایی که توان دارد خدمت ارائه دهد نیازی به ورود بخش‌های دولتی و شبهه دولتی نیست و بر همین اساس نیز  در دولت جدید هیچ مجوزی به داروخانه دولتی برای فعالیت داده نشده است.

وی اضافه کرد: به نظر بنده به جا است که خدمات دارویی را بخش  خصوصی می‌توانند ارائه دهند و نیاز به توسعه خدمات بخش دولتی در این حوزه نیست.

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین اظهار داشت: در حال حاضر هلال‌احمر 30 داروخانه در سطح کشور دارد که این تعداد داروخانه به تدریج تأسیس شده و معمولاً سابقه تأسیس آن‌ها به زمان جنگ بر می‌گردد.

در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب، رضا رئیس کرمی معاون بهداشت و درمان جمعیت هلال‌احمر نیز در ارتباط تلفنی با برنامه اظهار داشت: طبق آمار ما هلال‌احمر 36 داروخانه فعال در سراسر کشور دارد که به اعتقاد بنده در بین 12 هزار داروخانه خصوصی این تعداد داروخانه نمی‌تواند تأثیر منفی بر روند اقتصادی آن‌ها داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به بند 8 ماده 30 اساس‌نامه هلال‌احمر که مصوب مجلس شورای اسلامی است نیز تصریح کرد: بر این اساس ما می‌توانیم نسبت به تأمین و توزیع دارو اقدام کنیم ضمن این که داروخانه‌های هلال‌احمر در سراسر کشور با مجوزهایی که از وزارت بهداشت دارد در حال فعالیت هستند.

 

** به دنبال دور زدن قانون نیستیم

معاون بهداشت و درمان جمعیت هلال‌احمر با اشاره به این که برای تأمین داروهای خاص و کمیاب در هر مرکز استان یک داروخانه وجود دارد گفت: ما به دنبال دور زدن قانون نیستیم و خارج از روابط قانونی داروخانه‌ای تأسیس نمی‌کنیم.

وی با اشاره به این که اگر مصوبه قانونی نداشته باشیم نمی‌توانیم داروخانه تأسیس کنیم، اظهار داشت: داروخانه‌ها باید مجوز قانونی برای فعالیت داشته باشند.

رئیس کرمی با اشاره به این که داروخانه‌های هلال‌احمر بعد از داروخانه‌های خصوصی قرار می‌گیرند ادامه داد: اگر 5 هزار داروخانه جدید تأسیس شود آن‌ها نمی‌توانند کار داروخانه‌های هلال‌احمر را انجام دهند زیرا داروخانه بخش خصوصی داروهای گران‌قیمت را در لیست داروهای خود قرار نمی‌دهد.

مژدهی آذر در ادامه برنامه با اشاره به این که متأسفانه یکی از اشکالاتی که با آن مواجه هستیم در این است که سازمان‌هایی در کشور هستند که قانون را دور می‌زنند، گفت: هلال‌احمر هم ماده 20 کمیسیون لاهیجان و هم کمیسیون مرکز را زیر پا گذاشته است.

وی با بیان این که هلال احمر بزرگ‌ترین داروخانه را در لاهیجان تأسیس کرده است، بیان کرد: این مسئله به سیستم ضربه وارد می‌کند..

رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به این که نامه‌ای هم به دستمان رسیده که در جزیره کیش هلال‌احمر می‌خواهد داروخانه تأسیس کند گفت: داروخانه لاهیجان و کیش باید تعطیل شوند.

** دارو به قیمت واقعی خود نزدیک می‌شود

مژدهی آذر در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون افزایش قیمت دارو اظهار داشت: قیمت دارو در حال اصلاح شدن است به طوری که به قیمت واقعی خود نزدیک می‌شود.

وی با اشاره به این که به دلیل نداشتن قیمت واقعی دارو تولید در حال صدمه دیدن است، گفت: سازمان‌های بیمه گر باشد به حمایت از بیماران بپردازند.

دیناروند در ادامه برنامه با اشاره به این که اجازه تأسیس داروخانه جدید را در شرایط موجود نخواهیم داد، گفت: داروهای خاص و کمیاب عمدتاً در داروخانه‌های دولتی و بعضاً خصوصی توزیع می‌شود.

وی با اشاره به این که داروخانه‌های خصوصی از توزیع داروهای خاص و کمیاب استقبال نمی‌کنند، ادامه داد: دلیل عدم استقبال آن‌ها حاشیه سودی است که برایشان کافی نیست.

** تورم 12 ماهه منتهی به 6 ماهه اول سال در حوزه دارو 17 درصد است

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به این که تورم 12 ماهه منتهی به 6 ماهه اول سال در حوزه دارو 17 درصد است، ادامه داد: تورم هزینه‌ها در حوزه صنعت داروسازی دو درصد بیشتر از تورم عمومی جامعه است.

***** تورم در حوزه دارو 11.66 درصد است

دیناروند با اشاره به این که تورم دارو در انتهای شهریور 94 نسبت به دوازده ماهه سال 11.66 درصد بوده است گفت: این در حالی است که تورم کل داروها 14 و نیم درصد بوده است

وی با اشاره به این که سال گذشته دارو با ارز 2 هزار و 650 و امسال نیز 2900-3000 تومان تهیه شده است گفت: بیمه‌ها در پرداخت به بیمارستان و داروخانه‌ها تأخیر دارند و این تأخیر گاهاً به 8-9 ماه می‌رسد.