احکام استخدام دانشجو - معلمان صادر شد

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی معاونان پژوهش و برنامه‌ریزی استان‌ها که امروز چهارشنبه در محل باشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهار داشت: زمانی که بنده به عنوان وزیر به آموزش و پرورش آمدم با دانشگاه فرهنگیان مواجه شدم که دوره‌های دو ساله تربیت معلم را چهار ساله اجرا می‌کرد و نتیجه این بود که در تولید نیروی انسانی برای آموزش و پرورش باید تا 4 سال صبر می‌کردیم.

وی افزود: دانشجو - معلمان دانشگاه فرهنگیان سال 91 جذب این دانشگاه شدند و 4 سال بعد به آموزش و پرورش وارد می‌شوند؛ این در شرایطی است که این وزارتخانه هر سال بازنشسته دارد. از سوی دیگر جمعیت دانش‌آموزی نیز رو به افزایش است. 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه جذب 40 هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در استان سیستان و بلوچستان بسیار ارزشمند است، عنوان کرد: تک تک دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را شناسایی کرده و آنها را به مدرسه آوردیم و این یعنی عدالت آموزشی.

* تدریس مدیران و معاونان مدارس و افزایش تراکم دانش‌آموزی در شرایطی است که با کمبود نیرو مواجه هستیم

فانی تصریح کرد: طی دو سال اخیر با رشد جمعیت دانش‌آموزی مواجه بودیم و 70 هزار نیرو نیز در آموزش و پرورش بازنشسته شدند؛ این در شرایطی است که هیچ ورودی نداشتیم. اینکه می‌گویند مدیر و معاونان در مدارس مشغول به تدریس هستند و نسبت به آن اعتراض دارند، در شرایطی صورت گرفته که با چنین معضل‌هایی مواجه هستیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد:‌ تدریس مدیران و معاون مدارس و افزایش تراکم دانش‌آموزان در کلاس درس را با وضعیتی مقایسه کنید که کلاس درس بدون معلم است. آیا بهتر است کمی سختی را تحمل کنیم و یا کلاس‌های درس بدون معلم بماند؟ 

* هزینه هر دانش‌آموز در مدارس تک دانش‌آموزه 30 میلیون تومان

فانی با اشاره به اینکه 110 مدرسه تک دانش‌آموز در کشور وجود دارد، گفت: هزینه یک دانش‌آموز در مدرسه تک دانش‌آموزه، سالانه حداقل 30 میلیون تومان است.

* هیچ دانش‌ آموزی به‌دلیل نبود مدرسه ترک تحصیل نکرده است 

وی افزود: بنده در مجلس اعلام کرده‌ام که هیچ مدرسه‌ای را تعطیل نکرده‌ایم و هیچ دانش‌آموزی به‌دلیل نبود مدرسه ترک تحصیل نکرده است؛ مگر آنکه مشکل اقتصادی و فرهنگی داشته باشد که این موضوع در اختیار آموزش و پرورش نیست.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نخستین فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان بهمن 95 به آموزش و پرورش وارد می‌شدند، افزود: در چنین شرایطی نمی‌توانستیم آنها را در آموزش و پرورش جذب کنیم و عملا باید فعالیت خود را از مهر 96 آغاز می‌کردند. بنابر این طی مذاکرات لازم تصمیم گرفتیم تا با ارائه دو ترم تابستانی این دانشجو معلم را مهر 95 به آموزش و پرورش تزریق کنیم.

فانی گفت: زمانی که پایه ششم به دوره ابتدای اضافه شد بنده در شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشتم. در آن زمان از وزیر وقت پرسیدم که چگونه قرار است نیروی انسانی مورد نیاز پایه ششم تامین شود که در پاسخ به ما گفتند 40 هزار نیروی انسانی آماده به کار وجود دارد اما این موضوع محقق شد و واقعا 40 هزار نیروی انسانی آماده به کار بودند.

وی تصریح کرد: نظام 6.3.3 هم اکنون به دوره متوسطه دوم رسیده است و امسال پایه اول دبیرستان را نداشتیم و دوره متوسطه دوم 3 ساله خواهد شد که براین اساس یک چهارم نیروی انسانی مازاد خواهند شد. در چنین شرایطی نیاز داریم تا با همکاری لازم بحران پشت سر گذاشته شود. 

وزیر آموزش و پرورش گفت: در برنامه ششم توسعه مبنای فعالیت‌های آموزش و پرورش سند تحول بنیادین است که نقشه راه آن تهیه شده و تا سال 1399 زمانبندی اجرای سند تحول را لحاظ کرده است. امیدواریم با توجه به اینکه ستاد اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش تشکیل شده، بتوانیم آن را با تهیه مقدمات، فراهم کردن الزامات و رعایت پیش‌نویس‌ها اجرایی کنیم. 

فانی مطرح کرد: به یک برنامه 10 ساله نیروی انسانی در آموزش و پرورش نیاز داریم تا بدانیم 10 سال دیگر رشد جمعیت دانش‌آموزی در دوره‌های تحصیلی مختلف چگونه است و وضعیت خروج نیروها از آموزش و پرورش به چه صورت است. 

وی افزود: هیچ دانش‌آموزی نباید به‌دلیل نبود مدرسه ترک تحصیل کند و این سیاست به‌صورت جدی دنبال می‌شود. در حقیقت سیاست‌های انقباضی نباید دانش‌آموزان را از تحصیل محروم کند.

وزیر آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: بحث مجوّز پذیرش دانشجو - معلمان دانشگاه فرهنگیان در سال‌های 93 و 94 حل شد و احکام دانشجو - معلمان در آینده‌ای نزدیک صادر خواهد شد.