رئیس شورای شهر تهران از بدهی 2 هزار میلیارد تومانی دولت به شهرداری تهران خبر داد. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اختلاف دولت با شهرداری‌ها بر سر میزان مطالبات اظهار داشت: تاکنون چندین نشست برای حل این مشکل برگزار شده اما همچنان نتیجه‌ای حاصل نشده است. رئیس شورای شهر تهران درباره بدهی دولت به شهرداری تهران به تسنیم گفت: شهردار تهران مبلغ مطالبات خود را از دولت بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرده و دولت زیر بار پرداخت این مبلغ نرفته و طرح مطالبات خود را از شهرداری‌ بیان کرده است وی با اشاره به وضعیت نابسامان مالی و درآمدی شهرداری‌ها بیان داشت: بسیاری از شهرداری‌های کشور با توجه به رکود موجود در کشور و افت ساخت و سازها حتی از پرداخت حقوق کارمندان خود بازمانده‌اند.

مطالبات شهرداری بدون دستور پرداخت

چمران درباره راهکار پرداخت مطالبات شهرداری‌ها توسط دولت عنوان کرد: تاکنون هیچ دستوری مبنی‌بر پرداخت مطالبات شهرداری‌ها اعلام نشده است. رئیس شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به الزامات دولت درباره حمل‌ونقل عمومی یادآور شد: در برنامه ششم توسعه، هیچ مورد جدیدی به این بخش اختصاص نیافته و در کمیسیون‌ها نتیجه براین شد همین مصوباتی را که دولت و مجلس درباره حمل‌ونقل عمومی داشته‌اند اجرا کنند.

سال‌های بدون‌اتوبوس پایتخت

چمران اظهار داشت: براساس مصوبه دولت باید مبلغ 10 هزار میلیارد تومان در سال برای بخش حمل‌ونقل عمومی برون‌شهری و درون‌شهری صرف شود که در هیچ سالی پرداخت نشده و همانی که خود دولت تصمیم گرفته و تصویب کرده  هم ارائه نشده است. وی یادآورشد: به عنوان مثال برای اتوبوسرانی 5/82 درصد قیمت اتوبوس‌ها را  دولت باید بپردازد و به شهرها اتوبوس تحویل دهد که متاسفانه در تهران 6 سال و در بعضی شهرها 5 سال است یک دستگاه اتوبوس هم دریافت نشده است.

انتظار برای عملی شدن وعده‌های دولت

همچنین رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره معضل آلودگی هوا در این کلانشهر گفته است: امیدواریم دولت یازدهم به وعده‌هایی که درباره کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها  بویژه تهران داده بود عمل کند. وی با اشاره به غلظت آلودگی هوا خاطرنشان کرد: شهرداری تهران با وجود همه مشکلاتی که در شهر دارد اقدامات گسترده‌ای جهت کاهش ‌آلودگی هوا با توسعه حمل‌ونقل عمومی انجام داده است. چمران بیان داشت: نبود مدیریت یکپارچه شهری باعث شده که کلانشهر تهران این حال و روز را داشته باشد و امیدواریم دولت یازدهم به مصوبه‌ای که خود آن را به تصویب رسانده است عمل کند.

انفعال دولت در برابر آلودگی هوا

به گفته رئیس شورای شهر تهران در دستورالعمل مصوبه هیأت دولت در راستای کاهش آلودگی هوا چندین مورد از جمله توجه به حمل‌ونقل عمومی و همچنین تشویق شهروندان به دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی تأکید شده است که متأسفانه هیچ یک از این موارد از سوی دولت یازدهم اجرا نشده است. وی خاطرنشان کرد: براساس مصوبه هیأت دولت یازدهم قرار بود دولت برای اتومبیل‌ها و تاکسی‌ها کاتالیز تهیه کند و از معلق شدن ذرات آلودگی هوا در شهر جلوگیری کند که همه این موارد تا به امروز انجام نشده است.

قطع امید از بنزین دولت تدبیر و امید

چمران اظهارداشت: ما همچنان هیچ تفاوتی بین بنزین اصلاح‌شده (یورو 4) دولت یازدهم با دولت قبل نمی‌بینیم و این در حالی بود که دولت تدبیر و امید از ابتدا اعلام کرده بود برنامه‌های مستمری جهت کاهش آلودگی هوا را اجرا خواهد کرد. رئیس شورای شهر تهران همچنین به همراهی نکردن دولت برای تأمین فاینانس اشاره کرد و افزود: در این زمینه نیز دولت نتوانسته است اعتبارات لازم را تأمین کند و در واقع از ارقام بودجه‌ای مجلس یک‌ششم به شهرداری پرداخت شده است که با آن می‌توان تنها 300 مترو ساخت. وی افزود: شهرداری تهران در سال‌های گذشته از بودجه‌های مردمی هزینه کرده و در توسعه مترو اقداماتی را صورت داده است، چرا که برای احداث خطوط مترو سالانه به 2 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

ساخت ۱۸ کیلومتر مترو با وام خرید خودرو

«با مبلغ وام اختصاص یافته دولت به خرید خودرو، قادر به ساخت ۱۸ کیلومتر مترو در تهران بودیم». سیدجعفر تشکری‌هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این مطلب افزود: موضوع جدی هوای تهران، ذرات معلق زیر 5/2 میکرون به عنوان آلاینده حاکم و شاخص اصلی آلودگی هواست، ضمن اینکه پس از آن، ذرات معلق زیر ۱۰ میکرون قرار دارند. تشکری‌هاشمی با بیان اینکه در شرایطی که همه می‌دانیم خودروها عامل اصلی آلودگی هوای تهران هستند، دولت بابت خرید ۱۱۰ هزار خودروی موجود در انبار خودروسازان، یکباره 2 هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان وام به توسعه حمل‌ونقل شخصی اختصاص داده، تصریح کرد: این موضوع به معنای آن است که از نظر دولت، ارزش توسعه مترو، کمتر از 2 درصد اهمیت توسعه وسایل نقلیه شخصی است. وی خاطرنشان کرد: در صورتی که هزینه ساخت هر کیلومتر مترو را دست‌کم ۱۵۰ میلیارد تومان در نظر بگیریم با مبلغی که دولت بابت وام خرید خودرو اختصاص داد، قادر به ساخت ۱۸ کیلومتر مترو در تهران بودیم.