علائم تأثیر آلودگی هوا بر ریه کودکان

مشاوران سلامت در پاسخ به پرسش‌ شهروندان درباره علائم تأثیر آلودگی هوا بر ریه کودکان، راه‌های درمان پاچنبری و نخستین نشانه ابتلا به بیماری مزمن کلیه سخن گفتند.

 

علائم تأثیر آلودگی هوا بر ریه کودکان

محمدرضا مدرسی، اظهار داشت: با توجه به آلودگی هوا بیماری‌های تنفسی همه افراد جامعه به ویژه کودکان را تهدید می‌کند که در این میان بیمارانی که مبتلا به مشکلات زمینه‌ای همچون آسم، آلرژی و بیماری‌های مزمن ریوی هستند بیشتر دچار علایم خطر شده و باید از تردد در فضا باز به شدت پرهیز کنند.

وی با اعلام اینکه با توجه به آلودگی هوا وسعت بیماری‌های ریوی در پایتخت افزایش یافته است، افزود: میزان مراجعات به اورژانس بیمارستان‌ها نیز به دلیل آلودگی با روند افزایشی همراه بوده و باید تمهیدات لازم توسط خانواده‌‌ها برای کاهش تردد در فضاهای آلوده اندیشیده شود.

رئیس بخش ریه اطفال مرکز طبی کودکان در رابطه با علایم مشکلات تنفسی به دلیل آلودگی اظهار داشت: تنگی نفس و افزایش تعداد نفس زدن نسبت به زمان عادی، گشاد شدن مرتب سوراخ بینی و زنش پره‌ آن از نشانه‌های بیماری‌های تنفسی محسوب می‌شود که افراد در صورت مواجهه با این مشکلات در کودکانشان حتماً باید به پزشک و مراکز اورژانس مراجعه کنند.

به گفته وی، سیاه شدن لب‌ها و انگشتان دست و پا از دیگر نشانه‌های مشکلات تنفسی به شمار رفته و به خانواده‌ها توصیه می‌شود به طور جدی از مصرف خودسرانه دارو در صورت ابتلای فرزندانشان به بیماری‌های تنفسی خودداری کنند.

 

راه‌های درمان پاچنبری

محسن کرمی، در رابطه با مشکل کلاب‌فوت یا پاچنبری، اظهار داشت: یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مادرزادی کلاب‌فوت بوده که شیوع کلی آن، یک در هزار است. این مشکل بیش‌تر در نوزادان پسر مشاهده شده و در ایام قدیم درمان آن به‌طور کلی از طریق جراحی انجام می‌گرفت.

وی افزود: شدت این بیماری در نوزادان مختلف متفاوت بوده و ممکن است یکی از پاها یا هر دوی آن دچار این مشکل شود.

این فوق‌تخصص ارتوپدی اطفال ادامه داد: در حال حاضر درمان پاچنبری به‌طور وسیع از طریق جراحی انجام نمی‌گیرد و بیش‌ترین روش درمانی، گچ‌گیری پای نوزاد، هر هفته یکبار است.

کرمی با بیان اینکه تا حدود 6 هفته درمان به روش گچ‌گیری پس از تولد نوزاد باید انجام شود تا شکل پا به‌صورت طبیعی حاصل شود، افزود: در 80 درصد موارد نیاز است که تاندون آشیل پای نوزاد از طریق جراحی ساده بلندتر شود.

وی بیان داشت: روش‌های جراحی امروزه به‌صورت قدیم نبوده و با یک اقدام ساده توسط پزشک متخصص می‌توان تاندون آشیل پای کودک را بلند کرد، البته باید توجه داشت که والدین باید تا حداقل 4 سالگی نسبت با استفاده از کفش‌های مخصوص در کودکشان اهتمام داشته باشند.

 

نشانه ابتلا به بیماری مزمن کلیه

سید منصور گتمیری ، با اشاره به اینکه بیماری‌های کلیوی به سه دسته بیماری‌های مزمن، نارسایی کلیه و نارسایی پیشرفته کلیه تقسیم می‌شود، اظهار داشت: بیماری‌های مزمن کلیه را در مراحل اولیه می‌توان تشخیص داد و جهت درمان به موقع آن اقدام کرد، این مسئله سبب می‌شود که از پیشرفت بیماری در بدن جلوگیری کنیم.

وی افزود: هر گونه آسیب جزئی و نقص در کلیه را بیماری مزمن کلیه می‌نامیم که از نخستین علائم ابتلا به این بیماری دفع پروتئین و آلبومین از طریق ادرار بوده که با یک آزمایش ساده ادرار صبحگاهی می‌توان به نشانه ابتلا به این بیماری دست یافت.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ادامه داد:‌ به پزشکان عمومی و همه مردم توصیه می‌کنیم که نسبت به انجام آزمایش ادرار صبحگاهی جهت تشخیص ابتلا به بیماری‌های مزمن کلیه اقدام کنند تا با چند برنامه ساده بیمار وضعیت سلامتی آن به حالت عادی، طبیعی و نرمال باز گردد.