آموزش و پرورش کلید توسعه پایدار است

حسن روحانی رییس جمهور، در پیامی به همایش ملی "آموزش ابتدایی و تجلیل از دکتر غلامحسین شکوهی" در بیرجند، آموزش و پرورش را کلید توسعه پایدار دانست و تاکید کرد: آموزش و پرورش کودک از تأثیرگذارترین عناصر در تربیت نیروی انسانی متعهد و فرهیخته است.

روحانی در این پیام که روز شنبه توسط وزیر آموزش و پرورش قرائت شد، اظهارداشت: پیشرفت و درخشش علمی کشور حاصل تلاش و همت فرهیختگانی هم چون استاد شکوهی است که در عرصه پرورش سرمایه‌های انسانی و بالندگی دانش تعلیم و تربیت در کشور نقش آفرین بوده‌اند.

متن پیام رییس جمهوری به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در فرهنگ دینی و ملی ما، آموزش و پرورش کودک، از تأثیرگذارترین عناصر در تربیت نیروی انسانی متعهد و فرهیخته است که می‌تواند افق‌های رشد و تعالی جامعه را فرا پیش کشد. از این منظر، آموزش و پرورش کلید توسعه پایدار بوده و آینده هر جامعه‌ای را می‌توان در سامان امروز آموزش و پرورش آن دید.

در منظومه بزرگ عوامل موثر در فرهنگ جامعه، مقطع ابتدایی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین مقاطع تحصیلی است و به جرأت می‌توان گفت هیچ یک از دوره‌های تحصیلی از چنین اهمیتی برخوردار نیست، چرا که اساس و شالوده شخصیت فکری و اجتماعی فرد، در آن بنیان نهاده می‌شود و جمله معروف و منسوب به حضرت علی (ع) که: «آموزش به کودک، چون نقش بر سنگ است»، ریشه در اهمیت و جایگاه زیربنایی آن دارد.

برگزاری همایش ملی آموزش ابتدایی و تجلیل از چهره ماندگار تعلیم و تربیت کشور، آقای دکتر غلامحسین شکوهی که سالیان متمادی، متعهدانه و مسئولانه به پرورش فرزندان این مرز و بوم پرداخت و بر اهمیت کودک و آموزش دوره کودکی تأکید کرد، اقدامی شایسته و حرکت آفرین است.

امروز پیشرفت و درخشش علمی کشور حاصل تلاش و همت فرهیختگانی هم چون استاد شکوهی است که در عرصه پرورش سرمایه‌های انسانی و بالندگی دانش تعلیم و تربیت در کشور نقش آفرین بوده‌اند. امیدوارم منش و روش ایشان به عنوان معلمی صادق و تلاش‌گر، الگویی برای فرهنگیان و پژوهشگران این عرصه در جهت شکوفایی هر چه بیشتر استعدادهای علمی و فرهنگی کشور باشد.

اینجانب با ارج نهادن بر این اقدام شایسته، از زحمات ارزنده دست‌اندرکاران این همایش و از میزبانی مردم شریف بیرجند که همواره مهد پرورش اندیشمندان بوده‌اند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

بی‌گمان فردای روشن این سرزمین بزرگ با تلاش روزافزون پیشتازان عرصه علم و دانایی که آموزگاران خردورزی، تدبیر و امید هستند، رقم می‌خورد.

حسن روحانی

رییس جمهوری اسلامی ایران