مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا، افزایش یافته یا کاهش؟

بحث بر اثر آمار مرگ و میر در تهران به دنبال روزهای آلوده و ناسالم پایتخت از جلسه دویست و هجدهمین جلسه شورای شهر تهران و از صحبت های مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران آغاز شد.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به افزایش مرگ و میرها در پی آلودگی هوا در روزهای اخیر در تهران اعلام کرد: براساس گزارشات، آمار مرگ و میرها از ۱۵۰ نفر به ۱۸۰ نفر رسیده است.

این درحالی بود که این آمار، تنها آمار رسمی اعلام شده در این زمینه بود و به سرعت در رسانه‌های خبری و صداو سیما تسری پیدا کرد و واکنش های حیدرزاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران را به دنبال داشت. وی در واکنش به صحبت‌های چمران؛ اظهارنظرهای چندروزه گذشته رئیس شورای شهر تهران در حوزه آلودگی هوا را غیرفنی دانست و گفت: براساس قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا تنها مرجع اعلان نقش آلودگی هوا در سلامت شهروندان و آمار مرگ و میر صرفاً  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و اظهارنظرهای غیررسمی و احساسی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی می تواند تبعات قانونی داشته باشد.

وی در ادامه گفت: بر اساس گزارش رسمی نماینده اورژانس تهران در جلسه اخیر کمیته هماهنگی مواقع اضطرار، میزان مراجعه به اورژانس در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته حدود 3% افزایش در مأموریت های ذاتی اورژانس داشته که بر اساس نظریه همین مرجع، برودت بیشتر هوا نسبت به سال گذشته و شیوع بیماری های ویروسی در افزایش این میزان تأثیرگذار بوده است.

همه این ها در حالی بود که احمد حکیمی پور، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در گفت و گویی دیگر از افزایش شیفت کاری در بهشت زهرا همزمان با آلودگی هوا خبر داده است.

 

یک منبع آگاه  با بیان این مطلب که روزانه کارهای تدفین  170 تا 200 جنازه در بهشت زهرا انجام میشود، گفت: بیش از صد علت فوت در تهران داریم که باید با مقایسه دقیق آمار و نیز علت های فوت توسط کارشناسان و پزشکان به آمار فوتی های تهران بر اثر آلودگی هوا رسید.

وی افزود: علت فوت تنها نمی تواند به علت آلودگی هوا باشد ، چرا که علت فوتی ها می تواند گرفتگی عروق ،تنگی نفس و مشکلات قلبی باشد و آلودگی هوا هم در علت مرگ موثر باشد.

وی افزود: نمی شود با آمار فوتی ها در تهران برخورد سیاسی کرد و باید با آن به طور کارشناسی و منطقی برخورد کرد.

گفتنی است آمار فوت در تاریخ 94.9.1 تا 94.9.25  در برخی از بیماری های قلبی و عروقی به شرح زیر بوده است: فشارخون 95، ایسکمیک قلب 130 ، سایر بیماری‌های قلبی 74،  بیماری عروق و مغزی 27 ، بیماری شریان‌ها و عروق 1، برونشیت آسم 2، سایر بیماری های تنفسی 4 بوده است.

همچنین  آمار فوت در تاریخ 93.9.1 تا 93.9.25 در برخی از بیماری‌های قلبی و عروقی به شرح زیر بوده است: فشارخون 73، ایسکمیک قلب 58 ، سایر بیماری‌های قلبی 53،  بیماری عروق و مغزی 71 ، سایر انواع پلومونی 1،برونشیت آسم 2، سایر بیماری های تنفسی 4 بوده است.

آمار کل فوتی‌ها در سال گذشته در تاریخ ذکر شده  3653 نفر گزارش شده و نیز امسال در همین تاریخ، این آمار  3785 نفر بوده است.