هوش کودکان در معرض تهدید آلودگی هوا
همیشه وقتی برای پیاده روی به خیایان می‌آمدیم، صدای جیک‌جیک گنجشکان به گوش می‌رسید و کوه‌های اطراف که بر رویشان برف نشسته بود، نمایان بودند ولی در گذر این چند روز آسمان تهران پر شده از گرد و غباری که صدای جیک‌جیک‌ پرندگان را گرفته و دیگر کوه‌های سر به فلک کشیده دیده نمی‌شوند، یعنی در واقع صدای جیک جیک پرندگان دیگر برایمان نوستالژیک شده و بیشتر صدای روشن شدن فندک‌ها برای افزودن دودی بیشتر به گوش می‌رسد و تقریبا می‌توان گفت که فقط در تهران کلاغ‌های سیاهی را می‌بینیم که رنگ وجودشان هم رنگ آسمانی غبار انگیز شده آسمانی که دیگر در آن سر و کله یاکریم‌ها و کبوتران پیدا نیست، آسمانی که در آن نفس کشیدن کار ساده‌ای نیست و با سوزش شدید چشم و سرفه‌های خشک همراه است. 
 
اگر بخواهیم میانگین جمعیت تهران را به طور ثابت و رو به تغییر بیان کنیم به 13 میلیون نفر می‌رسند و هر تهرانی روزانه 114 گرم اکسید گوگرد و هیدروکربن های سوخته نشده و منواکسید کربن را به داخل شش‌هایشان می‌برد که در سال به بیش از 41 کیلوگرم آلودگی می‌رسد.
 
موسوی فوق تخصص ریه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در رابطه با آلودگی هوا و رابطه آن با سلامتی انسان می‌گوید: تهرانی های ساکن با موتور و ماشین‌های خود روزانه هزار و 370 تن آلودگی تولید و تنفس می‌کنند، گرچه بیش از 8 هزار واحد صنعتی مستقر در تهران سهم بزرگی در آلودگی این شهر دارند و 88 درصد از آلودگی هوای تهران ناشی از آلایندگی  وسایل نقلیه است.
 
دود کیلویی چند؟ 
سید علی جواد موسوی فوق تخصص ریه، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار گروه علمی پزشکی حوزه بهداشت و درمان با اشاره به اینکه در حال حاضر در تهران به مقدار خیلی زیادی دود تولید می‌شود، گفت: اگر جمعیت همیشه درحال تغییر تهران را بر طبق آمارهای بدست آمده 13 میلیون نفر بدانیم، هر تهرانی روزانه 114 گرم اکسید گوگرد و هیدروکربن‌های سوخته نشده و منواکسید کربن را به داخل ریه‌هایش می‌برد و نهایتا در سال به بیش از 41 کیلوگرم آلودگی می‌رسد. 
 
موسوی ادامه داد: هر سال بیش از 4 هزار نفر به خاطر آلودگی هوا مستقیما جان خود را از دست می‌دهند و بیش از 100 هزار شهروند نیز به صورت غیر مستقیم بر اثر پیامدهای آلودگی هوا می‌میرند. 
 
ذره ذره هوش کودکان دارد نابود می شود
دکتر ناصحی متخصص مغز و اعصاب کودکان در خصوص تاثیر آلودگی هوا بر کودکان عنوان کرد:وقتی مقدار طبیعی عناصر تشکیل دهنده هوا از حد طبیعی و مجاز خود خارج می شود، آلودگی هوا گزارش می شود .تمام آلاینده های موجود در آلودگی هوا می توانند در کاهش عملکرد مغزی مداخله مستقیم داشته باشند، از جمله سرب که وجود بیش ازحد آن یکی از المان ها و فاکتور های مهمی است که باعث کاهش ضریب هوشی کودکان، ایجاد اختلالات مغزی ، اختلالات تعادلی و مسمومیت مزمن با سرب می شود.
 
دکتر ناصحی در خصوص اقدامات لازم بیان کرد :در قدم اول احتیاج است با همکاری همه سازمان ها و نهادهای کشوری با یک برنامه ساماندهی شده این مشکل چندین ساله خود را ریشه ای حل کنیم چراکه هرساله آلودگی هوا هزینه های زیادی را به بار می آورد، از جمله هزینه هایی که برای درمان بیماری های ناشی از این معضل بر خانواده ها تحمیل می شود و همچنین گفتنی است در شرایط بحرانی آلودگی هوا، استفاده از ماسک ها به طور موقت به ما کمک می کند و این راه حل دائمی نیست و باید افراد تا حد امکان از تردد در مناطق پر رفت و آمد و متراکم از آلاینده ها پرهیز کنند.
 
افزایش 60 درصدی هوای آلوده در پایتخت 
موسوی با اشاره به آمارهای بدست آمده درباره آلودگی هوا تصریح کرد: آمارها نشان می دهد که در روزهای شدید آلودگی هوای پایتخت شمار بیماران تنفسی تا 60 درصد افزایش می یابد و بیشترین عامل مرتبط با تشدید بیماری‌های سیستم قلبی، عروقی و ریوی افزایش آلاینده‌های دی اکسید گوگرد، ذرات معلق و منواکسید کربن است به طوری که آلودگی هوا در تهران به طور متوسط موجب کاهش پنج سال از عمر تهرانی‌ها شده است. 
 
این فوق تخصص ریه در رابطه با بیشترین آلاینده ها در کلانشهر تهران اظهار داشت: بیشترین آْلاینده‌ها در کلانشهری مانند تهران مربوط به اکسیدهای گوگرد با انتشار 695 تن در روز است که بعد از آن به ترتیب اکسیدهای نیتروژن، منواکسید کربن و هیدرو کربن‌های سوخت‌ نشده است و عمده آلاینده‌های هوای تهران محسوب می‌شوند. 
 
فاکتورهای محیطی یا همان دودهای مزاحم 
وی در ادامه با اشاره به اینکه بیماری‌هایی که بر اثر آلودگی به وجود می‌آیند، بیشتر فاکتورهای محیطی است،‌افزود: اکثرا عامل بیماری‌هایی که در اثر آلودگی به وجود می‌آید، بیماری‌های ژنتیکی و یا فاکتورهای محیطی است و در فاکتورهای محیطی یکی از نقش‌های اساسی آن ایجاد و یا تشخیص دود است، من جمله دود سیگار ،‌دود قلیان،‌دود تریاک و دیگر آلاینده‌های هوا است. 
 
موسوی اذعان داشت: تمامی دودهایی که در هوا وجود دار در ایجاد بروز برونشیت 90 درصد از بیمارانی که برونشیت دارند، ناشی از مصرف سیگار است که در واقع همان دود به حساب می‌آید و در ایجاد سرطان که یکی از فاکتورهای اساسی و اصلی که نقش دارد همان سیگار است. 
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: در واقع بهترین کار پیشگیری است و باید کاری کرد که سیگار کم شود و تشویق کنیم که افراد در طول روز سیگار نکشند و مهم‌ترین کار همین است که اجازه ندهیم سیگار در داخل خانه کشیده شود. 
 
دور کردن آلاینده‌های هوا از محیط زندگی 
وی ادامه داد: اگر به نحوی وارد جایی شویم که دود در آنجا بود باید از تهویه استفاده کنیم، تغذیه مناسب بخوریم، هرزمان که احساس می‌کنید آلودگی زیاد است از ماسک استفاده کنید. 
 
فوق تخصص ریه ادامه داد: بعضی از ویتامین ها اثرات دود و آلاینده‌های هوا را از داخل ریه کم می‌کنند مثل ویتامین C ، ویتامین E، و مصرف این دو ویتامین می‌تواند اثرات مواد دود زا را به خصوص سیگار و آلاینده‌های هوا را از بین ببرد. 
 
آسمان پاک و هوای پاک 
سید علی جواد موسوی تصریح کرد: میوه‌جات در از بین بردن دودهایی که در ریه هستند نقش به سزایی دارند به خصوص میوه‌هایی که حاوی ویتامین C مثل پرتقال، گلابی و سبزیجات تازه اثرات بسیار زیادی روی ریه می‌گذاردو بالاترین آنها فرآورده‌های گوشتی هستند که از دریا صید می‌شوند مثل فرآورده‌های پروتئینی ماهی، میگو اثرات دود زا از ریه از بین می‌برند. 
 
وی گفت: البته هر چقدر کیفیت بنزین خوب شود ولی عملا تاثیر گذار نیست تا وقتی که بیش از 10 درصد از خودروهای تهران و 90 درصد از موتورسیکلت‌ها کاربراتوری هستند، نمی‌توانم امیدی به آینده آبی آسمان داشته باشیم. 
 
در نهایت می‌توانیم به این اشاره کنیم که کارخانه‌های بسیار بزرگ و سر به فلک کشیده را از اطراف تهران جمع آوری کنیم مثل کارخانه‌های تولید آسفالت با توجه به میزان بالای آلایندگی که دارند. اصلاح و تذکر کار ساز نیست و باید فعالیت آنها را متوقف کرد و این کارخانه ها را به جای دیگری انتقال داد و تنها راه حل مناسب و موثر این است و در پایان اینکه تمام موتورسیکلت‌ها را جمع آوری و ماشین‌های طرح قدیم را از پایتخت برداریم تا محیطی آرام همراه به هوای پاک را جویا باشیم.