سعید شریف‌زاده در نشست خبری اولین همایش ملی آتش‌نشانی و ایمنی شهری ضمن تبریک هفته وحدت و ولادت حضرت محمد (ص) اظهارداشت: متولی ایمنی شهر سازمان آتش‌نشانی است و این سازمان نه تنها در تهران بلکه در تمامی شهرستان‌ها برای کاهش حوادث و تلفات ناشی از آن تلاش می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر سازمان‌های آتش‌نشانی برای کاهش تلفات حوادث نیاز به 2 بال علم و صنعت دارند و با این دو بال می‌توانند در جهت ارتقای ایمنی شهر اقدام کنند ولی در این زمینه هنوز اقدام خاصی صورت نگرفته است.

وی به تصویب رشته مهندسی حریق در وزارت علوم و تحقیقات اشاره کرد و گفت: ما هنوز برندی در تجهیزات ایمنی نداریم و همچنان تمامی برندهای آتش‌نشانی و تجهیزات ایمنی خارجی هستند و حتی سازمان ملی استاندارد یک ازمایشگاه براتی آزمایش تجیهیزات ایمنی شهری نداریم.

شریف‌زاده یادآور شد: در حال حاضر سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران تنها در بعد مقابله با حوادث اقدام می‌کند و باید منتظر باشد تا حادثه‌ای رخ دهد و سپس برای نجات شهروندان اقدام کند ولی این سازمان باید به تولید تجهیزات ایمنی و استفاده از روش‌های علمی نیز اقدام کند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: باید برای شهروندان مقابله با حوادث و پیشگیری از آن فرهنگ‌سازی شود و همه مسئولیت‌پذیر باشند و بدانند که در سبد زندگی آنها باید ایمنی قرار گیرد.

شریف‌زاده افزود: به همین منظور نخستین همایش ملی آتش‌نشانی و ایمنی شهری در شهر تهران برگزار می‌شود که برگزاری چنین همایشی تجربیات لازم را در اختیار آتش‌نشانان قرار می‌دهد و ارمغان این همایش ایمنی شهری و شهروندان است.

وی گفت: امید است دومین همایش آتش‌نشانی و ایمنی شهری در سال 95 به صورت بین‌المللی برگزار شود تا بتوانیم از تجربیات سایر کشورها نیز برای مقابله با حوادث اقدام کنیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران یادآور شد: شعار همایش ملی آتش‌نشانی و ایمنی شهری «شهر ایمن و زندگی آرام» است که در روز 14 و 15 بهمن سال جاری در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: این همایش 2 پنل تخصصی دارد که مربوط به حریق خیابان جمهوری و حریق پمپ بنزین خیابان کمیل است.

شریف‌زاده افزود: مقاله‌هایی نیز از کشور انگلستان، استرالیا و بلاروس به عنوان مقالات برتر به این همایش ارسال شده است.

وی گفت: هنگامیکه ایمنی شهر به شهروندان از سوی ماموران آتش‌نشانی عنوان می‌شود با واکنش‌های غیر منطقی آنها مواجه می‌شویم و فکر می‌کنند اینکه مسائل ایمنی از سوی آتش‌نشانی سخت گرفته می‌شود غرض‌ورزی است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: ساختمانهای در حال ساخت باید دارای ضوابط و مقررات ایمنی باشد.

شریف زاده افزود: در محلات شهر تهران باید آموزش شهروندی در هنگام مقابله با حوادث داده شود و باید فرهنگ مسئولیت پذیری در شهروندان افزایش یابد تا حوادث در سطح شهر کاهش یابد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با  اشاره به اینکه هنوز نقاطی در کشور تحت پوشش آتش‌نشانی نیست، گفت: باید اقداماتی در جهت رفع نواقص صورت بگیرد و همایش‌های متعددی با موضوعات مختلفی برگزار شود.

شریف‌زاده افزود: سال گذشته اولین همایش مونواکسید کربن (CO) برگزار شد و در سال جاری کاهش جدی در تلفات گاز CO داشته‌ایم.

وی درباره رشته مهندسی حریق که در دانشگاه‌های علمی کاربردی آتش‌نشانی تدریس می‌شود، گفت: دانشجویان این رشته تاکتیک‌ها و تکنیک‌های مقابله با حریق را آموزش می‌بینند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا حریق‌های امسال نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است، گفت: سازمان آتش‌نشانی در 3 حوزه حریق، حوادث و خدمات ایمنی به شهروندان ارائه خدمت می‌کند که آمار خدمات ایمنی از حوادث و حریق بسیار بالاتر است.

شریف‌زاده گفت: براساس بررسی‌های‌ صورت گرفته، آتش‌سوزی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و حریق در نیمه اول سال 94 نسبت به مدت مشابه سال 93 افزایش داشته است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: میانگین رسیدن به حوادث توسط آتش‌نشانی 4 دقیقه و 25 ثانیه است که براساس ارزیابی‌های صورت گرفته آتش‌نشانی از سایر دستگاه‌های امدادی و خدماتی مانند نیروی انتظامی و اورژانس زودتر به محل حادثه می‌رسد.

وی درباره اقدامات صورت گرفته در بازار تهران اظهارداشت: هنوز نتوانستیم بازاریان تهران را مجاب کنیم که در گذرگاه‌ها اقلام و اجناس خود را چینش نکنند.

وی گفت: ما در حال حاضر با معضل تغییر کاربری‌ها مواجه هستیم و خانه‌های مسکونی تبدیل به کارگاه‌های تولیدی شده است.

شریف‌زاده افزود: بعضی از خانه‌های مسکونی منطقه 12 خالی از سکنه شده و تبدیل به کارگاه‌های تولیدی شده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: در حال حاضر بیشترین حریق‌ها در 6 ماهه اول سال 94 و منطقه 18 و 4 بوده است که به دلیل کارگاه‌های تولیدی مبلمان در این مناطق میزان حریق نیز افزایش یافته است.

وی درباره ایمنی منطقه 12 نیز اظهارداشت: 5 ایستگاه آتش‌نشانی در این منطقه دایر شده است که 2 ایستگاه دیگر نیز به آن اضافه خواهد شد.

شریف زاده گفت: در منطقه 12، 424 شیر آتش‌نشانی وجود دارد که به زودی 463 شیر آتش‌نشانی افزایش می‌یابد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: 9 نفر از آتش‌نشانان ما در حریق بازار جان خود را از دست دادند و قطعاً ایمنی بازار برای ما حساسیت خاصی خواهد داشت.