رنگ میوه هم آمد! سلامت مردمانم آرزوست

متاسفانه با وجود این مسائل، باز هم شاهد این هستیم که برخی انبارها و سورتینگ‌ها اقدام به رنگ‌افزایی مرکبات می‌کنند، ادامه این وضعیت موجب می‌شود، مردم نسبت به مرکبات شمال بدبین شوند.

* رنگ‌افزایی مرکبات خسارت را دوچندان می‌کند

مدیرعامل اتحادیه باغ‌داران مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: واکس زدن میوه، روشی خوب، مدرن و بهداشتی در دنیا بوده و افراد هیچ نگرانی نسبت به این موضوع نداشته باشند.

محمدرضا شعبانی بیان کرد: با توجه به اینکه یکی از شرایط واکس زدن شستن میوه بوده، این امر سبب از بین رفتن میکروب و در نتیجه از نفوذ قارچ به درون میوه جلوگیری می‌کند.

وی با اعلام اینکه استفاده از رنگ برای مرکبات کار اشتباهی است که معمولاً به محصولات باغی مازندران خسارت وارد می‌کند، بیان کرد: اگر به بازار مراجعه کنید، میوه جنوب از شمال گران‌تر است، یکی از بحث‌های روانی که به‌وجود آمده، این است مرکبات مازندران رنگ‌افزایی شده و احتمال دارد مواد شیمیایی به درون میوه نفوذ پیدا کند که این موضوع نگرانی‌های بسیاری را در بین مصرف‌کنندگان به‌وجود می‌آورد.

مدیرعامل اتحادیه باغ‌داران مازندران از تمام سورتینگ‌داران خواستار شد، به این مسأله توجه ویژه‌ای داشته باشند و از این مواد شیمیایی رنگی به هیچ وجه استفاده نکنند.

شعبانی با بیان اینکه زود برداشت کردن به ما خسارت وارد کرده و رنگ‌افزایی خسارت ما را دوچندان می‌کند، خاطرنشان کرد: همه سورتینگ‌داران باید به این مهم توجه کنند که استفاده از رنگ برای مرکبات خسارت‌های بسیاری را به قیمت میوه وارد می‌کند.

وی یادآور شد: شبکه بهداشت و فرمانداری شهرستان قائم‌شهر سخت پای کار ایستادند و مانع استفاده از رنگ در سورتینگ‌ها می‌شوند، اگر این در تمام مناطق مازندران نهادینه شود، به‌طور حتم فضای بهتری از لحاظ روانی و اقتصادی برای استان مازندران و باغ‌داران ایجاد می‌شوذ.

* استفاده از رنگ برای مرکبات تخلف است

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: استفاده از واکس‌، در صورتی مجاز است که دارای مجوزهای لازم وزارت بهداشت بوده و فاقد مواد ضدعفونی‌کننده ممنوع باشد.

حسن مکرمی‌رستمی با بیان اینکه استفاده از رنگ برای مرکبات تخلف است، اضافه کرد: علاوه بر اینکه نوع رنگ جای سوال دارد، رنگ‌افزایی برای چه کاری اتفاق بیفتد نیز مهم است.

وی با اشاره به اینکه رنگ‌افزایی در سیستم فرآیند طبیعی به هیچ وجه مطرح نیست، افزود: بحث سبززدایی به لحاظ سرمایشی میزان رنگ‌دانه‌های سبز از بین می‌روند، نارنجی نیز نمود پیدا می‌کند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: استفاده از رنگ برای مرکبات ممنوع است و به هیچ وجه نباید استفاده شود.

مکرمی‌رستمی یادآور شد: تأکید ما به سورتینگ‌داران برای استفاده از واکس میوه این است که از مواد مورد تأیید وزارت بهداشت باشد تا ماندگاری میوه افزایش یابد و از لحاظ ایمنی نیز مشکلی ایجاد نشود.

* مخالفت شدید با بحث رنگ‌افزایی مرکبات

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران درباره بحث سورتینگ، فرآوری و انبارداری مرکبات استان در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: بحث سبززدایی به‌ویژه برای مرکبات پیش‌رس برداشت‌شده انجام می‌شود تا روانه بازار شود.

عزیزالله شهیدی‌فر بیان کرد: زمانی که مرکبات از لحاظ فیزیولوژیکی رسیده بوده اما رنگ آن سبز باشد، در این صورت با توجه به نگاه بازار، سبززدایی منع نمی‌شود، به‌دلیل اینکه تغییراتی در رنگ پوست میوه ایجاد شده و هیچ‌گونه ترکیبات شیمیایی استفاده نمی‌شود.

وی با اعلام اینکه به‌شدت با رنگ‌افزایی مرکبات مخالف هستیم، گفت: بسیاری از میوه‌ها به‌صورت پیش‌رس برداشت شده، در حالی‌که رسیدگی فیزیولوژیکی به‌صورت کامل اتفاق نیفتاده، متأسفانه این‌گونه میوه‌ها برداشت و رنگ‌افزایی می‌شود که با این موضوع به‌صورت جدی برخورد می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران در مورد بحث واکس میوه، اضافه کرد: یک‌سری واکس‌های مجاز داریم که منعی ایجاد نمی‌شود، به‌دلیل اینکه واکس‌های شیمیایی نبوده بلکه سازگار با طبیعت هستند.

شهیدی‌فر اضافه کرد: در برخی موارد در انبارها و سورتینگ‌ها از واکس‌های شیمیایی و غیرمجاز نیز استفاده می‌شود که باید از این کار ممانعت شود.

توجه به بحث واکس میوه و رنگ‌افزایی مرکبات مورد تأکید است، چرا که مهم‌ترین موضوع این است که میوه سالم در سبد غذایی مردم قرار گیرد نه اینکه تهدیدی برای سلامت مردم باشد.