حمیدالله افراسیابیان درباره مزاج فصل زمستان اظهار داشت: زمستان از دیدگاه حکمای طب سنتی دارای مزاج سرد و تر (بلغم) است و در این فصل افراد بیشتر دچار بیماری‌های ناشی از غلبه بلغم می‌شوند.

به‌گفته وی افراد بلغمی‌مزاج در این فصل بیشتر ضرر می‌بینند چرا که مزاج بدنشان با مزاج فصل برابری می‌کند. افراد بلغمی‌مزاج دارای خصوصیات منحصر به فردی هستند که آنها را از دیگران متمایز می‌کند.

این دستیار تخصصی طب سنتی ایران افزود: افراد بلغمی دارای هیکل درشت و چاق با چربی زیاد, استخوان‌بندی نسبتاً ریز و با استعداد چاقی بالا هستند, قدرت بدنی آنها پایین است و مفاصل آنها قابل رؤیت نیست.

افراسیابیان گفت: افراد بلغمی رنگ پوستشان سفیدرنگ بوده و سفیدی چشمشان نیز زیادتر است. رگهای کوچک و غیربرجسته دارند, موهای کم‌پشت و به‌رنگ قهوه‌ای روشن دارند و هرچقدر سردی و تری مغز بیشتر باشد موها روشن‌تر است.

وی بیان داشت: افراد بلغمی پوستشان سرد و مرطوب است و اگر رطوبت در بدنشان غلبه کند چشمهایشان پف می‌کند و پوست صورتشان حالت افتادگی پیدا می‌کند. معمولاً هضم ضعیف دارند و شکمشان بزرگ است و چربی‌های اطراف شکمشان زیاد است.

این دستیار تخصصی طب سنتی ایران بیان کرد: افراد سرد و تر ــ در اصطلاح بلغمی‌مزاج‌ها ــ معمولاً اشتهایشان کم تا متوسط است, تحملشان در گرسنگی کم است, این افراد معمولاً یبوست ندارند و مواد دفعی آنها که شامل عرق و مدفوع یا ادرار است کم‌رنگ و کم‌بو است.

افراسیابیان ادامه داد: این افراد معمولاً حرکاتی کند دارند و بی‌نشاط هستند, نسبت به محرک‌های بیرونی بسیار کند هستند, ترس زیاد دارند, بسیار رفتار مسالمت آمیز با دیگران دارند, درون‌گرا بوده و کمتر با دیگران دوست می‌شوند, قدرت جنسی پایینی دارند.

وی افزود: در زمستان این افراد بسیار بدحال هستند چرا که سردی و رطوبت در بدنشان غلبه دارد و تابستان فصل ایده‌آل این افراد است.