پیگیری برای دریافت دیه از عربستان

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسگر در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه به خاطر تجاوز ماموران عربستانی به دو نوجوان ایران در فرودگاه جده از فروردین ماه امسال سفرهای حج عمره مفرده از طرف جمهوری اسلامی ایران لغو شده است اظهار داشت: اگر حکمی که کشور عربستان برای آن دو نفر مامور خاطی صادر کرده قطعی شود، ایران وارد مذاکره خواهد شد.

وی، از همگانی شدن آموزش امداد و نجات در حج تمتع خبر داد و افزود: برای کاستن از تلفات جانی در حج تمتع حجاج آموزش‌های امداد و نجات را فرا می‌گیرند.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت با بیان اینکه هیچ مشکلی برای اعزام حج تمتع سال آینده نداریم، افزود: امسال آموزش‌های حج تمتع زودتر از سال‌های قبل آغاز خواهد شد.

وی از برگزاری دوره‌های آموزشی جدید برای روحانیان کاروان‌ها خبر داد و افزود: با آموزش‌های جدید حضور روحانیان در صحنه بیشتر خواهد بود.

قاضی‌عسگر افزود: برنامه‌ریزی برای مذاکره با کشور عربستان برای تکرار نشدن حوادث مانند حج گذشته آغاز شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین قاضی عسکر تعداد مفقودین باقی مانده از حادثه منا را 6 نفر اعلام کرد و افزود: 71 جان باخته نیز در عربستان دفن شده‌اند.

وی با اشاره به پیگیری‌های حقوق جمهوری اسلامی ایران برای اخذ دیه جانباختگان حج در منا افزود: پیگیری حقوق حادثه منا همچنان ادامه دارد.

به خاطر تجاوز ماموران عربستانی به دو نوجوان ایران در فرودگاه جده از فروردین ماه امسال سفرهای حج عمره مفرده از طرف جمهوری اسلامی ایران لغو شده است.

در حادثه منا نیز که به خاطر بی‌تدبیر مسئولان عربستانی در حج تمتع امسال روی داد 464 نفر از حاجیان ایران جان باختند.