وجود 40 ایستگاه پایش کیفیت هوا در سطح تهران

گروه اجتماعی،وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفتگو با خبرنگار افکارخبر با بیان اینکه 40 ایستگاه پایش کیفیت هوا در سطح شهر تهران وجود دارد، گفت: این ایستگاهها از سوی سازمان محیط زیست استان تهران و شهرداری تهران نصب شده است که نمونه گیریهای ذرات معلق آلاینده هوا بر روی ایستگاهها قرار دارد.

وی افزود: این ایستگاه برای نشان دادن و اندازه گیری ذرات معلق 2.5 میکرون و ذرات معلق زیر 10 میکرون و برای جمع آوری ذرات معلق 2.5 میکرون روی فیلترهای خاص هستند که برای آنالیز شیمیایی استفاده می کنیم.

استاد دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر اینکه برای سنجش آلودگی هوای تهران مرتب از این ایستگاهها نمونه گیری می شود، تصریح کرد: هوا به داخل ایستگاهها مکیده می شود و برای انواع و اقسام آلاینده ها مورد آنالیز قرار می گیرند. بصورت برخط و بصورت دائم. داده ها هم مداوم وارد سرورهای مختلفی می شوند و از انجا روی وب سایت قرار و در اختیار مردم قرار می گیرد.

حسینی با بیان اینکه ایستگاهای مذکور 24 ساعته و دائم در طول 365 روز سال کار می کنند، خاطرنشان کرد: آن قسمت هایی که ما ذرات را روی فیلتر جمع می کنیم، هر هفته یک فیلتر جمع آوری می شود و برای آنالیز شیمیایی به آزمایشگاهها فرستاده می شود.

وی گفت: از مجموعه 40 ایستگاههایی که سالم باشند و کار می کنند، داده هایشان را جمع می کنیم و داده های آن ایستگاههایی که خراب باشند یا ایستگاههایی که داده هایشان درست و منطقی نباشد، کنار گذاشته می شود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران خاطرنشان کرد: پس از گرفتن داده ها، بر اساس استاندارد هایی که سازمان محیط زیست ابلاغ کرده متوسط گیری می شود و سپس اندیس روزانه آلودگی هوا مشخص و به مردم اعلام می شود.

حسینی با بیان اینکه ایستگاهها بسیار گران است، تصریح کرد: تجهیزاتی در داخل ایستگاهها قرار دارد. این تجهیزات برای اندازه گیری آلاینده های ازون، نیتروژن، منو اکسید کربن و دی اکسید گوگرد است.

به گفته وی این تجهیزات با برنامه منظمی مورد ارزیابی و تعویض فیلتر قرار می گیرند.

استاد دانشگاه صنعتی شریف افزود: داخل ایستگاهها دمای ثابت دارند و راهبری و نگهداری آنها بسیار پرهزیننه است و از آنجا که هر روز باید بدانیم که میزان آلاینده چقدر است، نیاز به این ایستگاههاست.

به گفته حسینی در هر منطقه شهرداری یک ایستگاهها پایش کیفیت هوا وجود دارد و به حدی کافی ایستگاهها در تهران وجود دارد.