خالکوبی،از سیمای مجرمانه دیروز تا مدگرایی امروز

اگر روزی،روزگاری مادربزرگان و پدربزرگان خالکوبی مختصری را بر گوشه ای از دست خود می نگاشتند و یا پهلوانان و درویشان به کشیدن نقش و نگاری بر بازو،کتف یا کمر خویش مبادرت می ورزیدند،اما امروز جوانان و نوجوانانی دیده می شوند که با وسعتی بیشتر و اشکالی  متفاوت،بدن خود را به صفحه ای برای نقش بستن تصاویر و یا نظم و نثری خاص مبدل می کنند.

 

**خالکوبی،از سیمای مجرمانه دیروز تا مدگرایی امروز

 

در سالیان گذشته با مشاهده نقش و نگار خالکوبی شده بر اندام،تصویری از شخصیت های ناهنجار،مجرم و متخلف بر ذهن متبادر می شد اما امروز امواج مدگرایی باعث شده تا نوجوانان و جوانان کم سن و سال که رابطه ای با بزه و بزهکاری ندارند به چنینن نقشی و علائمی مبادرت ورزند.

 

جامعه شناسان و روانشناسان ریشه اصلی این اقدام در جوانان را ناشی از مسائل روحی،روانی و عاطفی عنوان می کنند.

 

**خود نمایی به قیمت خودآزاری

 

فرج ا...پورمرادی،جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران،در تشریح علل موثر در بروز چنین پدیده ای اظهار کرد:یکی از عوامل تاثیرگذار در وقوع چنین خالکوبی هایی معطوف به مسائل روحی و روانی می شود و به واقع می توان گفت،کشش و نیاز روانی فرد به چنین اقداماتی باعث حک شدن نقش و نگار خاص بر بدن می شود.

 

وی افزود:به تعبیری جوان و نوجوانی که به خالکوبی اقدام می کنند،انگیزه بسیاری برای دیده شدن دارند و به این ترتیب سعی می کند نداشته ها و کمبودهای خود را با نگارش اشعار،جملات و اشکالی خاص بر بدن جبران کند.

 

پورمرادی عنوان کرد:عامل دیگر ظهور و بروز چنین رفتارهایی را باید در خودآزاری هایی جستجو کرد که برخی به آن دچار می شوند و با این روش علاوه بر اینکه خود را آرام می سازند به نوعی نقشی را بر بدن می نگارند تا نشانه ای برای خود و دیگران قرار گیرد،نشانه هایی که با ناآگاهی بر بدن نقش می بندد.

 

کاظم سوریان،آسیب شناس و جامعه شناس با اشاره به ناآگاهی بخش قابل توجهی از جوانان و نوجوانان ایرانی که به چنین اقداماتی مبادرت می ورزند و بدن خود را در اختیار خالکوبان قرار می دهند گفت : این گروه از جوانان از ریشه و معنا و مفهوم بسیاری از اشکال مورد علاقه خویش بی اطلاع هستند.

 

وی افزود:برخی از علائم خاصی که بر بدن،دست ها و بازوان جوانان نقش می بندد،نشانه هایی خاص از هم جنسگرایان،رپ ها و گروه های اجتماعی عصیانگر و آنارشیست در غرب است.

 

سوریان عنوان کرد:آنچه که برخی جوانان را به سمت نقش بستن چنین اشکالی سوق می دهد،مدگرایی کورکورانه است و شبکه های ماهواره ای در ایجاد چنین تمایلاتی بسیار تاثیرگذار هستند.

 

آسیب شناس اجتماعی گفت:در واقع مخاطبان شبکه های ماهواره ای،گاهی بدون آنکه به عقبه چنین تصاویری آگاهی داشته باشند آن را بر اندام خود می نگارند و می توان گفت این افراد گمان می کنند در صورت عدم  اقدام به نقش و ترسیم چنین تصاویری،از کاروان مد روز عقب می مانند.

 

وی افزود:چشم و هم چشمی،فقدان الگو پذیری صحیح،عدم جامعه پذیری اصولی بخشی از عوامل موثر در بروز چنین تقلیدهای کورکورانه ای است که گاه جوانان و نوجوانان این سرزمین را با خود همراه می سازد.

 

**هزینه‌های میلیونی برای نقش شکل و شمایل بر اندام

 

رضا،یکی از جوانان علاقه مند به خالکوبی است که بر دو بازو و پشت دست خویش مبادرت به خالکوبی کرده است.

 

وی در خصوص هزینه خالکوبی بر روی دو دست خود گفت:میزان مبلغ پرداختی برای خالکوبی به اندازه خالکوبی نقطه انتخاب شده برای بدن و رنگ بندی هایی که در آن استفاده می شود بستگی دارد.

 

رضا افزود:برای کشیده شدن دو شمع بر بازوان خویش و نگاشتن دو مصرع خالکوبی شده بر دستان خود 2 میلیون و 800 هزار تومان پرداخت کرده و این هزینه می تواند تا سقف 12 میلیون تومان نیز افزایش پیدا کند.

 

**ارتباط تصاویر با دغدغه ها و شخصیت روحی و روانی افراد

 

مریم جهان خواه،جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در خصوص ارتباط تصاویر با دغدغه ها و شخصیت روحی افراد متقاضی خالکوبی گفت:تصاویر خالکوبی شده در میان زنان و مردان متفاوت است و به واقع اشکال و اشعار نقش بسته بر بدن حکایت از ،روح و روان و تمایلات درونی فرد دارد.

 

وی افزود:عموما افراد خشن از تصاویری همچون مار،عقرب،شیر و...استفاده می کنند و زنان و دختران از تصاویر فانتزی و کارتونی برای ترسیم نقش و نگار بر بدن خویش بهره می گیرند.

 

جهان خواه یادآور شد:گاه نیز با نگاشتن تصاویر یا جملاتی خاص،خود را تنبیه می کنند تا حادثه یا واقعه ای را هیچگاه فراموش نکنند و به تعبیری با این روش برای خود خط و نشانی می کشند تا موضوعی خاص را هیچگاه از یاد مبرند که این نشان از مشکلات روحی و روانی فرد اقدام کننده و متقاضی چنین شیوه هایی دارد.