غول آلودگی و دست  بسته مدیران/باران مچکریم!

پس از طی شدن روزهای طولانی ناسالم پایتخت  در سایه نبود تدابیر دولت و کم‌کاری‌های سازمان حفاظت محیط زیست که حتی در مقاطعی غلظت آلاینده‌ها را به وضعیت هشدار و قرمز هم رساند روز گذشته و پس از عبور از یک روز نیمه‌تعطیل با همراهی باد و باران شاخص کیفیت هوا روی عدد 97 ایستاد.

غول آلودگی و دست  بسته مدیران

در همین حال نگاهی به نمودارهای سنجش کیفیت هوا طی روزهای گذشته نشاندهنده استیلای غول آلودگی در تهران و  برخی کلانشهرهای کشور است که به دلیل سوءمدیریت و سکوت مدیران عدد 200 را هم درنوردیده و بر شرایط بحرانی پایتخت دامن زد.

البته آنچه در این مدت علاوه بر انباشت آلاینده‌ها و تجمع ذرات غبار بر سینه شهروندان سنگینی می‌کرد کم‌توجهی مدیران به این مقوله و انجام نگرفتن اقدامات اورژانسی برای کاستن از میزان آلودگی به منظور پاسخ به افکار عمومی بود؛ موضوعی که شهروندان، وکلای آنها در بهارستان و اعضای شورای شهر را در انتظاری طولانی باقی گذاشت، انگار دولت هم برنامه‌ای جز روزشماری برای رسیدن روزهای بارانی در دستور کار نداشت!

تداوم هوای سالم تنها تا یکشنبه

نکته جالب اینجاست که براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی تغییرات جوی تنها تا روز یکشنبه در آسمان پایتخت میهمان است و با توجه به این موضوع از روز دوشنبه تجمع آلاینده‌ها و سلام دوباره آلودگی به تهران چندان دور از انتظار نیست، چرا که در حال حاضر برنامه یا طرح خاصی از سوی دولت برای مقابله با آلودگی و کنترل شرایط به اجرا درنیامده است. این در حالی است که همچنان مدیر سازمان حفاظت محیط زیست در برابر وضعیت مبهم استاندارد بنزین‌های وارداتی و فرافکنی‌ها در بحث آلودگی هوا مهر سکوت بر لب زده و مهم‌ترین اقدام مدیریت این سازمان مطابق معمول در شبکه‌های اجتماعی و این بار با راه‌اندازی کمپین «دمای 18درجه» به منظور مشارکت همگانی در کاستن از گازهای گلخانه‌ای خلاصه شده است. هرچند طی روزهای گذشته در جلسه هیات‌دولت برای کاستن از میزان آلودگی‌ها وظایفی برای دستگاه‌های مسؤول تعیین شد اما به‌راستی اگر ابر و باد به جنگ آسمان خاکستری پایتخت نمی‌رفتند آیا می‌توان به تدابیر دولت برای کاهش آلودگی امید داشت؟ آیا روزهای ناسالم تا واپسین برگ تقویم و روز هوای پاک ادامه پیدا نمی‌کرد؟  به هر حال همه‌ساله در فصول سرد سال پدیده وارونگی دمایی اتفاق می‌افتد و اگر تدابیر بلندمدت برای مدیریت شرایط از سوی دولت اعمال نشود تنها گزینه موجود برای نجات جان شهروندان باد و باران است.

ورود سازمان بازرسی به بحث آلودگی هوا

 همچنین رئیس سازمان بازرسی کل کشور از  ورود این سازمان به موضوع آلودگی هوا خبر داده است. ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در این باره بیان داشت: به سران 3 قوه درباره آلودگی هوا نامه نوشتیم و ۱۰ نهادی که در بحث آلودگی هوا مسؤول هستند باید عملکردشان را در این باره به ما ارائه کنند