آن روی سکه آزادسازی ماهواره برای هتل‌ها

این روزها در حالی خبر رفع مشکل ماهواره در هتل‌های ایران داغ شده است که این موضوع، بحث تازه‌ای نیست و سالهاست هتل‌هایی که میزبان توریست‌های خارجی هستند برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای را پخش می‌کنند.

مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری کشور در این باره می‌گوید: در جلسه‌ای که در آمل داشتیم بعضی از فعالان گردشگری نسبت به اینکه در دریافت برنامه‌های تلویزیونی داخلی در تأسیسات گردشگری با مشکل مواجه هستند گلایه داشتند و مطرح کردند که اگر ماهواره داشته باشند هم گیرنده داخلی آنها فعال خواهد بود و هم می‌توانند از برنامه‌های خبری شبکه‌های خارجی برای توریست‌ها استفاده کنند.

وی در ادامه تصریح می‌کند: بنده هم اعلام کردم کسانی‌که بخواهند از ماهواره در هتل‌هایشان استفاده کنند باید درخواست خود را به میراث فرهنگی ارائه کنند تا ما به وزارت ارشاد اعلام کنیم و سپس مجوز دسترسی به ماهواره برای آنها صادر شود.

معاون گردشگری کشور درباره اینکه حد و حدود استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای در هتل‌ها چگونه است؟ می‌گوید: اول اینکه هتل‌هایی که پذیرای توریست خارجی هستند می‌توانند درخواست استفاده از ماهواره را داشته باشند، دوم اینکه محدوده استفاده از ماهواره تنها شبکه‌های خبری و مستند مجاز است و هتل‌ها نمی‌توانند هر شبکه‌ای را آزادانه به نمایش بگذارند.

 

 

رحمانی موحد در پاسخ به اینکه گفته می‌شود بعضی از استانها سلیقه‌ای عمل می‌کنند و حتی نمی‌گذارند شبکه‌های خبری ماهواره‌ هم در هتل‌ها پخش شوند، تأکید می‌کند: کسی اجازه ندارد در این باره سلیقه‌ای عمل کند، هتل‌ها می‌توانند شبکه‌های خبری و مستند مجاز ماهواره را که وزارت ارشاد اجازه می‌دهد، پخش کنند.

جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران کشور نیز در این باره گفته است: اکنون هتل‌های پرستاره که میزبان مهمانان خارجی هستند می‌توانند شبکه‌های خبری خارجی را به زبان‌های عربی، انگلیسی یا فرانسوی تماشا کنند. در برخی از استان‌ها اداره ارشاد مشکل ایجاد می‌کرده و سلیقه‌ای عمل می‌کرده بنابر این در بعضی هتل‌ها امکان استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای وجود نداشته است.