اخذ عوارض از تونل ها و بزرگراه‌ها مغایر با حقوق شهروندی؟
فرج الله عارفی نایب رئیس دوم کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی؛ با اشاره به اینکه اخذ عوارض از تونل ها و بزرگراه ها عین حقوق شهروندی است، اظهار داشت: اخذ عوارض در همه جای دنیا معمول بوده و اتفاق جدیدی نیست بنابراین هیچ گونه مغایرتی با حقوق شهروندی نخواهد داشت. 

 

وی تصریح کرد : کسانی که از بزرگراه ها و تونل ها استفاده می کنند باید هزینه نگهداری و ساخت آن را بپردازند چرا که دولت به تنهایی از پس هزینه های آن برنمی آید. 

 

عارفی با بیان اینکه اخذ عوارض در همه جای دنیا وجود دارد، افزود: در کشورهای دیگر اگر قصد عبور از مسیر بزرگراه ها و تونل ها را داشته باشید ، خرید کارت شارژ الزام بوده و پس از عبور از مسیر مشخص شده ،هزینه عوارض ، خود به خود از کارت شارژتان کم خواهد شد. 

 

وی با اشاره به اینکه ساخت بزرگراه ها و تونل ها منجر به کاهش هزینه ها برای شهروندان نیز می شود ،ادامه داد: ساخت بزرگراه ها و تونل ها علاوه بر نظم خاصی که در وضعیت ترافیکی ایجاد می‌شود موجب کاهش زمان رفت و آمد ، کاهش استهلاک خودروها و کاهش صدمات جانی خواهد شد که اجرای این امر ، مستلزم مشارکت همه جانبه ، از سوی دولت ، نیروهای مردمی و دستگاه های ذیربط است. 

 

نایب رئیس دوم کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: بهتر است برای اخذ عوارض از بزرگراه ها و تونل ها در ابتدا هزینه ها مشخص شود و پس از دریافت هزینه ها ، فکری اساسی در جهت بهبود وضعیت صورت گیرد تا برای شهروندان آرامش ایجاد شود.