سریال‌های شبکه‌های ماهواره‌ای برای تغییر سبک زندگی ایرانیان

حمیدرضا کفاش در اولین دوره ارتقای سواد فضای مجازی که توسط اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد، اظهار داشت: هم اکنون شبکه‌های ماهواره‌ای برای تغییر سبک زندگی ایرانیان اقدام به ساخت سریال‌هایی در حدود 200 تا 300 قسمت می‌کنند.

وی افزود: شبکه‌های ماهواره‌ای تغییر سبک زندگی را در دستور کار دارند و به مرور ذائقه و روش‌های زندگی مردم را تغییر می‌دهند. هم اکنون خانواده‌های ایرانی به لحاظ عاطفی یتیم هستند و ارتباطات به حداقل رسیده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: زمانی بزرگترها، اختلاف جوانان را با برگزاری یک مهمانی حل می‌کردند اما هم اکنون تا صحبتی می‌کنند، جوانان بحث طلاق توافقی را وسط می‌کشند.

کفاش با اشاره به اینکه غرب برای تغییر سبک زندگی هیچ عجله‌ای ندارد و با صبر و حوصله پیش می‌رود، عنوان کرد: هم اکنون تحت تأثیر شبکه‌های ماهواره‌ای پدیده‌هایی وارد زندگی ایرانیان شده است که در گذشته وجود نداشت از جمله ازدواج سفید.

استفاده کنترل شده از فضای مجازی در ایران مدنظر است

وی ادامه داد: در رابطه با تکنولوژی‌های جدید و فضای مجازی می‌توان سه نوع رفتار کرد. رفتار نخست مقابله و برخورد سلبی با فضای مجازی و بستن دسترسی دانش‌آموزان به این فضاها. برخورد دوم رهاسازی و برخورد سوم استفاده از کنترل‌شده از تکنولوژی و فضای مجازی است که در ایران بر روی روش سوم تأکید داریم و در این رابطه باید سواد رسانه‌ای و سطح ذائقه و انتخاب مخاطب را افزایش داد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه حتی کشورهای پیشرفته همچون آمریکا در بحث فضای مجازی به صورت رهاشده عمل نمی‌کنند، عنوان کرد: در این کشورها فیلترینگ تجاری‌سازی شده و خانواده‌ها انتخاب می‌کنند که فرزندانشان به چه سایت‌ها و کدام بخش‌های فضای مجازی دسترسی داشته باشند.

کفاش ادامه داد: آدم فکور و اندیشمند هر فیلمی را تماشا نکرده و هر کتابی را مطالعه نمی‌کند بلکه دست به انتخاب می‌زند. بالا بردن ذائقه، سواد رسانه‌ای و فرهنگ استفاده از فضای مجازی و چگونگی حضور در این فضا به شدت اهمیت دارد.

وی ادامه داد: آیا برای ترویج تفکر ناب تشیع به سطح جهان از فضای مجازی استفاده نکرده‌ایم؟ چرا کانال‌های تلویزیونی عرب زبان و انگلیسی زبان ایران دائماً تهدید شده و مانع از فعالیت آنها می‌شوند. در حقیقت ورود به فضای مجازی یعنی تولید محتوا و استفاده از این فضا باید کنترل شده باشد. تفکر تشیع نیاز به انتشار در سطح جهان به شیوه‌های مختلف دارد و یکی از روش‌های آن استفاده از فضای مجازی است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: فضای مجازی بدون راهنما همان ولگردی است که امروز به آن می‌گویند وب گردی در حقیقت اگر بدون هدف و بدون کنترل در فضای مجازی وارد شویم آسیب‌های بسیاری در کمین است.