بدترین شرایط بیمه‌ای شامل فرهنگیان می‌شود

سیدحسین نقوی حسینی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی در خصوص مهم‌ترین مشکلات آموزش و پرورش اظهار داشت: وقتی در جمع فرهنگیان و مدارس حضور پیدا کرده و با آنها صحبت می‌کنیم، اظهار نگرانی جدی راجع به آموزش و پرورش، شرایط تعلیم و تربیت، نحوه ارزشیابی‌ها، شرایط اقتصاد آموزش و پرورش، منزلت و انگیزه‌های معلمی و فضای فرهنگی حاکم بر مدارس می‌کنند.

وی ادامه داد: در حوزه دانش‌آموزی و مدارس، ما با مشکلاتی از قبیل عدم وجود مشاور در مدارس، کمبود جدی مربیان پرورشی و مربیان بهداشت که دانش‌آموزان به آنها نیازمند هستند، روبه‌رو هستیم.

نقوی حسینی با بیان اینکه دانش‌آموزان امکان فعالیت جمعی و گروهی در حوزه‌های یاد شده را ندارند، افزود: در حوزه کتاب درسی و ساعات آموزشی، اشکالات جدی وجود دارد؛ تراکم دانش‌آموزی بالای 40 نفر و حجم زیاد کتاب‌ها و کمبود ساعات تدریس، مشکلات جدی برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند.

* خطر ارزشیابی توصیفی

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با بیان اینکه معلمان نظام ارزشیابی توصیفی را خطر جدی برای دانش‌آموزان می‌دانند و اعلام می‌کنند اگر به این شکل پیش برویم، بیسوادی نهادینه می‌شود، گفت: در حوزه معلمان، گلایه‌های زیادی نسبت به طرح رتبه‌بندی وجود دارد و همیشه فرهنگیان 6 اشکال اساسی طرح رتبه‌بندی را مطرح می‌کنند.

وی یادآور شد: اولین اشکال اینکه به معلمان با سابقه 6 سال در شهرها و 5 سال در روستاها یا به نیروهای خدماتی مدارس نیز رتبه‌بندی تعلق نمی‌گیرد؛ دوم اینکه در اجرای آن عدالت اجرا نمی‌شود و سوم اینکه میزانی که وزیر آموزش و پرورش از رسانه ملی اعلام کرد که حداقل افزایش 300 هزار تومان و حداکثر افزایش 800 هزار تومان در حقوق است، این سقف و کف رعایت نشده است و اغلب معلمان زیر 300 هزار تومان افزایش حقوق داشته‌اند.

* چرا وزیر و معاونانش درباره پرداخت حقوق فرهنگیان با رسانه‌ها مصاحبه می‌کنند؟

نقوی حسینی با اشاره به اینکه بازنشستگان نیز شامل رتبه‌بندی و مزایای آن نمی‌شوند و مزایای رتبه‌بندی در بازنشستگی فرهنگیان محاسبه نمی‌شود، افزود: از مشکلات فرهنگیان کاهش شدید منزلت اجتماعی آنهاست؛ اجرای طرح رتبه‌بندی باید افزایش منزلت همراه باشد و دیگر اینکه یکی از خواسته‌های فرهنگیان که مطرح می‌کنند این است که ما با چه زبانی از مسئولان بخواهیم که اگر مبلغی به حقوق آنها اضافه می‌شود یا قرار است مطالبات یک سال ما پرداخت شود، آن را رسانه‌ای نکنند.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس افزود: مگر وقتی کارکنان سایر ادارات، حقوق، مزایا و مطالبات خود را می‌گیرند، مسئولان آنها در این خصوص مصاحبه می‌کنند؟، آیا تا به حال شنیده‌اید که وزیر ارتباطات، نفت یا بهداشت و درمان چنین مصاحبه‌ای کرده باشند.

وی تصریح کرد: چرا تا وقتی بنا می‌شود بخشی از مطالبات فرهنگیان داده شود، این همه مصاحبه می‌شود و بعد نیز آن تصمیم عملی نمی‌شود، لذا فرهنگیان به شدت اعتراض دارند که چرا وزیر و معاونانش نسبت به پرداخت حقوق فرهنگیان مصاحبه می‌کنند.

*بدترین شرایط بیمه‌ای شامل فرهنگیان می‌شود

نقوی حسینی اضافه کرد: کاهش انگیزه شدید معلمان به جهت اینکه اعمال مدرک تحصیلی آنها در حقوق و مزایا، یک بار بیش‌تر انجام نمی‌شود وجود دارد؛ بیمه فرهنگیان نیز یک فرصت محسوب می‌شود، یعنی اینکه یک میلیون و 100 هزار بیمه‌گذار در کدام سازمان پیدا می‌شود و به جای اینکه این فرصت بهترین موقعیت‌های بیمه‌ای را فراهم کند، بدترین شرایط بیمه‌ای شامل فرهنگیان می‌شود.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس افزود: هر بیمه‌گذار و سازمان بیمه‌ای از خدا می‌خواهد یک میلیون و 100 هزار معلم را تحت پوشش ببرد؛ چراکه یک سرمایه بزرگ است، اما چنین اتفاقی نمی‌افتد و بدترین شرایط بیمه‌ای را داریم.

وی در خصوص استیضاح مجدد وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مشاهده کردیم جمعی از نمایندگان طرح استیضاح را تقدیم هیأت رئیسه کرده‌اند که تصمیم‌گیری در این خصوص برعهده هیأت رئیسه مجلس است.