ماجرای ۱۴هزار استخدامی وزارت آموزش وپرورش

اول دی ماه سال جاری محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، از استخدام ۱۴هزار نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش برای سال ۹۵ خبر داد و این خبری خوش برای متقاضیان حضور در جمع فرهنگیان بود.

اما تنها یک روز بعد، یعنی دوم دی ۱۳۹۴ وزیر آموزش و پرورش در واکنش به این خبر در جمع خبرنگاران گفت: صحبت‌های کلی مطرح شده است، فقط باید سازمان مدیریت و برنامه ریزی مجوز صادر کند.

فانی با اشاره به این مطلب که اگر تعداد دقیق استخدام به صورت کتبی در اختیار ما قرار گیرد، اعلام خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: سال آینده آزمون استخدام وزارت آموزش و پرورش زود‌تر از سال‌جاری برگزار می‌شود تا با مشکلی روبرو نشویم.

این اخبار نشان از استخدام‌های جدید برای سال ۱۳۹۵ در وزارت آموزش وپرورش دارد و از یک سو می‌تواند خبر خوشایندی برای هزاران نیروی آزاد و مربیان پیش دبستانی که سال‌ها منتظر استخدام مانده‌اند یا علاقمندان به شغل معلمی هستند باشد.

 از سوی دیگر ابهاماتی به وجود می‌آورد که چگونه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور حاضر به صدور این تعداد مجوز شده است در صورتی که وزارت آموزش و پرورش برای دریافت ۵ هزار ردیف استخدامی فراز و نشیب‌های زیادی پیش رو داشت. 

این در حالی است که فاضل، مشاور وزیر آموزش وپرورش و سلیمی جهرمی، رئیس مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی و فناوری اطلاعات این وزارت‌خانه می گویند خبری از برگزاری آزمون استخدامی نیست و تاکنون مجوزی دریافت نشده است و تنها راه استخدام تحصیل در دانشگاه فرهنگیان است.

در این باره محمد حسین سلیمی جهرمی درباره‌ی سهمیه استخدام ۱۴ هزار نیرو در وزارت آموزش و پرورش گفت: آنچه که آقای نوبخت اعلام کرده است مربوط به صدور احکام تعهد خدمت‌های دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در سال‌های ۹۳ و ۹۴ است که تعدادی از آنان در سال ۱۳۹۵ در وزارت آموزش وپرورش جذب می‌شوند.  

رئیس مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش  تصریح کرد: سال اینده آزمون استخدامی نداریم، اگر بتوانیم مجوز دریافت کنیم، استخدام صورت می‌گیرد.

هفدهم دی ماه محمد دیمه‌ور معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش وپرورش نیز در اختتامیه دوره آموزشی طرح مبین گفته است: تعداد ۱۴ هزار نفر از دانش آموختگان  دانشگاه فرهنگیان سال اینده دارای شرایط جذب در وزارت آموزش و پرورش برای مقطع ابتدایی می‌شوند.

تعداد ۱۴ هزار استخدامی که سخنگوی دولت از آن خبر داده، مدت هاست که تکلیفش معلوم است و افرادی که در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل می‌شوند دارای تعهد به خدمت هستند و استخدام آن‌ها محرز است که معاون آموزش ابتدایی نیز از آن خبر داده است.

تناقص، ابهام، اطلاعات قطره چکانی در اخبار وزارت آموزش و پرورش بسیار دیده می شود که این خبر استخدامی نیز بدون در نظر گرفتن مخاطب بیشمار این وزارت خانه دارای ویژگی های ذکر شده است.

ابهامات سخنان محمد باقر نوبخت با توضیحات مسئولان وزارت آموزش وپرورش تا حدودی برطرف شد اما جدا از سخنگوی دولت، مسئولان آموزش و پرورش نیز دوپهلو صحبت می‌کنند، به گونه‌ای که وزیر آموزش و پرورش با صراحت از برگزاری آزمون سخن می‌گوید اما مسئولان مرتبه‌ی پایین‌تر از وزیر، حکایت استخدام را منتفی می‌دانند و استخدام را مختص دانشجویان دانشگاه فرهنگیان می‌دانند.

به هر روی؛ هنوز مشخص نیست که آیا سال ۱۳۹۵ وزارت آموزش و پرورش باز هم آزمون استخدامی برای جذب نیرو خواهد داشت یا این که فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان در نهاد تعلیم و تربیت جذب می‌شوند.