اگر چه در دنیا سیاست کنترل موالید در دستور کار قرار گرفت و باعث کاهش باروری شد، اما سرعت کاهش آن در ایران به مراتب بیشتر از سرعت جهانی بوده است و این یک زنگ خطر و هشداری برای کشور بوده که جمعیت افراد کهنسال یا میانسال آن بیشتر از جوانان و کودکان است.

 

هنگامی که جمعیت جوان کاهش یابد به سبب آن نیروی کار جوان نیز کمتر می شود و این برای کشوری که پا به عرصه پیشرفت و توسعه گذاشته با مشکلات متعددی مواجه می‌شود.

 

علی اکبری محزون مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور در این خصوص گفت: جمعیت ایران تا پایان آذر ماه امسال حدود 79 میلیون و 490 هزار نفر بوده که یک درصد جمعیت جهان را با نرخ رشد 1.4 درصد به خود اختصاص داده و بیش از 30 درصد فرزندآوری‌ها به بالای 30 سالگی موکول شده که چندان مطلوب به نظر نمی‌آید.

 

وی ادامه داد: یکی از عوامل مهم افزایش سن باروری که موجب شده تا در این سن خانواده‌ها به یک یا حداکثر 2 فرزند بسنده کرده و دیگر تمایلی به آوردن فرزند سوم نداشته باشند، بالا بودن سن زوجین است که خود ریشه در افزایش سن ازدواج جوان‌ها دارد.

 

محزون افزود: بر اساس آمار 14.4 درصد خانواده‌ها بدون فرزند و 18.9 خانواده‌ها تک فرزند بوده که در مجموع 33.3 درصد معادل یک سوم خانواده‌های کشور یک فرزند دارند.

 

برای سال‌های 85 تا 90 سهم جمعیت جوان در کشور از 35.4 درصد به 31.5 درصد کاهش داشته که با تبلیغات و تمهیدات اتخاذ شده از سوی دولت سعی شده تا هم سن ازدواج کاهش یابد و هم خانواده ها نسبت به فرزند آوری تشویق شوند و این روند با همکاری دستگاه‌های مختلف تسریع می‌شود.