نباید اجازه دهیم ازدوا‌ج‌ها خیابانی شود

حجت‌الاسلام هادی صادقی در مراسم رونمایی از «اجرای طرح ملی همسان‌گزینی» در معاونت فرهنگی قوه قضائیه با بیان اینکه فرهنگ در کشور ما دچار تغییرات فراوانی شده است، گفت: ما شیوه‌های خانواده‌محور گذشته را تا حدود زیادی از دست داده‌ایم و شیوه‌های بازاری امروز در موضوع ازدواج را نمی‌پسندیم، به صورتی که دختر و پسر در کوچه و خیابان یکدیگر را ببینند و بر اساس احساسات زودگذر و تمایل ظاهری، یک ازدواج شرعی یا غیرشرعی رخ دهد؛ این عقلانیت نیست و پس از مدتی منجر به جدایی خواهد شد.

حجت‌الاسلام صادقی افزود: نباید دست روی دست بگذاریم که ازدوا‌ج‌ها خیابانی شود یا سن ازدواج بالا برود یا موج لیبرالی خانواده، جامعه ما را فرا بگیرد.

وی ادامه داد: شیوه‌های لیبرال غربی در موضوع خانواده مفاسد بالایی دارد. به عنوان مثال آمار بالای طلاق یکی از عوامل شیوه‌های لیبرالی در ازدواج است. ازدواج سنتی دچار تغییرات و اختلالات زیادی شده است. نمی‌توانیم جامعه را نسبت به ازدواج جوانان‌، بی‌تفاوت کنیم.

معاون فرهنگی قوه قضائیه اضافه کرد: باید به فکر تأسیس مؤسسات ویژه این کار باشیم تا وظیفه جامعه را در موضوع ازدواج پیگیری کند و با بهره‌گیری از مزایای ازدواج سنتی، الگویی را برای همسان‌گزینی ارائه کند.

حجت‌الاسلام صادقی تصریح کرد: برخلاف اینکه برخی می‌گویند عامل اصلی طلاق، ازدواج است، ما معتقدیم عامل اصلی طلاق، ازدواج نامناسب است. اقدام مؤسسه تبیان در راه‌اندازی پایگاه همسان‌گزینی، کار بسیار مبارکی است. نمی‌گوییم بهترین است و ممکن است بهتر شود.

وی گفت: در این پایگاه، مداخله انسان‌هایی به عنوان واسطه ازدواج وجود دارد که می‌توانند تجربیات خود را به جوانان منتقل کنند؛ این از مزایای ازدواج سنتی به پایگاه همسان‌گزینی منتقل شده است.

مداخله واسطه‌ها در امر ازدواج، مزیتی است که سایت‌های دیگر همسریابی از آن برخوردار نیستند

معاون فرهنگی قوه قضائیه ادامه داد: مداخله واسطه‌ها در امر ازدواج، مزیتی است که سایت‌های دیگر همسریابی از آن برخوردار نیستند. در ادامه راه باید شیوه‌هایی را که متکی بر تجربه بزرگترها و مشاوران روانشناسی و مذهبی پیگیری کنیم.

حجت‌الاسلام صادقی اظهار کرد: باید تبلیغ کنیم تا همه دستگاه‌ها به این جریان مبارک سایت همسان‌گزینی بپیوندند. واسطه‌گری ازدواج از اقدامات خیر است و هر قدمش، قدمی بهشتی است. باید فرهنگ واسطه‌گری را توسعه دهیم و فعالان ازدواج از خطاهای احتمالی که ممکن است بوجود بیاید، نترسند.

وی افزود: نباید نسبت به سرنوشت جوانان‌، بی‌اعتنا باشیم و آنها را رها کنیم تا ببینیم دست سرنوشت چه بازاری را پیش‌روی آنها قرار می‌دهد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با بیان اینکه یکی از وظایف دستگاه‌ قضایی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است، گفت: اجرای طرح همسان‌گزینی در قوه قضائیه، اقدامی است در جهت کاهش طلاق به عنوان یک آسیب اجتماعی. در قوه قضائیه افرادی را به عنوان معتمد معرفی کرده‌ایم تا همکاران مجرد به آنها مراجعه کنند و پس از معرفی، همسر متناسب با خود را بیابند.

حجت‌الاسلام صادقی اضافه کرد: در شروع طرح ابتدا از همکاران مجرد خود آغاز کرده‌ایم و در مراحل بعدی از افرادی که به نوعی با قوه‌ قضائیه ارتباط دارند نیز این طرح را گسترش می‌دهیم.

وی با اشاره به فرمان رهبر معظم انقلاب در خصوص توجه به آسیب‌های اجتماعی با تاکید بر طلاق، گفت: هنوز شاهد کاهش آمار طلاق نیستیم و مسئله‌ای که در طول سال‌ها شکل گرفته، با یک فرمان حل نمی‌شود. البته حرکت‌های خوبی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، قوه قضائیه و دولت انجام شده است.

معاون فرهنگی قوه قضائیه در خصوص تسهیلات قوه قضائیه به کارمندان مجرد برای تشویق به ازدواج، افزود: با معاونت مالی و پشتیبانی قوه قضائیه رایزنی کرده‌ایم تا افراد مجرد بتوانند از تسهیلات وام استفاده کنند. همچنین بانک‌هایی را مد نظر داریم تا به همکاران مجرد برای ازدواج وام بدهند.

حجت‌الاسلام صادقی تاکید کرد: با اقدامات انجام شده و راه‌اندازی سایت همسان‌گزینی در قوه قضائیه، هیچ توجیهی از کارمندان مجرد قوه برای ازدواج نکردن پذیرفته نیست.