چند روزی است در کنار هوای نسبتا سالم شهر تهران، هوای تبلیغاتی شهر هم سالم شده است؛ تبلیغاتی که سود آن برای همه مردم شهر است و منافع فردی در آن دیده نمی‌شود.

این روزها بیلبوردهای شهر سلامتی شهروندان را تبلیغ می‌کنند. شاید خیلی‌ از افراد شهر آنقدر دغدغه‌های جور وا جور برای خود دارند که دیگر تغذیه مناسب و مصرف میوه در طول روز برای آن‌ها در اولویت نباشد.

شاید فراموش کرده‌ایم که تغذیه مناسب چقدر در سلامتی جسم ما تأثیر گذار است اما با گذر از یک بزرگراه و خیابان با دیدن بیلبوردهای تبلیغ سلامتی تلنگری به ما می خورد که در کنار دیگر دغدغه‌های زندگی خود بیشتر به سلامتی توجه کنیم.

در چند روز اخیر شهرداری با تبلیغ سلامتی به شهروندان هشدار می‌داد که بیشتر به سلامت خود توجه کنند از خوردن کم نمک و شکر گرفته تا پیشگیری از بیماری ایدز.

این اقدام که با طراحی خاصی جالبی صورت گرفته بود؛ تحسین تمامی آحاد جامعه را در پی داشت و از این طرح حمایت کردند.

15 درصد از بیلبوردهای پایتخت کارکرد فرهنگی دارند

در این راستا مجتبی عبدالهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران اظهار داشت: بعد از پروژه نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر که مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفت، تصمیم گرفتیم از ظرفیت سازمان زیباسازی برای نصب شعارهای بهداشتی اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه با هماهنگی وزارت بهداشت شعارهایی در پنج موضوع نمک، قند، چربی، سرطان و ایدز انتخاب و با حضور 80 گرافیست، متن و طرح‌های آن انتخاب شد، بیان داشت: 15 درصد بیلبوردهای پایتخت کارکرد فرهنگی دارد، ما از بیش از 400 بیلبورد سطح شهر برای نصب پیامهای بهداشتی بهره بردیم و از امروز نیز نسبت به جمع آوری آنها اقدام خواهیم کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به بازخورد فوق العاده مثبت نصب این پیام‌های آموزشی گفت: جمع بندی‌ها نشان می‌دهد که نصب این پیام‌ها بازخورد بسیار خوبی داشته است.

تبلیغات سلامتی و فرهنگی به صورت پلاک به پلاک انجام شود

محمد مهدی تندگویان، عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این اکران‌های فرهنگی نمای متفاوتی به شهر داده است، افزود: اقدام سازمان زیباسازی در اختصاص بخش قابل توجهی از فضای تبلغی شهر به موضوعات مرتبط با زندگی فردی قابل تحسین است.

وی با تاکید بر اینکه جامعه هدف در این تبلیغات بخش اعظمی از گروه‌های شهروندی هستند که ممکن است بخشی از آنها با این تبلغات مواجه شوند، ادامه داد: اما باید گفت با این اتفاق تبلیغات فرهنگی در حوزه سلامت می‌تواند تاثیرگذاری که باید داشته باشد را در مخاطب به جا بگذارد.

 

به گفته عضو شورای شهر تهران بهتر است شهرداری برای تاثیرگذاری بهتر در مخاطب جامعه هدف خود را پلاک به پلاک انتخاب کرده و بر این اساس در حوزه سلامت و فرهنگ سازی برای آن تبلیغ کند.

تندگویان با اشاره به اینکه تبلغات روی بیلبوردهای تبلیغی، عرشه‌های پل و پرتابلها میتواند تاثیرات خوبی داشته باشد، گفت: اما ممکن است بخش از جامعه هدف به دلایل مختلف با این تبلیغات روبرو نشوند بنابراین در کنار آن باید تبلغات در حجم‌های کوچیک و پلاک به پلاک نیز صورت گیرد.

رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نصب بنرهایی با محوریت سلامت مواد غذایی در سطح شهر، افزود: در روزهای گذشته شاهد هستیم بنرهایی در سطح شهر نصب شده که ترویج و توسعه مصرف مواد غذایی سالم مانند سبزیحات را در دستور کار قرار داده است.

وی ادامه داد: در این بنرها اجتناب از مصرف مواد مضر مانند قند و نوشابه تاکید شده است. از سازمان زیباسازی برای نصب این بنرها تشکر می کنیم و انتظار داریم که این موضوع استمرار داشته باشد.

قطعا سلامتی شهروندان با توجه به مشکلات زیست محیطی که کلان‌شهرها و شهرهای صنعتی دارند باید با فرهنگ سازی مناسب در اولویت قرار گیرد. بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر تهران در حوزه سلامت به این فرهنگ سازی کمک کرد.