مصارف خانگی و تجاری متهم اصلی آلایندگی

اکبر ترکان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سؤال که ایران جزو ۱۰ کشور اصلی تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای است، برای برون‌رفت از این موضوع، اولویت‌های اصلی چیست؟ گفت: متاسفانه ما به پدیده‌ای مبتلا هستیم به نام «هدرسوزی».

وی اضافه کرد: قیمت ارزان انرژی در کشور ما باعث ایجاد این چالش شده و با نصیحت کردن و تبلیغات پراکنده، نمی‌توان آن را جبران کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به مقایسه‌ای درباره قیمت جهانی گاز و بهای آن در ایران پرداخت و گفت: قیمت گاز طبیعی در جهان ۳۰ تا ۴۰ سنت است، اما ما همین گاز را به مردم خودمان، مترمکعبی دو سنت می‌دهیم، بعد آنها را قسم می‌دهیم که درست مصرف کنید؛ این دو موضوع در ضدیت با هم هستند.

ترکان اضافه کرد: اگر بناست درست مصرف کنیم، بهای آن نیز باید درست و واقعی باشد. تجربه نشان داده با چند تبلیغ و نصیحت مردم، فرهنگ کم مصرف کردن، ایجاد نمی‌شود.

وی در ادامه به مقایسه مصرف انرژی در ایران و ترکیه پرداخت و گفت: مصرف انرژی ما اصلاً قابل مقایسه با اروپا نیست؛ پس بهتر است در این حوزه ورود نکنیم، اما می‌توان ایران را با ترکیه مقایسه کرد که جمعیت تقریباً برابری دارد.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تصریح کرد: اقتصاد ترکیه ۲.۵ برابر اقتصاد ایران تولید می‌کند ولی ترکیه نصف ما انرژی مصرف می‌کند. اگر قرار بود اقتصادهایمان هم‌سنگ باشد، مصرف انرژی ما پنج برابر ترکیه می‌شد.

ترکان در ادامه گفت: ما یک شاخص اندازه‌گیری داریم به نام «شدت انرژی» که عبارت است از مقدار انرژی که به واسطه آن تا هزار دلار، تولید ناخالص داخلی ایجاد می‌کنیم؛ این شدت انرژی در کشور ما بسیار بالاست.

وی افزود: اگر انرژی مصرف کنیم و در مقابل آن تولید داشته باشیم، ایرادی ندارد، اما اینکه تولید نداریم، پر از اشکال است؛ این همان هدرسوزی است که به آن اشاره کردم.

ما باید در وضعیت اقتصاد، مصرف انرژی‌مان را شبیه ترکیه کنیم

مشاور ارشد رئیس‌جمهور در ادامه به ورود ایران به ۱۰ کشور پرآلاینده جهان اشاره کرد و گفت: قطعاً نباید نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بود. ممکن است در مجامع بین‌المللی مطرح کنند هر کشوری که بیشتر تولید آلودگی می‌کند، باید هزینه آن را بپردازد؛ آن وقت ما باید خرج آلودگی را هم بدهیم. بی‌اعتنایی به این عوارض، هزینه دارد و یک روز گرفتارمان می‌کند.

ترکان ادامه داد: ما باید در وضعیت اقتصاد، مصرف انرژی‌مان را شبیه ترکیه کنیم که این مسئله نیاز به پیش‌زمینه‌های بسیاری دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزود: یک بخش از این موضوع حمل و نقل است که اتفاقاً رسانه‌ها و مدیران بیش از همه به آن توجه دارند. الان تمرکز اصلی روی حمل‌ و نقل است؛ اما حمل و نقل بزرگترین بخش آلاینده نیست بلکه مصارف خانگی و تجاری بزرگترین آلاینده‌های تهران و کلانشهرها هستند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در تهران گازهایی که در مصارف خانگی در فصل زمستان مصرف می‌شود، در مقایسه با سوختی که برای حمل و نقل مصرف می‌کنیم، بیش از سه برابر ایدروکربن مصرف می‌شود.

ترکان افزود: به عبارت دیگر گازهایی که مبنای مصرف خانگی هستند، سه برابر سوخت خودروهای بنزینی و دیزلی‌اند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به مبحث ۱۹ در ساخت و ساختمان اشاره کرد و گفت: سال‌ها قبل مقرراتی با عنوان «مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان» تدوین و ابلاغ شد و گفتند اجرایش الزامی است، اما متاسفانه این الزام را نمی‌بینیم.

وی تصریح کرد: لازم نیست مقررات اختراع کنیم، بلکه مشکل ما در زمینه اجرای مقررات است.

ترکان توضیح داد: قرار است اگر کسی مبحث ۱۹ را انجام ندهد، پایان کار نگیرد اما شاهدیم که به این ساختمان‌ها هم پایان کار تعلق می‌گیرد. مبحث ۱۹ سال‌هاست تصویب و ابلاغ شده و اجرای آن می‌تواند آلودگی هوا را به یک‌سوم و حتی نصف، کاهش دهد.

مشاور ارشد رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر شروط لازم برای تحقق اقتصاد سبز، گفت: به عقیده من موضوع اول در ایران، سوخت‌های فسیلی و ایدروکربن‌‌هاست؛ اصل موضوع این است یعنی سهم سوخت‌های فسیلی بسیار بالاست.

وی در خاتمه گفت: این هدرسوزی در مقایسه با آسیب‌های دیگر زیست محیطی، بزرگترین ضربه را به اقتصاد کشور وارد کرده است.