تهران یکی از شهرهای پر خطر دنیا ؟
بیش از دو دهه است که آلودگی هوا میهمان ناخوانده شهر تهران شده و مردم را نگران کرده اما امروزه علاوه بر آلودگی هوا،آلودگی صوتی هم میهمان دیگر این شهر بوده و مردم را نگران کرده است. 
 
آلودگی هوا ، زلزله و ... برای تهران کم بود که آلودگی صوتی هم به آن اضافه شده و امروزه علاوه بر آلودگی هوا باید نگران آلودگی صوتی که برای مردم بسیار زیان آور است، هم بود چراکه این آلودگی بر جسم ، روح و روان نیز تاثیر می گذارد.
 
امروزه در کنار آلودگی هوا باید به آلودگی صوتی نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های زیست محیطی ناشی از وسایل نقلیه در شهرهای بزرگ ایران اشاره داشت.
 
امروزه کلانشهر اول ایران به نمایشگاهی از مشکلات بزرگ و کوچک مانند آلودگی هوا، ترافیک، تصادف وغیره تبدیل شده که ذهن همه را با این همه مشکلات به چالش می کشد.
 
سال گذشته علی محمد شاعری رئیس سابق ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به صنایع آلاینده ای که استان و شهر تهران را احاطه کرده و باعث آلودگی منابع آبی، خاک، هوا و آلودگی صوتی می شوند، اظهار داشت: سهم صنایع در آلودگی هوای تهران حدود 30 درصد و صنایعی که آلودگی هوای تهران را رقم می زنند شامل 360 مورد است که به تفکیک حدود 320 صنعت آلاینده در استان تهران و 40 واحد آلاینده هم در شهر تهران مستقرند.
 
وی تصریح کرد: طرح جامع ساماندهی صنایع توسط سازمان محیط زیست و شهرداری تهران با هدف کاهش منابع آلاینده از جمله صنایع مذکور تدوین و به مرحله اجرا گذاشته شد که شهرداری تهران نیز در همین راستا کار را با جدیدت زیادی شروع کرده و به کارخانه های زیادی اخطار و هشدار جدی داده و تعدادی را هم تعطیل کرده است.
 
شاعری با بیان اینکه این اقدامات برای رفع آلودگی کافی نیست، تاکید کرد: اگر بخواهیم که صنایع آلاینده شهر تهران به طور کامل رفع شوند باید صنایعی را که امکان رفع آلایندگی آن ها وجود ندارد به شهرک های صنعتی یا خارج از شعاع 120 کیلومتری شهر تهران منتقل کرد.
 
وی با اشاره به برخی از صنایع آلاینده مانند ذوب آهن، کارخانه سیمان و یا روغن نباتی قو که فرسودگی بسیاری دارند و امکان انتقال آن‌ها وجود ندارد، تصریح کرد: این صنایع را باید به طور کامل رفع آلایندگی کرد.
 
شاعری وجود خلاءهای قانونی و برخی ملاحضات اجتماعی و گاه‍ا سیاسی را موجب تضعیف اثر محاکم قضایی در برخورد با صنایع آلاینده دانسته و افزود: در مقابل حکم قضایی و برخورد قانونی در عمل ملاحضاتی از قبیل اشتغال کارخانه ها و صنایع وجود دارد که باعث می شود به جای توقف مداوم کارخانه و مراجع زیربط به آن‌ها مهلت دوباره داده و این صنایع به فعالیت آلایندگی خود ادامه دهند.
 
وی با اشاره به استقرار نیروگاه شهید منتظرقائم که مازوت مصرف می کنند، تاکید کرد: نیروگاه شهید منتظرقائم روزانه پنج تا شش میلیون لیتر مازوت می وزاند که باعث آزاد شدن گوگرد با پی پی ام بالای 20 هزار می شود و این گوگرد بعد از سوختن منتشر و با وزش باد به هوای تهران وارد می شود.
 
امروزه در شهر تهران وجود انواع و اقسام کارخانجات باعث به وجود آمدن آلودگی هوا و صوتی در مناطق مختلف شهر تهران شده اند که بیشتر مواقع هم مسئولان یادی از آن‌ها می کنند.
 
همین یک ماه پیش بود که حجت الاسلام و المسلمین عبدالمقیم ناصحی عضو شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات منطقه 18 گفت: این منطقه نه تنها یک منطقه مسکونی بلکه جزء مناطق تجاری، اداری و صنعتی نیز محسوب می‌شود.
 
وی با اشاره به گودال‌های شن و ماسه بزرگراه نیمه تمام شهید بروجردی و وجود دو خطر راه آهن که شورای شهر تهران و مدیریت شهری باید به آن توجه ویژه داشته باشند، تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات منطقه 18 آلودگی صوتی است که با قرار گرفتن بین دو  خط راه آهن که یکی از آن‌ها به سمت جنوب کشور و خط دیگر به سمت شرق کشور می‌رود با آلودگی‌های زیادی مواجه است.
 
امروزه تردد 3میلیون موتورسیکلت در شهر تهران مشکلات فراوانی از جمله آلودگی هوا و آلودگی صوتی را برای شهر به وجود آورده است که برای حل آن باید برنامه ریزی دقیق انجام شود.
 
شهریور ماه امسال بود که علی محمد شاعری مشاور معاون خدمات شهری در امور محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه افزایش فعالیت های مختلف در خدمات شهری جهت گذراندن زندگی موجب شده تا آلودگی صوتی به عنوان یک مشکل اجتماعی بروز کند، گفت: جایگاه آلودگی صوتی در کشور ما مانند بیشتر آلودگی ها چندان روشن و مشخص نیست.
 
وی با تاکید بر اینکه سر و صدای وسایل نقلیه یکی از مهم‌ترین منابع آلاینده در ارتباط با آلودگی های صوتی به شمار می رود، افزود: طبق بررسی های انجام شده در سازمان حفاظت محیط زیست شهر تهران بیشترین آلودگی صدای ایجاد شده در شهر ناشی از تردد وسایل نقیله است و آن‌ها به میزان ۸۳ دسیبل آلودگی صوتی تولید می کنند در حالی‌که میزان حد مجاز آن ۷۷ دسیبل است.
 
شاعری با اشاره به بررسی آلودگی صوتی و شاخص صدای ترافیک در خیابان های اصلی کلانشهر تهران، تصریح کرد: طبق استانداردهای صدا در هوای آزاد ایران، آلودگی صوتی به عنوان یک مشکل جدی در شهر مطرح است.
 
وی اضافه کرد: بررسی همبستگی بین تراز صدای معادل و بار ترافیکی، همبستگی لگاریتمی بین داده ها را نشان می دهدوبه همین منظور بیشترین صدای ترافیک در زمان های مختلف در خیابان های پر تردد برآورد شده و علت این امر شاید بتوان در تلفیق صدای وسایل حمل و نقل و صدای ناشی از صنایع مختلفی که در این قسمت از شهر متمرکز است دانست.
 
شاعری با بیان اینکه آلودگی صوتی در شهر تهران ۱۵ تا ۲۵ دسیبل فراتر از حد مجاز است و شهر تهران در شرایط اضطرار آلودگی صوتی قرار دارد، تاکید کرد:۶۰ درصد وسایل حمل و نقل جاده ای را خودروهای سواری در بر می گیرد، در خیابان‏‌ها و اتوبان های شهر تهران حدود ۵۰ درصد خودروهای سواری صدایی بالاتر از ۸۱ دسیبل ایجاد می کنند در حالی که استاندارد آلودگی صوتی برای خودروهای سواری ۷۴ دسیبل است.
 
وی با بیان اینکه مقادیر تراز صدا در بدنه بزرگراه های تهران در روز حدود ۷۰ الی ۸۰ دسیبل است که این رقم ۱۵ دسیبل از حد مجاز مناطق مسکونی (۵۵ دسیبل) بالاتر است، افزود: همچنین ۷۶ درصد مراکز درمانی و ۳۲ درصد مراکز آموزشی دارای آلودگی صوتی بالاتر از حد مجاز و در شرایط بحرانی آلودگی صوتی قرار دارند.
 
علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به لزوم تضمین رشته شنوایی شناسی برای آحاد جامعه گفت: 75 درصد افراد بالای 65 تا 70 سال در معرض پیرگوشی قرار دارند،50 درصد این افراد از ابتلای خود به پیرگوشی مطلع نیستند که در اینجا هنر یک شنوایی شناس مطرح می شود. همچنین در نظام سلامت باید به بحث آلودگی صوتی توجه کرد چراکه این مسئله در چند سال اخیر مورد غفلت واقع شده است.
 
وی در ادامه افزود: تراز صوتی بزرگراه‌های تهران حدود 75 تا 85 دسیبل است هر چند شهرداری تهران در سال‌های اخیر با گذاشتن عایق صوتی در این زمینه کارهایی انجام داده اما حدود 50 درصد آلودگی صوتی از وسایل نقلیه و موتورسیکلت‌ها در کشور ایجاد می‌شود. 
 
زالی با بیان اینکه بسیاری از مناطق تهران جزء مناطق غیر مجاز صوتی است، تصریح کرد: امروزه به انواع آلودگی صوتی در کشور توجه کمتری شده است به گونه ای که بسیاری از مردم بر این تصورند که با استفاده از تبلت می‌توان آلودگی صوتی را کاهش داد در صورتی که این وسیله تنها می‌تواند 5 دسیبل در کم کردن صدا تاثیر گذار باشد.
 
وی با اشاره به انواع سر و صداها در منطقه 9 تهران، افزود: در این منطقه  آلودگی صوتی نسبت به سایر مناطق بیشتر است.
 
امروزه شاید شنیدن صدای بلند در آپارتمان هایی با کاغذ ساخته شده یا شنیدن بوق های ممتد در ترافیک های گاه و بی گاه تهران و یا حتی صدای رد شدن موتور سیکلت با صداهای دل خراششان دیگر برای شهروندان عادی شده باشد اما بدون شک عده ای نمی دانند در آینده نه چندان دور بلای دیگری به نام آلودگی صوتی هم در کنج این شهر جا خشک می کند و جسم و روح را به سمت نابودی سوق می دهد.
 
روزها وقتی از خانه خارج می شویم با انواع و اقسام صداها در شهر رو به رو می شویم که بیشتر اوقات هم برای آنکه آن صداها را نشنویم با گذاشتن هندزفری در گوشمان خود را توجیه می‌کنیم که هیچ صدایی را نمی شنویم غافل از آنکه همین کارمان هم به ضررمان تمام می شود.
 
عده ای از کارشناسان زیست محیطی و مسئولان شهری بر این باورند که اگر وضع به همین روال پیش برود، در آینده ای نه چندان دور آلودگی صوتی در فهرست معضلات جدی کلانشهرهایی مانند پایتخت جای خواهد گرفت.
 
امروزه وجود فرودگاه مهرآباد و راه آهن، در داخل شهر تهران یکی از دلایل مهم آلودگی صوتی است و کسانی که در اطراف این دو مکان زندگی می کنند در معرض آسیب بیشتری قرار دارند.
 
شاعری گفت: انتقال فرودگاه مهرآباد، نصب دیوارهای جاذب صوتی در حاشیه راه آهن داخل شهر، احداث پارکینگ بیشتر برای جلوگیری از ترافیک، ساماندهی مشاغل مزاحم صنعتی و طراحی سطوح کاربری‏‌ها بر اساس میزان تولید آلودگی صوتی راهکارهای دیگری است که می توان برای کاهش میزان آلودگی صوتی عنوان کرد.
 
سال‌هاست که استرس و بیماری های مختلف به دلیل مشکلات زیاد از جمله آلودگی هوا و غیره گریبان گیر مردم کشور شده اما این روزها که آلودگی دیگری هم روی خوش به مردم نشان داده نمی دانیم باید چه کاری انجام دهیم؟ آیا با این امر هم باید مانند آلودگی هوا کنار بیاییم یا به دنبال راهکار دیگری باشیم.
 
به گزارش یک سایت خبری؛ "استرس، اضطراب، سردرد، خستگی، زخم معده، سرگیجه، انقباضات عضلانی، اختلال در سیستم گوارش، افزایش کلسترول و تعداد گلبول های سفید خون، افزایش سرعت تنفس، دل درد، تغییر در عملکرد طبیعی غدد درون ریز، سوزش سردل (ترش کردن)، تحریک رفتارهای ضداجتماعی، خشونت طلبی، افزایش نرخ حوادث کار، مختل شدن رشد شناختی در کودکان، تحریک پذیری، پرخاشگری، کاهش تمرکز، کاهش بازده کاری، تسریع روند پیری، کاهش درجه حرارت بدن، زود رنجی، ضعف سیستم ایمنی بدن، سوء هاضمه و مشکلات گوارشی، آسیب پذیری در مقابل بیماری های ویروسی و عفونی، اختلال در مکالمه، بی خوابی، تشدید یا ایجاد بیماری های روانی، کاهش بازده فکری و جسمی، رنگ پریدگی،کاهش کیفیت و کمیت خواب از اثرات آلودگی صوتی بر انسان است.
 
بررسی های کارشناسی نشان می دهد تهران در کشور رتبه اول آلودگی صوتی را از آن خود کرده است، اما این که این شهر در دنیا در چه جایگاهی قرار دارد باید گفت به دلیل آماده نشدن نقشه های صوتی کل شهر نمی توان در این زمینه اظهارنظر خاصی کرد، ولی به دلیل تردد بیش از حد خودرو در خیابان ها و فرسوده بودن بیشتر خودروها و همچنین به دلیل رعایت نکردن استاندارد آلودگی صوتی از سوی صنایع خودروسازی می توان تهران را جزء رده های نخست از لحاظ آلودگی صوتی قرار داد.
 
دو سال پیش بود که مدیر بخش سنجش و مدلسازی آلودگی صوتی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران در گفت و گو با «جام جم» در تحلیل آلودگی صوتی می گوید: در طول شبانه روز میزان صدای معمول و قابل تحمل 55 دسی بل و در شب 45 دسی بل است و اگر این میزان بالاتر برود آلودگی صوتی ایجاد شده و اگر به 15 دسی بل بالاتر برسد شرایط آن منطقه بحرانی می شود.
 
اینطور که پیش می رود فکر می کنم در آینده نه چندان دور با این همه دود و شلوغی انواع و اقسام آلودگی ها میمهان شهر تهران شوند و پایتخت ایران مدال یکی از شهرهای پر خطر دنیا را نصیب خود کند! البته دور از انتظار نیست!