کپسول‌های مرگ خاموش هر روز به شهر تزریق می‌شود

پرویز سروری  درباره عملکرد دستگاه‌های اجرایی در کاهش آلودگی هوای شهر تهران، گفت: متأسفانه در حوزه آلودگی هوا کاملاً انفعال، سردرگمی، بی‌برنامگی و بی‌تدبیری را مشاهده می‌کنیم و باید گفت که آلودگی هوا در تهران هر سال بدتر از پارسال می‌شود.

وی ادامه داد: نگاه بعضی از مسئولان فعلی به آلودگی هوا ما را یاد شهردار زمان شاه معدوم می‌اندازد که گفته بود ترافیک تهران را خدا هم نمی‌تواند حل کند.

تشکیل کارگروه دعا برای کاهش آلودگی هوا

سروری افزود: بعضی از مسئولین در بحث آلودگی هوا که جزو منتقدین دیروز بودند و امروز مسئول مستقیم این کار هستند، از عملکرد آنها این مدل کاری در می‌آید که قرار است کارگروه دعایی تشکیل شود و دست به آسمان بگیرند و از خدا طلب باد و باران کنند و خداوند این مشکل را حل کند.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران افزود: دستگاه‌های مسئول در آلودگی هوا به بن‌بست رسیده‌اند و جز جلسات حزبی و گروهی و پرداختن به مباحث سیاسی شاهد اقدامات موثر و مفیدی در کاهش آلودگی هوا نیستیم.

مرگ خاموش و تدریجی شهروندان در آلودگی هوا

سروری گفت: وضعیت آلودگی هوا در شهر تهران شهروندان را به یک مرگ خاموش و تدریجی می‌کشاند و در یک شرایط اضطرار و بحران به سر می‌بریم و ادامه این روند نمی‌تواند توجیه‌کننده و قابل قبول باشد.

وی یادآور شد: وضعیت آلودگی هوا در تهران شرایطی را به وجود آورده است که صرفاً باید به یک تصمیم قاطع، پرهزینه اما ضروری و ملی برای حل مشکل آلودگی هوا برسیم.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه مسئولان فروملی نمی‌توانند حلال این مشکلات باشند، گفت: مسئولینی که امکان تصمیم‌های ملی را دارند امروز سکوت اختیار کردند و اقدام موثری که انجام نمی‌دهند بلکه بیشتر آنها در چنبره مسائل حزبی و سیاسی و گروهی فرو برده و این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

سروری خاطر نشان کرد: معتقدیم که برای تهران باید تصمیمات راهبردی در رابطه با موضوع آلودگی هوا گرفته شود و این تصمیمات باید منجر به اجرای طرح‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت باشد.

 

وی افزود: ما در طرح‌های کوتاه‌مدت مانده‌ایم و ظاهراً‌ امسال اجرای طرح‌های کوتاه‌مدت را نیز حتی فراموش کرده‌ایم و به یک وادادگی، انفعال و روزمرگی دچار شده‌ایم.

سروری افزود: ما به عنوان نمایندگان تهران نمی‌توانیم این وضعیت را بپذیریم. اگر قبول داریم که 80 درصد آلودگی هوا به دلیل استفاده از خودروهای شخصی است چه تصمیمی برای محدود کردن این سهم از آلودگی هوا داشته‌ایم؟

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران، یادآور شد: اقداماتی که صورت می‌گیرد نشان از برعکس عمل کردن است چرا که 2 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار هستیم که وصول این طلب‌ها می‌تواند موجب اقداماتی مؤثر در توسعه حمل و نقل عمومی باشیم.

سروری گفت: باید مردم متقاعد شوند که استفاده از حمل و نقل عمومی در سرعت و دسترسی‌ها مفیدتر است و این موضوع با گفتاردرمانی حل نمی‌شود. باید دسترسی‌ها مردم را به ناوگان حمل و نقل عمومی فراهم کنیم.

وی افزود: به عنوان مثال مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی باید مسافتی طولانی را طی کنند و با اتوبوس‌های فرسوده مواجه شوند که این موضوع قابل قبول نیست.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران، افزود: دولت سال‌هاست سهم خود را در رابطه با خرید اتوبوس‌ها و پرداخت 82.5 درصد از مبلغ هر اتوبوس را اعمال نمی‌کند و نتیجه آن نیز این است که شهرداری باید تمام بار ناوگان حمل و نقل عمومی و دیگر موضوعات را به دوش بکشد.

سروری یادآور شد: طرح جایگزین کردن خودروهای فرسوده متروک شده و یا به کندی پیش می‌رود که این موضوع قابل قبول نیست و به همین دلایل است که هر روز حجم وسیع خودروها در داخل شهر هستند در حالی که خروجی آن صفر است.

کپسول‌های مرگ خاموش هر روز به شهر تزریق می‌شود

وی با اشاره به اینکه ورودی و خروجی خودروهای شهر قابل تناسب نیست، گفت: ما هر روز کپسول‌های مرگ خاموش را به شهر تزریق می‌کنیم و هر روز یک اگزوز آلوده‌کننده به شهر اضافه می‌شود.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران، افزود: طرح زوج و فرد را تعطیل کنید و به جای آن طرح‌هایی را اجرایی کنید که بیشتر تأثیرگذار باشد و این طرح‌های کوتاه‌مدت نمی‌تواند مشکلات ما را حل کند.

سروری گفت: باید تاکسی‌ها و اتوبوس‌های شهر هیبریدی شوند که این اقدام منابع مالی بسیار بالایی را می‌طلبد و شهرداری به تنهایی نمی‌تواند از پس این موضوع برآید.

اتخاذ تصمیم انقلابی برای کاهش آلودگی هوا/پایتخت تفکیک شود

وی یادآور شد: ما برای کاهش آلودگی هوای شهر تهران نیاز به یک تصمیم قاطع و انقلابی داریم و حتماً باید تفکیک پایتخت را در دستور کار قرار دهیم. در این خصوص کشورهای مختلفی این تجربه را امتحان کردند و پاسخ مثبت نیز گرفته‌اند.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران افزود: اگر حجم ترددهای فرهنگی را به پایتخت فرهنگی دیگری منتقل کنیم و همین طور پایتخت‌های اقتصادی و سیاسی در کشور داشته باشیم حجم ورودی به تهران کاهش پیدا خواهد کرد و شاهد کاهش آلودگی‌های صوتی و ... هستیم.

سروری افزود: ما امروز نیازمند به تصمیمات پرهزینه و پرچالش اما ضروری هستیم با روند تعطیلی مدارس و سایر موضوعات اقدام خاصی متصور نمی‌شود و ما نمی‌توانیم امیدوار باشیم که این موضوعات می‌تواند در آلودگی هوای تهران تأثیرگذار باشد به همین دلیل از مسئولین ذیربط می‌خواهیم که موضوع را به عنوان یک موضوع اضطراری و بحرانی که سلامت عمومی و جان شهروندان را تهدید می‌کند نگاه کند.

وی خاطر نشان کرد: کمیته اضطرار آلودگی هوا هنگامی که پس از مدت‌ها تشکیل می‌شود تصمیماتی می‌گیرد که آدم سردرگم می‌ماند. بازی فوتبال را تعطیل می‌کنند اما فرزندان ما در مقطع دبستان و پیش‌دبستانی تعطیل نمی‌شوند و این نوع تصمیمات کارشناسی شده نیست و همینطور موثر نیز نمی‌باشد.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: اگر افزایش روزهای آلوده شهر تهران به 90 روز برسد واقعاً‌ چه اقدامی باید انجام دهیم. طبیعت در دست ما نیست که بتوانیم از طبیعت بخواهیم بر اساس نیازهای ما عمل کند.

وی افزود: حال این شرایط خاصی که با آن مواجه هستیم و سطح آلودگی هوا هر روز افزایش می‌یابد، تنها باید دست روی دست بگذاریم.

 

دست از مدل مدیریتی باد و باران برداریم

سروری افزود: مسئولان استانی برای کاهش آلودگی هوا تدبیر خاصی را ندارند به همین دلیل ریاست جمهوری و همین طور معاون رئیس جمهور باید در این خصوص اقدام کنند و یک تصمیم انقلابی، پرهزینه، پرچالش اما ضروری بگیرند و دست از مدل  خاصی که تحت عنوان مدیریت باد و باران است بردارند و بدانیم که ما وظیفه داریم برای این امور تدبیر کنیم و نباید موضوع را به مسائل خارج از اراده منتقل کنیم.

سروری درباره کیفیت بنزین‌های مصرفی نیز اظهار داشت: ما مدت‌ها وقت کشور را معطوف کردیم به اینکه مشکل اساسی آلودگی کشور و تهران در بحث استفاده از بنزین‌های داخلی است حال بماند که چقدر کشور هزینه کرده است که به نقطه‌ای برسد که دیگر بنزین وارد نکنیم.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران افزود: تمام ذهن و فکر مسئولین معطوف شد به اینکه اگر واردات بنزین را از سر بگیرند همه مشکلات حل می‌شود. این بنزین‌های داخلی است که موجب افزایش آلودگی هوا می‌شود و با یک تصمیم غلط فرصت را به تهدید تبدیل کردیم و اجازه دادیم عده‌ای از افراد که منافع شخصی را به جمعی ترجیح می‌دهند سودهای سرشاری از واردات بنزین داشته باشند و نهایتاً بعد از بررسی مجلس گزارش رسمی داده شد که بنزین‌های وارداتی کیفیت آن از تولیدات داخلی ما نیز پایین‌تر است.

وی اظهار داشت: با تصمیمات غلط ظرفیت‌سوزی و فرصت‌سوزی می‌کنند و فرصت‌سازی برای افرادی می‌شود که به منافع ملی فکر نمی‌کنند.