بهره‌برداری از هزار و400 تخت ICU، جزئیات برنامه جامع وزارت بهداشت برای حمایت از زوج‌های نابارور و پروژه‌های پنجگانه وزارت بهداشت از مهم‌ترین موضوعاتی به شمار می‌رود که معاون درمان وزیر بهداشت در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی جزئیات آن را اعلام کرده است.  به گزارش «وطن امروز» محمد آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت در هفدهمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور درباره پروژه‌های عمرانی پنجگانه حوزه درمان در بخش‌های ICU، کلینیک‌های ویژه، بلوک‌های زایمان، اورژانس‌ها و بخش‌های سرطانی، اظهار داشت: مجموع این پروژه‌ها حدود یکهزار و 100 مورد است که می‌تواند موجب افزایش ظرفیت در حوزه درمان و کوتاه‌تر کردن صف‌های انتظار شود.

معاون درمان وزیر بهداشت تعداد تخت‌های ICU در نظر گرفته شده در قالب پروژه‌های عمرانی حوزه درمان را 2 هزار و 400 تخت عنوان کرد و افزود: از این میان حدود یکهزار و 400 تخت آی‌سی‌یو آماده بهره‌برداری است که امیدواریم بزودی آغاز به کار کنند، چرا که کمک زیادی به ظرفیت بخش‌های ویژه خواهد کرد. وی افزود: در کنار گسترش تخت‌های‌ آی‌سی‌یو، اندیکاسیون‌های بستری و شرایط ترخیص بیماران از بخش تهیه شده که در نیمه اول بهمن‌ماه ابلاغ می‌شود که انتظار ورود به بخش آی‌سی‌یو را کاهش خواهد داد.

راه‌اندازی 6 مرکز جدید درمان ناباروری

آقاجانی درباره برنامه‌های وزارت بهداشت در حوزه ناباروری خاطرنشان کرد: این انتظار وجود داشت که وزارت بهداشت در قالب سیاست‌های جمعیتی جدید تحرکاتی داشته باشد، خوشبختانه در یکی دو روز گذشته برنامه مربوط به ناباروری توسط وزیر بهداشت ابلاغ شده و از هفته آینده شاهد اجرای آن در سراسر کشور خواهیم بود.

وی برنامه وزارت بهداشت برای ناباوری را شامل 2 فصل دانست و یادآور شد: فصل اول مربوط به زیرساخت‌های درمان ناباروری است و در حال حاضر 24 مرکز در سطوح گوناگون عمومی تا فوق تخصصی درمان ناباروری فعالیت دارند که 8 مرکز از آنها آموزش فلوشیپ را انجام می‌دهند و ما آنها را با تجهیزات جدید تقویت خواهیم کرد و 6 مرکز جدید در استان‌هایی که این مراکز وجود ندارد راه‌اندازی می‌شود.

حمایت مالی از زوج‌های نابارور

آقاجانی فصل دوم برنامه ناباروری وزارت بهداشت را حمایت مالی از زوجین نابارور در اقشار نیازمند عنوان کرد و گفت: افرادی که از طریق کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور معرفی می‌شوند، از نظر مالی حمایت می‌شوند بنابراین افراد نیازمند، برای دریافت خدمات به مراکز خصوصی یا دولتی مراجعه می‌کنند و بخشی از هزینه خدمات که معادل 80 درصد تعرفه دولتی است، از سوی وزارت بهداشت مورد حمایت قرار می‌گیرد.

بیمارستان‌ها مجهز می‌شوند

معاون وزیر بهداشت به اقدامات ارزشمند برای تجهیزات پزشکی بیمارستان‌های موجود و جدید اشاره کرد و افزود: تاکنون بیش از 12 هزار قلم تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای توسط هیات امنای ارزی در بیمارستان‌ها توزیع شده که تقاضا داریم بیمارستان‌ها به سرعت نسبت به راه‌اندازی آنها اقدام کنند.

به گفته آقاجانی، بنا بود دانشگاه‌ها

3 هزار و 700 قلم تجهیزات در قالب 6 نوع تجهیزات با اعتباری بالغ بر 144 میلیارد تومان خریداری کنند که برخی از آنها را هنوز خریداری نکرده‌اند که امیدواریم این اقدام به سرعت انجام شود برای

بیمارستان‌های جدید حدود 4 هزار قلم تجهیزات پزشکی توزیع شده که تا پایان سال جاری افتتاح می‌شوند بنابراین در مجموع بالغ بر 830 میلیارد تومان برای تجهیزات پزشکی هزینه شده است.

تمرکز خدمات در بخش اورژانس

معاون وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اورژانس اشاره کرد و یادآور شد: ویترین تمام‌نمای بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اورژانس بیمارستان‌هاست.

وی در ادامه اظهار داشت: شاید مهم‌ترین تکلیف ما در حوزه سلامت، خدمات بخش اورژانس است و به همین منظور، 15 بیمارستان از 3 دانشگاه علوم پزشکی کشور به صورت پایلوت برای توسعه خدمات بخش اورژانس انتخاب شدند که امیدواریم بزودی در سراسر کشور شاهد توسعه این خدمات باشیم. بنابراظهارات آقاجانی این بخش باید در اولویت تخصیص منابع مالی، انسانی، تجهیزات و بازدید‌های مدیران باشد و به عبارت دیگر آخرین بخشی که کمبود دارد باید بخش اورژانس باشد بنابراین بخش اورژانس جای نیروهای کم تجربه در حوزه پزشکی، پرستاری و خدماتی نیست بلکه ضروری است تا بهترین و ماهر‌ترین نیروها در این بخش به کار گرفته شوند و مشوق‌هایی باید تعریف شود که بین نیروهای با مهارت، نوعی رقابت به منظور حضور در بخش اورژانس به وجود آید.