سعید متصدی امروز دوشنبه در همایش روز هوای پاک اظهار داشت: باید همگان اعم از صنایع، بخش‌های خصوصی، دانشگاه‌ها و مسئولان ذیربط در زمینه مقابله با‌ آلودگی هوا توجه نشان دهند و امیدواریم با توجه به سیاست‌های دولت شاهد کاهش آلودگی هوا در آینده باشیم.

وی اتهام اجرا نشدن برخی برنامه‌های جامع را بر مسئولان پیشین منتسب کرد و گفت: برنامه‌های جامعی که داشتیم در دوره‌های قبل به طور مناسب اجرا نشد اما برنامه دولت تدبیر و امید جامع است و از اردیبهشت سال 93 این موضوع شروع شد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست به بهبود وضعیت کیفیت هوا در برخی کلانشهرها اشاره کرد و افزود: آمار سال 92 تا 94 اشاره کرد که تعداد روزهای هوای پاک در برخی کلانشهرها به ویژه استان اصفهان افزایش یافته است که تمامی اینها حاکی از فعالیت‌های دولت در یک سال گذشته است.

متصدی، پیشرفت نسبی کاهش آلودگی هوا را به ارتقای کیفیت بنزین مرتبط کرد و گفت: ارتقای کیفیت بنزین و کاهش بنزن یکی از مهم‌ترین تمهیداتی بود که اندیشیده شد و امروز بنزن موجود در هوا به زیر 15 پی پی دی رسیده است.

وی اضافه کرد: برخورد با خودروهای دیزل، عدم شماره‌گذاری‌های غیر استاندارد و تولیدنشدن موتورهای کاربراتوری از سال 95 برنامه‌هایی بوده که اجرا شده و همچنین مورد توجه قرار دارد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: متأسفانه موتورهای کاربراتوری هر کدام به اندازه 5 خودرو یورو 4 تولید آلایندگی می‌کنند که با توجه به مصوبه در نظر گرفته شده از اول مهر سال آینده تولید موتوسیکلت‌های کاربراتوری متوقف خواهد شد.

متصدی یکی دیگر از برنامه‌های مدنظر را اصلاح معاینه فنی خودروها دانست و گفت: حدود معاینه فنی خودروها از سال 75 تغییر نکرده بود اما امسال این سیستم اصلاح شده و معاینه فنی یک ساله را مد نظر داریم که آینده این مهم مورد بررسی قرار می‌گیرد که موجب کاهش آلودگی هوا می‌شود.

وی به بهبود وضعیت سوخت نیروگاه‌ها اشاره کرد و گفت: استفاده نکردن از مازوت یکی از مهم‌ترین برنامه‌هاست و در حال حاضر شیر مازوت 4 نیروگاه بسته شده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست در پایان به منابع خانگی اشاره کرد و گفت: منابع خانگی یکی از نیارهای آلودگی هوا هستند که تا به حال 200 موتورخانه هوشمندسازی شده است.