چرا تاخیر 3 روزه حقوق بازنشستگان دیرکرد ندارد؟

بازنشستگان کشور ما برخلاف دیگر کشورها به ظاهر بازنشسته می شوند اما در حقیقت پس از رسیدن به پیری مانند جوانان باید به دنبال شغل برای گذراندن امور زندگی بوده و این در حالی است که آن‌ها مجبورند به هر کاری تن دهند.

 

کم نیستند افراد سالخورده ای که در کوچه و خیابان بعنوان دست فروش ،دادزن ،کارگر زیردست و ... جسم خسته و نحیف خود را با غیرت نهادینه شده به عشق همسر و فرزندان به کار می گیرند تا بلکه بتوانند گره از مشکلات ،فرزند بیکار و همسر بیمار خود باز کنند.

 

*سفره های خانوادگی که روز به روز کوچک‌تر می شوند

 

این روزها افراد خانواده تنها به دلیل جور نبودن دخل و خرجشان ، رفت و آمدها را کم کرده اند و چه بسا بسیاری از پدربزرگ و مادربزرگ ها حسرت سفره های دورهمی با فرزندانشان و نیز نوه ها آرزوی وقت گذراندن با افراد نزدیک خانواده را دارند اما وضعیت بد اقتصادی این حق ساده را از آنان گرفته و ذهن افراد را پر از زشتی ها ،عصبانیت های بی دلیل ،سوظن و ... کرده است.

 

حال با ناچیز بودن حقوق بازنشتگان و مشکلات دردناک جاری در زندگی‌شان آیا جایی برای تاخیر 3 روزه پرداختی ها باقی می ماند ؟

 

*سبز شدن پرداخت متمرکز وسط مشکلات مستمری بگیران

 

پس از اجرای طرح پرداخت حقوق بازنشستگان براساس حروف الفبا ناگهان واریز مستمری ها 3 روز به 3روز به تاخیر افتاد که با پیگیری های چندباره متوجه شدیم که به طور کل داستان تغییر کرده است.

 

این در حالی است که رحیم اردلان معاون اداری مالی سازمان تامین اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید : برای کوتاه شدن دست افراد سودجو از سفره مستمری بگیران و از بین بردن چنین هم پوشانی هایی ،از ابتدای سال 95 ، مستمری ها ، به صورت متمرکز ، از ستاد مرکز سازمان به حساب مستقیم افراد با یک کد ملی واریز خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه تمامی حقوق شاغلان و بازنشستگان معمولا بعد از بیستم هر ماه پرداخت می‌شود، افزود: در حال حاضر 14 گروه در سازمان تامین اجتماعی از پنجم تا بیستم ماه بر اساس حروف الفبا حقوقشان‌ را دریافت می‌کنند که این سازمان در نظر دارد برای رعایت عدالت در پرداخت‌ها این گروه‌ ها را به بیستم ماه به بعد منتقل کند.

 

اردلان ادامه داد: انتقال ناگهانی مستمری از پنجم ماه به بیستم، مشکلات زیادی را برای این افراد به وجود می‌آورد که برای جلوگیری از چنین آسیب‌هایی، مستمری‌ها را سه روز به سه روز ( از آبان ماه تا اسفند ماه) به تعویق انداخته‌ایم.

 

از سوی دیگر رضا امینی مشاور مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در یک سایت خبری در این باره  می گوید: از آنجا که پرداخت حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان بر اساس حروف الفبا مورد گله و شکایت بود و به پراکندگی زمان پرداخت حقوق در طول یک ماه اعتراضاتی وجود داشت، موضوع در دستور کار مجموعه مدیریتی و کارشناسی سازمان قرار گرفت که نهایتا قرار شد از آبان ماه شرط پرداخت حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان بر اساس حروف الفبا حذف شود.

 

وی به مزایای اجرای نظام پرداخت متمرکز اشاره کرد و افزود: این طرح برای یکپارچگی در پرداخت‌ها، برقراری عدالت و رفتار همسان و عادلانه در پرداخت حقوق خارج از اولویت الفبایی، کشف و شناسایی هم‌پوشانی‌ها، مدیریت بهینه وجوه، سهولت در پرداخت و دریافت حقوق، دقت در پرداخت‌ها و صیانت از منابع مستمری‌بگیران،  تا پایان سال ادامه خواهد داشت!

 

چرا تاخیر 3 روزه حقوق بازنشستگان دیرکرد ندارد؟

 

با سخنان گفته شده از سوی مسئولان ، باید در انتظار سال جدید بود تا مشخص شود که آیا اجرای این طرح واقعا به دلیل کمک به رفع مشکلات حقوقی بازنشستگان است و یا بهانه ای برای وقت خریدن در نپرداختن حقوق مستمری بگیران؟ 

 

با همه این حرف ها ، اشاره نشدن به دیرکرد تاخیر پرداختی از میان صحبت های مسئولان مربوطه ،این واقعیت را که اصلا فکری به حال این موضوع نشده است ،دیده می‌شود.