سردار محمدرضا مقیمی در حاشیه همایش قرارگاه مرکزی تشدید مقابله با قاچاق کالا و ارز در جمع خبرنگاران با تشریح فعالیت این قرارگاه مبارزه با قاچاق کالا پرداخت و با بیان اینکه طی مدت یکساله راه‌اندازی این قرارگاه اقدامات مقابله‌ای به شکل چشم‌گیری تشدید شده است، اظهار داشت: نخستین اولویت ما در این قرارگاه، مبارزه با قاچاق سوخت در کشور بود چراکه مقادیر زیادی سوخت از استان‌های جنوبی کشور به صورت قاچاق خارج می‌شد.

رئیس پلیس آگاهی ناجا افزود: در طول این مدت پلیس توانست با انجام 10 مرحله عملیات، سهمیه ‌گیران مازاد بر سهمیه سوخت را شناسایی و خودروهایی که باک اضافه دارند را مورد نظر قرار دهد و پس از شناسایی اقدام به دستگیری قاچاق کند.

وی با اشاره به کشف تعدادی از باندهای قاچاق سوخت که  مبادرت به لوله‌گذاری در زمین برای انتقال سوخت می‌کردند، گفت: در عملیات‌های انجام شده در این بخش توانستیم باندهای قاچاق سوختی را که مبادرت به لوله‌گذاری در ساحل می‌کردند شناسایی کرده و برخورد کنیم.

مقیمی در ادامه تاکید کرد: مهمترین مسئله‌ پیش روی ما جلوگیری از خروج کالا و سرمایه‌های ملی است و با برنامه‌ریزی مناسب توانستیم تا اندازه زیادی، جلوی خروج کالا از کشور را بگیریم.

رئیس پلیس آگاهی ناجا در ادامه به موضوع ورود جدی پلیس به مبارزه با قاچاق ارز در سطح کشور پرداخت و افزود: با هماهنگی بانک مرکزی و تعزیرات حکومتی اقدامات مناسبی در این حوزه صورت گرفته و با ارز فروشان خیابانی برخورد خواهد شد.

وی ادامه داد: در روزهای گذشته با هماهنگی بانک مرکزی و تعزیرات حکومتی اقدامات خوبی در مواجهه با قاچاقچیان ارز و صرافی‌های غیرمجاز انجام شد و در روز گذشته موفق به پلمب 3 واحد صرافی غیرمجاز در تهران شدیم.

مقیمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عملکرد پلیس در حوزه قاچاق کالا نیز گفت: رویکرد پلیس در مبارزه با قاچاق کالا، برخورد با قاچاقچیان اصلی و باندهای بزرگ است ولی این به معنای غفلت ما از برخورد با سطح عرضه نیست.

رئیس پلیس آگاهی ناجا افزود: در 9 ماهه نخست امسال کشفیات کالاهای قاچاق دارای ارزش ریالی بیش از 5 میلیارد ریال، 26 درصد افزایش داشته است و این در حالی است که تعداد پرونده‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل با تغییر خاصی همراه نبوده و این نشان دهنده تمرکز پلیس بر برخورد با قاچاقچیان عمده و باندهای بزرگ است.

وی در ادامه از افزایش 29 درصدی کشفیات لوازم منزل و صوت‌و تصویری و افزایش 58 درصدی کشفیات قاچاق پارچه در 9 ماهه نخست امسال خبر داد.

این مقام ارشد آگاهی ناجا اظهار داشت: پرونده‌های ما در طول 9 ماه از نظر عددی تغییر خاصی نداشته‌اند اما از نظر کیفی پرونده‌ها کلان‌تر شده است؛ پرونده‌ها با ارزش یک تا 5 میلیارد ریالی نیز نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارند.

مقیمی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در خصوص برخورد با کالاهای غیرمجاز نیز گفت: پلیس قرار است در زمینه مبارزه با قاچاق موادمحترقه چند طرح عملیاتی را از ابتدای بهمن ماه به اجرا درآورد.

وی در پاسخ به سوال دیگر تسنیم در مورد قاچاق سلاح نیز خاطرنشان کرد: بیشتر اسلحه‌های قاچاق از مرزهای غربی کشور وارد می‌شود ولی با توجه به مقرون به صرفه نبودن اختلاف ارز، قاچاق سلاح بسیار کاهش داشته و امروز می‌توانیم مدعی شویم دغدغه ما سلاح قاچاق نیست.