شهرداری تهران اصرار دارد وظایف دیگران را برعهده بگیرد!

گروه اجتماعی- رحمت الله حافظی رییس کمیسیون محیط زیست، خدمات شهری و سلامت شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارخبر، با تاکید بر این که نحوه عملکرد مدیریت شهری در تغییر رفتار افراد در حوزه هایی همانند آلودگی هوا، ترافیک، پاسداشت محیط زیست و غیره بر سلامت مردم اثر مستقیم دارد، عنوان کرد: در صورتی که شهرداری به حوزه های غیر مرتبط با ماموریت های خود ورود می کند و به فرهنگ سازی دست می زند باید از دریچه ای وارد شود که باری از دوش شهر بردارد و منجر به تغییر رفتار شهروندان در ارتباط با مسائل مهم شهر شود.

وی با بیان این که بیشتر افراد صاحب نظر در حوزه فرهنگی فضای فرهنگی ایجاد شده در مدیریت شهری را تایید نمی کنند، گفت: حتی روند عمومی جامعه در حوزه فرهنگی حداقل از نگاه های دینی و مذهبی مثبت تلقی نمی شد و این دغدغه خاطر را در بیشتر افراد مشاهده می کنیم.

رییس کمیسیون محیط زیست، خدمات شهری و سلامت شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که در سال های گذشته منابع کلانی توسط مدیریت شهری و نیز سایر حوزه ها به فعالیت های فرهنگی اختصاص یافته است، خاطرنشان کرد: اما هدفگذاری ها در این حوزه اشتباه بوده و در موضوعاتی هزینه شده است که ارتباطی با مسائل فرهنگی شهروندان نداشته است.  به همین دلیل جشنواره های پر هزینه و بی اثر که تنها کارنامه افراد را پر می کند برگزار شده است.

حافظی با تاکید بر این که انتظار داریم عوامل اجتماعی مرتبط با مردم و نیز عوامل موثر بر سلامت آنها هدف گذاری شود، اظهار کرد: بزرگترین اقدام فرهنگی این است که آرامش خاطر برای مردم ایجاد کرده و نگرانی های ایجاد شده برای سلامت افراد بر اثر آلودگی هوا را برطرف کرد.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به این که شاید بهتر بود منابع فرهنگی شهرداری در سالهای گذشته به کنترل آلودگی هوا اختصاص می یافت، گفت: اما متاسفانه شهرداری تهران با وجود کسر بودجه سالانه خود اصرار دارد وظایف سایر دستگاه ها را نیز بر عهده بگیرد. زیرا هزینه کردن در این دست موارد حواشی را ایجاد می کند که جذاب است.

وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر نیازهای مردم برنامه های شهر به ویژه در حوزه فرهنگی را تعیین نمی کند بلکه تعدادی پیمانکار و افراد سودجو هستند که روند این برنامه ها را تعیین می کنند. این در حالی است که باید از طریق شورایاری ها نیازهای واقعی مردم احصاء و در مورد آنها برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.

رییس کمیسیون محیط زیست، خدمات شهری و سلامت شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که تصمیم گیری پشت درهای بسته به ویژه در حوزه فرهنگی دردی را از مردم دوا نمی کند، خاطرنشان کرد: نمونه بارز این نوع تصمیم گیری ها پروژه پیاده راه 17 شهریور در محدوده میدان امام حسین (ع) است که با هزینه کرد میلیاردی نه تنها مشکلی را حل نکرده و منظر زیبایی را به شهروندان اهداء نکرده است بلکه منجر به کساد شدن بازار در این منطقه و نارضایتی مردم شده است.

حافظی ادامه داد: مواردی از این دست باید برای مدیریت شهری درس عبرت شده و از تکرار خطاهای خود در حوزه فرهنگی اجتناب کند. این در حالی است که برخی از این نوع پروژه های فرهنگی مصوبه شورای اسلامی شهر تهران را نیز ندارد.

این عضو شورای شهر با ابراز تاسف نسبت به این که حضور مدیریت شهری در برخی از حوزه های فرهنگی غیر مرتبط با ماموریت های اصلی خود برخی از کارکردهای مشارکت مردمی را مختل کرده است، عنوان کرد: مساجد در گذشته کارکردهایی داشته اند که امروز شهرداری آن را بر عهده گرفته است. اقداماتی با مشارکت مردم به صورت خودجوش صورت می گرفت که امروز شهرداری وارد آن شده است.

رییس کمیسیون محیط زیست، خدمات شهری و سلامت شورای اسلامی شهر تهران اداه داد: بجای این که دولت مردمی باشد، با رفتارهایی از این دست مردم را دولتی می کنیم. این در حالی است که در گذشته مردم مانند امروز به اسلام اعتقاد داشته، به امور خیریه گرایش داشتند، به ساخت مسجد و برگزاری مراسم قرآن و غیره دست می زدند.

حافظی در پایان گفت: این نحوه هزینه کرد به گونه ای که حتی برخی از کارکردهای مردمی فرهنگ را نیز بر عهده گرفته شود شاید بهانه ای برای تخصیص بودجه و سودجویی برخی ازطریق این هزینه ها باشد.