علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی در دوازدهمین کنگره بین‌المللی صرع درباره تعرفه‌های پزشکی سال آینده اظهار داشت: پیشنهادهای خود را به مبادی ذی‌صلاح در زمینه تعرفه‌ها ارائه داده‌ایم. زالی خاطرنشان کرد: پیشنهادات ما شامل 8 الی 9 مورد است که موضوع  مهم آن منطقی کردن تعرفه ویزیت سرپایی بویژه در گروه‌هایی مانند پزشکان عمومی، متخصصان داخلی،‌ متخصصان اطفال و عفونی بوده است. به گفته رئیس سازمان نظام پزشکی، نگرانی که در زمینه تعرفه‌ها وجود دارد این است که در حال حاضر مبنای پرداخت سازمان‌های بیمه‌گر برای ویزیت سرپایی تعرفه بخش دولتی است که با تعرفه بخش خصوصی فاصله زیادی دارد. وی یادآور شد: بنابراین پیشنهاد ما این است که سازمان‌های بیمه‌گر پایه مبنای پرداخت در این حوزه را در بخش خصوصی، تعرفه بخش خصوصی قرار دهند تا پرداخت از جیب مردم کنترل شود.

افزایش تعرفه‌های پزشکی در سال 95

این در حالی است که رئیس سازمان نظام پزشکی در اظهارات دیگری با تایید ارائه پیشنهاد این سازمان برای افزایش تعرفه‌های پزشکی سال آینده درباره آخرین وضعیت این تعرفه‌ها بیان داشت: در سال‌های گذشته تعیین تعرفه‌های پزشکی زمانی صورت می‌گرفت که بودجه بسته شده بود. امسال با هماهنگی وزارت بهداشت و شورایعالی نظام پزشکی کمیته تعرفه‌ای تشکیل شد که تعرفه‌ها را آخر آذر ماه امسال تحویل داد تا دیگر جایی برای بهانه‌جویی نباشد. وی از افزایش تعرفه‌ها خبر داد و افزود: این تعرفه‌ها 8 آیتم متفاوت دارد. در حال حاضر نیز منتظر جلسه رسمی شورایعالی بیمه و کارشناسی این تعرفه‌ها هستیم.

3 چالش جدی در بحث صرع

همچنین رئیس سازمان نظام پزشکی در جریان دوازدهمین کنگره بین‌المللی صرع درباره آمار مبتلایان به این بیماری عنوان کرد: طبق تخمین‌هایی که زده می‌شود

5/1 درصد از جمعیت کشور ما مبتلا به بیماری صرع هستند. در دنیا این میزان 6 تا 7 نفر به ازای هر 100 هزار نفر است و در کشورهای صنعتی میزان آن 49 نفر به ازای هر 100 هزار نفر پیش‌بینی می‌شود. وی 3 چالش بزرگ و جدی در بحث صرع را مطرح کرد و افزود: اولین چالش آموزش همگانی است و ما بشدت به این آموزش هم برای خود بیمار و هم برای همراهان وی نیازمندیم. متاسفانه هنوز برخی برداشت‌های خرافی درباره صرع وجود دارد اما اولین پیام ما این است که باید از بیمار مصروع انگ‌زدایی کنیم.  زالی چالش دوم را بحث رسیدن به آمار واقعی در زمینه بیماری‌های مغز و اعصاب عنوان کرد و یادآور شد: ما در حال حاضر براساس گمانه‌زنی‌ها آمار را اعلام می‌کنیم اما باید پروفایلی ملی با قسمت‌های استانی و شهرستانی برای آمار واقعی صرع ایجاد کنیم. وی با بیان اینکه سومین چالش بزرگ ما جدایی میان روش‌های درمانی نوین و قدیمی در صرع است، گفت: باید اتصالی میان این دو روش وجود داشته باشد.

وضعیت بحرانی آلودگی هوا

علاوه بر این رئیس سازمان نظام پزشکی در حاشیه این همایش با حضور در جمع خبرنگاران نکاتی را درباره معضل آلودگی هوا بیان کرد. وی در این‌باره اظهار داشت: معضل آلودگی هوا بحرانی به نظر می‌رسد و این موضوع در درازمدت و کوتاه‌مدت سبب بروز مشکلات فراوانی می‌شود.  زالی افزود: تعطیل کردن مدارس یا اجرای طرح زوج و فرد از در منازل اقداماتی است که مورد توجه قرار گرفته اما رفع آلودگی هوا نیاز به عزم جدی و جهادی از طریق دستگاه‌های گوناگون دارد.

واگذاری مسؤولیت آلودگی هوا به مدیریت شهری

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه تنظیم 20 پروتکل برای رفع آلودگی هوا نیاز است، خاطرنشان کرد: باید مسؤولیت رفع آلودگی هوا  با اختیارات کامل به مدیریت شهری سپرده شود و همه دستگاه‌های اجرایی موظف شوند با شهرداری همکاری کرده و از کارهای متفرقه اجتناب کنند. زالی با بیان اینکه اقدام لازم در جهت رفع آلودگی هوا برنامه‌های علمی است، اظهار داشت: البته اینکه معضل آلودگی یک‌شبه حل شود منطقی نبوده و امکانپذیر نیست و نیاز به یک بازه زمانی دارد البته باید برنامه‌ها به صورتی باشد که گام‌ها رو به جلو بوده و برنامه‌های همه‌جانبه صورت گیرد. به گفته وی، ظرفیت دستگاه‌های مربوط در رابطه با آلودگی هوا باید شناسایی شود در حالی که در این زمینه در حال حاضر سردرگمی‌هایی وجود دارد. رئیس سازمان نظام پزشکی با تأکید بر اینکه باید برای رسیدن به هوای پاک باید اقدامات لازم انجام گیرد، عنوان کرد: تولید خودروی مناسب و سوخت خالص از جمله موضوعاتی است که می‌تواند در جهت رفع آلودگی هوا موثر باشد از طرفی استفاده از موتوسیکلت برقی و توسعه حمل‌ونقل ریلی یا مترو نیز مورد توجه است.