تعلق دیه کامل زوار منا

سعید اوحدی ظهر پنجشنبه در حاشیه همایش جان‌باختگان حادثه منا در ساری درباره پیگیری حقوقی وضعیت جان‌باختگان منا گفت: بر اساس مصوبه هیئت دولت و تأکیدات مقام معظم رهبری، دستگاه دیپلماسی موظف است علیرغم قطع رابطه سیاسی اقدامات را پیگیری کند.

وی بیان داشت: سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری مدارک و مستدات را تهیه‌کرده و به زبان عربی و انگلیسی ترجمه کردیم و باید آن را در اختیار وزارت امور خارجه قرار دهیم.

وی به جلسه روز گذشته با داستان کل کشور اشاره کرد و گفت: فاجعه منا باید با مسئولیت قوه قضاییه و حج زیارت پیگیری حقوقی شود، همچنین تمامی حوادث قبل از حادثه منا دیه کامل را از عربستان گرفتیم و طبق ضوابط کشور عربستان، دولت این کشور موظف به پرداخت دیه کامل است.

رئیس سازمان حج وز یارت اظهار داشت: در سازمان حج وز یارت کف دیه‌ای را برای زائران قراردادیم و امیدواریم با پیگیری حقوقی دستگاه قضایی، شاهد دریافت دیه کامل ماه حرام برای جان باختان باشیم.

اوحدی درباره نامه حجت‌الاسلام قاضی عسگر به مقام معظم رهبری درباره شهید اطلاق کردن زائران حادثه منا گفت: سه خواسته اساسی خانواده شهدا شامل اطلاق واژه شهید به مهاجران الی الله از خواسته‌ها بوده است و خیلی از استان‌ها این خواسته را در قالب امضاء مطرح کردند.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: پیگیری این خواسته را مقام معظم رهبری به کمیسیون بنیاد شهید، بعثه مقام معظم رهبری و حج زیارت ارجاع دادند و قرار است این خواسته بررسی شود.

وی درباره خواسته دیدار خانواده زائران جان‌باخته منا با مقام رهبری گفت: این خواسته نیز ارسال‌شده است و از کانال‌های مختلف نیز پیگیری کردیم تا این دیدار محقق شود.

اوحدی، پیگیری حقوقی وضعیت جان‌باختگان را از دیگر خواسته‌ها برشمرد و درباره کمیته حقیقت‌یاب گفت: دولت عربستان باید فیلم‌های رمی جمرات را در اختیار گذارد یا کمیته بین‌المللی تشکیل شود و تاکنون قدمی برای این کمیته برداشته نشده است.

وی با اشاره به اینکه محل دفن شهدا با قطعه با ردیف در مکه مشخص‌شده است گفت: دو نفر از عزیزان خانواده‌های جان‌باختگان حادثه منا به‌محض آنکه ویزا صادر شود، به مکه اعزام می‌شوند.

وی شایعاتی مبنی بر اینکه جان‌باختگان در قبرهای دست جمعی دفن شده است را رد کرد.