سنگ کلیه و کیسه صفرا معمولاً از نمک‏های معدنی موجود در ادرار ساخته می‏شوند. علت تشکیل این سنگ‏ها معمولاً ناشناخته است.

عبور سنگ‏های بزرگ از مجاری ادراری، درد خیلی زیادی دارد.

 

متاسفانه این سنگ‏ها اغلب برای مدت طولانی و به‏طور مزمن وجود دارند، بنابراین تنها راه خلاصی از این مشکل، پیشگیری از بروز آن است.

 

یک روش طبیعی برای جلوگیری از تشکیل مجدد این سنگ ها، استفاده از گیاه قاصدک (Dandelion) است.

حال به شما می گوییم که چگونه از گیاه قاصدک استفاده کنید:

 

1- نزد پزشک متخصص کلیه و مجاری ادرار بروید. هنگامی که علت بروز سنگ مشخص نیست، برای جلوگیری از تشکیل سنگ‏های بیشتر، باید تحت درمان و معاینات پزشکی قرار بگیرید.

 

2- بطور منظم دم کرده‏ی گیاه قاصدک را بنوشید. قاصدک یک ماده‏ی ادرار‏آور طبیعی است که تولید ادرار را تحریک می‏کند و مجاری ادراری را با فشار می‏شوید و باز می‏کند.

 

مواد ادرارآور (دیورتیک) با شستشوی مجاری ادراری از تشکیل سنگ‏های کلیه و کیسه صفرا جلوگیری می‏کنند.

 

3- به‏جای داروهای آبی(دیورتیک) از کپسول‏های قاصدک استفاده کنید. داروهای دیورتیک، اغلب باعث کاهش پتاسیم بدن می‏شوند. قاصدک دارای مقدار زیادی نمک‏های پتاسیم است که این عوارض جانبی را بی‏اثر می‏کند. بنابراین استفاده از قاصدک، بهتر است.

 

4- برای جلوگیری از عود سنگ کلیه و کیسه صفرا از تنتور قاصدک استفاده کنید. تنتور، از تغلیظ قاصدک به دست می‏آید، لذا به مقدار کم مورد نیاز است.

 

5- برگ‏های خام قاصدک را می‏توانید خرد کرده و به سالاد خود اضافه کنید، یا آنها را بپزید و در کنار غذا استفاده کنید. برای پختن برگ گیاه قاصدک مقداری آب‏جوش به آن اضافه کنید و مدت 5 دقیقه درب آن را بگذارید. سپس کمی روغن و نمک به آن اضافه کنید.

تذکرات:

 

1- ریشه‏های گیاه قاصدک می‏توانند به عنوان قهوه ی بدون کافئین مورد استفاده قرار گیرند. برای این‏کار باید آنها را خشک کنید، سپس آنها را آسیاب کرده و مثل قهوه از آن استفاده کنید.

 

2- سنگ‏های بزرگ ممکن است به طور طبیعی نتوانند دفع شوند. بعضی اوقات که سنگ‏ها خیلی بزرگ می‏شوند، مجرای ادراری را مسدود می‏کنند و باعث ایجاد مسمومیت(شرایط سمی) در بدن می‏شوند. در این مواقع، تنها راه چاره، انجام عمل جراحی توسط پزشک متخصص است.

 

3- عارضه جانبی ناشی از مصرف گیاه قاصدک، ادرار کردن پی در پی است. با اینکه این اثر برای جلوگیری از تشکیل مجدد سنگ‏ها مفید است، اما می‏تواند آزاردهنده باشد، لذا هنگام مسافرت یا وقتی که به دستشویی دسترسی ندارید، از مصرف قاصدک خودداری کنید.