بنزین وارداتی آلودگی هوا را کاهش داد یا باد و باران؟

از شروع به فعالیت دولت یازدهم به دلیل آنچه که برخی از مسئولین دولتی از جمله وزیر نفت و رئیس سازمان محیط زیست می‌گفتند، بنزین تولید داخل سرطانزا است واردات بنزین به کشور آغاز شد.

در همان روزهای نخست واردات مسئولان واردکننده بنزین اعلام کردند بنزین وارداتی دارای استاندارد یورو4 است، اما برای اثبات این ادعای خود تا کنون حتی یک برگ سند نیز ارائه نشده است. حتی مسئولین سازمان استاندارد که متولی تعیین استاندارد بنزین هستند نیز در این زمینه سکوت کرده و اسنادی را ارائه نکرده‌اند.

اخیرا نیز برخی از مسئولین سازمان محیط زیست پا را فراتر نهاده و اعلام می‌کنند اگر بنزین به کشور وارد نمی شد از شهریورماه شاهد آلودگی هوا بودیم و تاکید می‌کنند که بنزین وارداتی از استاندارد یورو4 برخوردار است.

ولی باز همین افراد می گویند باید باران و باد بیاید تا از آلودگی هوا کاسته شود به همین دلیل برخی از نمایندگان مجلس گفته‌اند باید اسم باد و باران را سازمان محیط زیست نهاد!

با این مقدمه کوتاه آنچه در ادامه این گزارش منتشر می شود نشان می دهد که بنزین وارداتی نه تنها یورو4 نیست بلکه همان بنزین پاتیلی است که پس از دو مرحله اختلاط در مخازن ( پاتیل) به مجاری عرضه منتقل و توزیع می شوند.

بنابراین علی‌رغم ادعای اولیه مسئولین وزارت نفت اسناد زیر نشان می دهد که بنزین های وارداتی از مبادی تولید( پالایشگاه‌ها ) خریداری نمی شوند بلکه توسط واسطه های داخلی و خارجی مولفه های بنزین از منایع داخلی و خارجی تامین و به مخازن ساحلی در امارات منتقل شده و پس از یک مرحله اختلاط ( پاتیل اول)  به بنادر جنوبی کشور منتقل می شوند.

در بنادر جنوبی نیز این بنزین در مخازن بندر عباس با سایر مولفه ها امتزاج شده و بخشی نیز با بنزین های پایه پالایشگاه‌ها اختلاط شده و به عنوان بنزین معمولی و اصلاحی به دست مصرف کننده می‌رسد.

این اسناد نشان می‌دهد که از مجموع حدود روزانه 9 میلیون لیتر بنزین پاتیلی وارداتی حدود 5 میلیون لیتر در انبارها و حدود 1.3 میلیون لیتر در پالایشگاه‌ها اختلاط می شوند، یعنی حدود 70 درصد بنزین پاتیلی وارداتی مجددا مخلوط و در جایگاه‌ها توزیع می‌شود.