تک گوهر دریای مازندران این روزها مظلومانه نفس‌های آخرش را می‌کشد اما در نهایت تعجب، سازمان حفاظت محیط‌زیست به جای انجام پروژه‌های بهسازی و حفاظتی، با امضای تفاهمنامه‌ای با میراث فرهنگی و گردشگری که 2 سال از عمرش گذشته است، گویا تصمیم گرفته عده‌ای سرمایه‌گذار صرف را بی‌خبر و فارغ از موازین زیست محیطی وارد آشوراده‌ای کند که قدم انسان‌ها  بر بسترش طبق گفته زمین‌شناسان و کارشناسان آمایش سرزمین، ارمغانی جز تخریب و مرگ نخواهد داشت.

توقف حیات آشوراده زیر گام گردشگران

به گزارش باشگاه خبرنگاران، هر جا که آدمی قدم گذاشته ارمغانی جز تخریب محیط‌زیست و طبیعت در پی نداشته است و امکان اجرایی شدن تفاهمنامه بین سازمان محیط‌زیست و میراث فرهنگی با رویکرد تغییر کاربری آشوراده در شرایطی است که خاصیت آشوراده طوری است که اگر انسان در آن قدم بگذارد تپش ضربان قلبش دچار اختلال می‌شود.

آرش خیراندیش، عضو هیات مدیره شبکه سمن‌های محیط‌زیست منابع طبیعی مازندران در این باره گفته است: طبیعت‌گردی و رفت و آمد در آشوراده مجاز نیست در حالی که گردشگران عادی بدون رعایت ضوابط حفاظتی دقیق در حال رفت و آمد در این منطقه بسیار حساس هستند.

زمین‌خواران در کمین آشوراده

زمین‌خواران با عناوین به ظاهر صحیح برای دریافت مجوز از سوی مدیران اقدام می‌کنند و پس از آن  بتدریج  به سوی تخریب منطقه پیش رفته و فقط به منافع مالی خود می‌اندیشند.

به گفته خیراندیش، مقامات استان گلستان، آشوراده را کیش دریای  خزر معرفی می‌کنند که تعبیری بسیار خطرناک است.

ابهام در امضای تفاهمنامه

این  در حالی است که مالکیت قانونی پناهگاه حیات وحش‌ میانکاله شامل 3 بخش خلیج گرگان، آشوراده و میانکاله تحت اختیار سازمان‌ جنگل‌ها و مراتع است و تنها مدیریت آن به سازمان محیط‌زیست محول شده است، بر این اساس چطور سازمان محیط‌زیست در منطقه‌ای که مالکیت آن را ندارد تفاهمنامه امضا می‌کند؟!

خیراندیش در این باره خاطرنشان کرد: هرگونه مجوزی از نظر قانون باید با اجازه مالک انجام گیرد اما از آنجا که سازمان جنگل‌ها و مراتع درباره آشوراده تاکنون مجوزی برای تغییر کاربری و برپایی گردشگری صادر نکرده است، محیط‌زیست با انجام این تفاهمنامه دچار تخلف شده است. وی یادآورشد: همچنین رعایت نکردن خاصیت زون 2 حفاظتی آشوراده و حساسیت و آسیب‌پذیری این منطقه به تردد مردم، از سوی محیط‌زیست جای تعجب دارد.

کاهش اعتبار سازمان حفاظت محیط‌زیست

علاوه بر این صدیقه بوداغی، مسؤول دبیرخانه شبکه سمن‌های محیط‌زیست در منابع طبیعی مازندران بر این باور است که امضای تفاهمنامه‌ای که میراث فرهنگی با اجرای آن قصد ایجاد گردشگری گسترده را بر خلاف موازین اکوتوریسم پایدار دارد به طور حتم بر اعتبار سازمان محیط‌زیست در بین مجامع بین‌المللی خدشه وارد می‌کند. حدود یک سال از عمر مقاومت سمن‌های محیط‌زیست منابع طبیعی مازندران در جهت حفظ و نجات آشوراده و جلوگیری از ورود سودجویان به بسترش گذشته است و در این بین اداره محیط‌زیست استان گلستان پافشاری زیادی در تحقق تخریب تدریجی این منطقه دارد. بوداغی در این باره عنوان کرد: اداره محیط‌زیست گلستان تمایل و اصرار زیادی جهت ورود گردشگران به بستر آشوراده  دارد که در این بین اداره کل محیط‌زیست مازندران به حمایت از سمن‌های محیط‌زیست برخاسته و مخالفت خود را اعلام کرده است. در همین حال خیراندیش، عضو هیات مدیره شبکه سمن‌های محیط‌زیست منابع طبیعی استان مازندران نیز بیان داشت: یک سالی است که جمعی از فعالان محیط‌زیست و مقامات 190 سمن با حمایت اداره کل محیط‌زیست مازندران و سازمان جنگل‌ها و مراتع از اجرایی شدن تفاهمنامه به امضا رسیده بین سازمان محیط‌زیست و میراث فرهنگی و گردشگری ممانعت کرده‌اند اما در این بین اداره کل محیط‌زیست گلستان در مقابل ما ایستاده است.