شورای عالی جوانان شاید وقتی دیگر

در حالی که ۱۶ ماه از برگزاری آخرین جلسه شورای عالی جوانان می گذرد، به نظر نمی رسد دولت با توجه به دغدغه های برگزاری انتخابات و بهره برداری از برجام، در کمتر از ۶۰ روز مانده به سال جدید، انگیزه ای برای جمع شدن حول محور جوانان داشته باشد.

تنها جلسه شورای عالی جوانان در دولت یازدهم، مهرماه سال گذشته برگزار شد. این در حالی است که شورای عالی جوانان از زمان تاسیس در سال ۱۳۷۱ تاکنون ۳۶ بار تشکیل جلسه داده است که ۱۱ جلسه آن در دولت های پنجم و ششم، ۱۵ جلسه در دولتهای هفتم و هشتم و ۹ جلسه در دولتهای نهم و دهم تشکیل شده است و سهم دولت یازدهم در توجه به مسائل جوانان تنها برگزاری یک جلسه شورای عالی جوانان بدون حضور رئیس جمهور است.

اهداف تشکیل شورای عالی جوانان

اهداف تشکیل شورای عالی جوانان موارد در قانون موارد زیر عنوان شده است:

* رشد متعادل و همه جانبه شخصیت جوانان بر اساس اصول، اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی

* تأمین نیازهای فکری، اجتماعی، جسمی، روحی و تلطیف و هدایت عواطف و احساسات جوانان

* فراهم کردن زمینه‌های مشارکت جوانان در حیات اجتماعی و پیشبرد جامعه و دفاع از وطن جمهوری اسلامی ایران

* حفظ و تقویت نشاط و شادابی جوانان در جهت عظمت و سربلندی ایران اسلامی

وظایف شورای عالی جوانان در قانون

براساس قانون وظایفی برای شورای عالی جوانان در نظر گرفته شده که به شرح زیر است:

* بررسی نقش و عملکرد نهادها سازمانهایی که در امور جوانان مسئولیت دارند و نیز ایجاد هماهنگی در دستگاه‌هایی که وظایف آنها به نحوی با‌ مسائل جوانان مربوط می‌شود.

* مطالعه و تدوین شیوه‌های بهتر آشنا کردن جوانان با حقایق و معارف و تاریخ و تمدن اسلامی و ایرانی با همکاری دستگاه‌ها و افراد ذیصلاح

سهم دولت یازدهم در توجه به مسائل جوانان تنها برگزاری یک جلسه شورای عالی جوانان بدون حضور رئیس جمهور است* کمک به فراهم آوردن زمینه داوری صحیح و منطقی نسل جوان نسبت به تمدن و فرهنگ غرب و تفکیک جنبه مثبت و منفی آن از یکدیگر و‌ شناخت روحیه انحصارطلبی و ماهیت استکبار

* پشتیبانی از تحقیقات در مورد خصوصیات روحی، اخلاقی، فکری و عاطفی جوانان و اهتمام در بهره‌گیری از آنها در برنامه‌های جوانان و کمک به‌ تربیت نیروی متخصص برای این منظور

* معرفی شخصیتهای متعالی برای زندگی انسان و به خصوص نسل جوان

* زمینه‌سازی مناسب برای ابراز شخصیت جوانان و مطالعه راه‌های مبارزه با سنتهای ناروا و عوامل برخوردهای تحقیرکننده جوانان

* مساعدت در جهت ایجاد و توسعه کانونها و مراکز اجتماعی و فعالیت خلاق جوانان و حمایت از خلاقیتهای فرهنگی و هنری و علمی و ورزشی‌برای جوانان

* مطالعه و بررسی زمینه‌های مناسب برای اشتغال و ازدواج جوانان و حمایت از ایجاد و توسعه واحدهای مشاوره‌ای

* تصویب آیین‌نامه‌های شورای عالی جوانان، تعیین نوع و وظایف کمیسیونها و تعیین وظایف دبیر و دبیرخانه.

رئیس جمهور، رئیس شورای عالی جوانان

شورای عالی جوانان به ریاست رییس جمهور ‌و در غیاب وی معاون اول رییس جمهور تشکیل می‌شود و اعضای آن عبارت‌اند از: وزرای آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزیر کشور، رییس سازمان صدا و سیما، رییس سازمان تربیت بدنی، معاون رییس جمهور در امور زنان، دبیر شورا و چهار نفر از افراد صاحب‌نظر و متعهد، به انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می شود.

مصوبات شورای عالی جوانان شامل سیاستگذاری در امور جوانان، اوقات فراغت، ازدواج و هویت و اجرای مصوبات شورای عالی جوانان برعهده دستگاه های عضو شورا و سایر دستگاه ها و نهادهای مرتبط با امور جوانان است.

شورای عالی جوانان شاید وقتی دیگر

اگرچه معاون وقت ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان پس از تشکیل تنها جلسه شورای عالی جوانان در دولت یازدهم از برگزاری هر سه ماه یک بار جلسات این شورا خبر داده بود، اما نه تنها این وعده تاکنون محقق نشده است بلکه شخص رئیس جمهور در تنها جلسه شورای عالی جوانان در دولت جدید هم حاضر نشده است.

با این حال مدیرکل هماهنگی و ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان از زمان برگزاری جلسه بعدی این نشست اظهار بی اطلاعی می کند و می گوید: در حال حاضر برنامه ای برای تشکیل جلسه شورای عالی جوانان نداریم.

سیدجواد رضوی  می گوید: فعلا دستور جلسه ای برای تشکیل شورای عالی جوانان نداریم و مشخص نیست چه زمانی این جلسه تشکیل شود.

برگزاری دومین نشست شورای عالی جوانان به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیری برای ۲۵ میلیون جوان کشور در دولت یازدهم در انتظار توجه مسئولان در وزارت ورزش و جوانان و اعضای این شورا به ریاست رئیس جمهور است.