۱۸ هزار نفر از حج عمره انصراف دادند

سعید اوحدی ظهر یکشنبه در دیدار با خانواده جان باختگان منا، گفت: کار شناسایی در بین هفت هزار و ۵۰۰ پیکر کار ساده ای نبود زیرا شرایط نگهداری پیکرها سخت بود.

وی افزود: امروز تمامی پیکر ۴۶۱ عزیز یا منتقل شده و در مقبره الشهدای منا بنا به درخواست خانواده ها و یا وصیت خودشان دفن شده اند که میزان آن دفن شدگان در منا ۴۲ نفر است.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور تاکید کرد: شایعاتی که در خصوص ربوده شدن افراد، شکنجه و یا قبر دسته جمعی مطرح شده بود، صحت نداشت.

اوحدی تاکید کرد: این اتفاق یک بی تدبیری بود و اگر امکانات در آنجا وجود داشت تعداد کشته ها به این رقم نمی رسید و باید تاکید کنم که اجساد ایرانی که عربستان دفن شدند با رعایت کامل موازین شرعی تدفین شدند.

وی ادامه داد: قطع رابطه سیاسی با عربستان به منزله عدم پیگیری دیه جان باختگان منا نیست و عربستان طبق قانون خودش این رقم پرداخت می شود.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور افزود: حجت الاسلام رئیسی در جلسه ای که به همین منظور تشکیل شد، وزارت خارجه را موظف کرد تا وکیلی از یکی از کشورهای عربی اختیار کند تا موارد را پیگیری کند، وکلای عربستانی کمترین همکاری را می کنند چرا که در عربستان وکیل معنایی ندارد.

اوحدی با اشاره به وضعیت نام نویسی برای سفر حج نیز گفت: تاکنون ۱۸ هزار نفر از حج عمره انصراف داده اند اما از حج تمتع هیچ فردی انصراف نداده است.

وی تصریح کرد: در زمان قطع رابطه سیاسی پیکر ۱۶ نفر از عزیزان در حال انتقال بود که در فرودگاه جده جلوی آن را گرفتند و با سعی و تلاش دستگاه دیپلماسی این پیکرها به وطن بازگشتند.

اوحدی افزود: در خصوص شهید نامیدن این افراد، نامه ای به رئیس بنیاد شهید کل کشور ارائه شد تا در جلسه های خودشان تصمیم گیری در این خصوص انجام شود.