پزشکان ضرورت مرخصی مهدی هاشمی را تأیید کردند

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه نود و یکمین نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در خصوص مرخصی مهدی هاشمی وی نیازمند یک عمل جراحی بود که به بیرون از زندان برده شد.

وی ادامه داد: پزشک معالج «م.ه» گفته بود که این فرد بعد از عمل پزشکی باید دوران نقاهتی را داشته باشد که البته به این اکتفا نشد و یک نفر از پزشکان پزشکی قانونی برای تأیید در این زمینه نظر داد و صحبت‌های پزشک معالج را تأیید کرد.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: پس از تأیید این پزشک نیز قاضی صحبت‌های وی را کافی ندانست و دستور داد تا سه پزشک دیگر از پزشکی قانونی وی را معاینه کنند که آیا بعد از عمل جراحی دوران نقاهت داشته باشد یا خیر که این موضوع نیز تأیید شد.

محسنی اژه‌ای گفت: البته احتمال افزایش مرخصی بستگی به نظر مقام قضایی و پزشک معالج دارد که به بیماری متهم نیز مرتبط است.

*متأسفانه متهم اسیدپاشی اصفهان هنوز پیدا نشده است

وی درباره این پرسش که سرانجام پرونده اسیدپاشی اصفهان به کجا انجامید و چه کارهایی صورت گرفته است، گفت: از زمان این پرونده تاکنون تحقیقات زیادی انجام گرفته است و مقامات اطلاعاتی و انتظاماتی استان فعالیت‌های بسیاری را انجام داده است و حتی برخی افراد مظنون را دستگیر کردند اما متهم اصلی شناسایی و دستگیر نشد.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: در زمینه این پرونده بنا بر دستور رؤسای قوا و اهتمام مسئولان ذی‌ربط تحقیقات بسیاری انجام گرفت و نیروی انتظامی مظنونانی را دستگیر کرد و افرادی تحت تعقیب قرار گرفتند. ولی متأسفانه عامل اصلی اسید پاشی پیدا نشد و تحقیقات همچنان ادامه دارد چرا که پرونده مختومه نشده است.

*معاونت پیشگیری قوه قضاییه عملکرد مناسبی را داشته است

محسنی‌اژه‌ای درباره این پرسش که پرونده خودکشی دانش‌آموزی در کرمان به کجا انجامید و چه اطلاعاتی دارید، گفت: در خصوص آخرین وضعیت این موضوع هنوز کسب اطلاع نکرده‌ام اما برای جلوگیری از این حوادثی دستگاه قضایی معاونت پیشگیری قوه قضاییه دارد که عملکرد بسیار مناسبی را از خود نشان داده است.

وی افزود: معاونت پیشگیری قوه قضاییه در فواصل مختلف با دستگاه‌های ذی‌ربط همچون آموزش‌وپرورش وزارت علوم و دانشگاه‌ها جلساتی را برگزار می‌کند و در این نشست‌ها اطلاعات و تجربه‌های خوبی را به آنها منتقل می‌کند تا مانع چنین عملکردهایی در جامعه شود.

سخنگوی دستگاه قضا به موضوع پیشگیری از جرم اشاره کرد و گفت: بحث پیشگیری از جرم و مسئله آن مدتها در مجلس و مجمع معطل بود و بعد از تحقیقات مکرر و جمع بندی‌ها به تصویب رسید که البته بعد از مدتی طولانی ابلاغ شد و دولت نیز به آن معترض بود که هنوز هم به طور کامل اجرایی نشده است ولی معاونت پیشگیری از جرم با همان قانون قبلی باز هم تلاش‌های خود را دارد و اهتمام ویژه‌ای در رابطه با مسائل خود انجام می‌دهد.

*حذف مجازات اعدام برای کشورمشکل است

محسنی اژه‌ای درباره این پرسش که به نظر قوه قضاییه در خصوص حذف مجازات اعدام چیست، گفت: هر چیزی که قانون شود و قابلیت اجرا پیدا کند دستگاه قضا نیز آن را اجرا می‌کند اما طرح‌های مجلس نیز سیر خود را دارد و باید نتایج انتهایی آن را دید.

وی گفت: طرح اولیه‌ای که در مجلس ارائه می‌شود با چیزی که مصوب می‌شود مسیری را طی خواهد کرد. و خروجی نهایی آن را باید مشاهده کرد که تبدیل به قانون خواهد شد.

معاون اول قوه قضاییه در ادامه به مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر اشاره کرد و گفت: به نظر شخصی بنده مبارزه با مواد مخدر به هیچ‌وجه نباید سست شود و نباید قاچاقچیان احساس امنیت کنند؛ در شرایط کنونی اگر مجازات اعدام را حذف کنیم کشور ضرر می‌کند.