آمار اشتباه استاندار تهران درباره تعداد روزهای ناسالم

در حالی که علی‌رغم ادعای مسئولان مبنی بر بهبود کیفیت بنزین و یا سایر تمهیدات در نظر گرفته شده ، هوای تهران در سال 94 یکی از آلوده ترین سالها را سپری کرده اما همچنان مسئولان به دفاع از عملکرد خویش می‌پردازند و آمار 96 روزه آلودگی هوا را که  78 روز عنوان می‌کنند و دلیل بهبود نسبی کیفیت هوا را بنزین‌های یورو 4 و یا سایر تمهیدات دیگر می‌دانند.

بنابر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری تهران، سید حسین هاشمی استاندار تهران در مراسم تقدیر از دستگاه‌های اجرایی نمونه در برگزاری نمایشگاه ملی روستا و عشایر با اشاره به روزهای پاک و ناسالم از سال 91 تاکنون گفت:‌ سال 91 تعداد روزهای پاک یک روز، سال 92 و 93 به ترتیب سه روز و13 روز اعلام شده است.

وی تعداد روزهای سالم از سال 91 تاکنون را به ترتیب 179 روز، 172 روز و 190 روز اعلام کرد و سال 94 را بیش از سال های گذشته دانست.

استاندار تهران اظهار داشت: در سال 91 ، با 97 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و در سال های 93،92 و 94 تاکنون به ترتیب 104 روز،82 روز و 78 روز  روبه رو بوده ایم. در سال 91 ،با 10 روز هوای ناسالم،سال 92  ، 9 روز هوای ناسالم و در سال های 93 و 94 تاکنون به ترتیب سه و پنج روز هوای ناسالم مواجه بودیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه عده‌ای وضعیت آب و هوای تهران را سیاسی می کنند عنوان کرد: هر کاری را  سیاسی کنیم، خراب می‌شود و نتیجه‌ای به دنبال ندارد.

هاشمی همچنین دلیل بهبود وضعیت هوای تهران طی دو سال اخیر را بهبود وضعیت سوخت بنزین دانست و تصریح کرد: به جز افزایش کیفیت بنزین تغییرات دیگری در بخش‌هایی همچون بهبود شرایط اتوبوس‌ها، خودروهای فرسوده و جمع‌آوری موتورسیکلت‌ها نداشته‌ایم.

استاندار تهران افزود:‌ هر موتورسیکلت آلوده به اندازه 6 خودرو آلودگی ایجاد می‌کند و بهبود وضعیت موتورسیکلت‌ها و جمع‌آوری خودروها و تاکسی‌های فرسوده نقش مهمی در کاهش آلودگی هوای تهران دارد.

صحبت‌های استاندار مبنی بر سیاسی‌کاری در صورتی مطرح شده که بیشترین علت آلودگی هوا از سوی رییس سازمان حفاظت از محیط زیست و مسئولان ذیربط کم‌کاری دولت‌های قبل در اجرا نشدن برنامه‌های جامع آلودگی هوا و بنزین‌های پتروشیمی عنوان می‌شود و بیشترین تقصیرها بر گردن دیگران انداخته می‌شود و سیاسی کاری بازهم راهبرد متولیان امر است.

صحبت‌های مطرح شده مبنی  بر بهبود کیفیت بنزین همچنان مورد تایید نمایندگان مجلس قرار نگرفته و حجت الاسلام مهدی موسوی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس تمام ادعاهای طرح شده مبنی بر بنزین‌های پتروشیمی و یورو 4 بودن بنزین‌های وارداتی را  خلاف واقع دانست و گفت که یورو 4 بودن بنزین‌های وارداتی هنوز مشخص نیست؛ از طریق مختلف به اسنادی دست یافته‌ایم که نشان می‌دهد این بنزین‌ها حتی یورو 2 هم نیست.

اما امسال به گواه مسئولان ذیربط آلودگی هوا به صورت کم سابقه‌ای پدید آمد و این افزایش غلظت آلاینده‌ها که همیشه به مسئولان قبلی منتسب می‌شد به طرز عجیبی مردم تهران و کلانشهرها را آزار داد و راهکارهایی همچون تعطیلی مدارس، طرح زوج و فرد از درب منزل، تعطیلی معادن شن و ماسه،عدم فروش طرح ترافیک روزانه و ... نیز نتوانست باعث بهبود کیفیت هوا شود و تنها راهکارهای مقطعی تسکینی کوتاه بر قلب کلانشهر نشین‌ها بود.

تعریف مسئولان سازمان محیط زیست و استاندار تهران مبنی بر بهبود کیفیت هوا و افزایش تعداد روزهای سالم در امسال نیز رنگ واقعیت نگرفته و تحقق نیافته است چرا که هنوز تا پایان سال زمان دو ماهه ای باقی مانده و به طور حتم در روزهای آخرین سال باید قیاس آلودگی هوا انجام گیرد.

استاندار و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست به خوبی می‌دانند که راه چاره کاهش آلودگی هوا تنها بنزین وارداتی نیست بلکه توجه به حمل و نقل عمومی، پرداخت هزینه‌های ساخت مترو، جمع آوری خودروهای فرسوده،توجه به حمل و نقل ریلی و فرهنگ سازی برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ضرورتی غیر قابل امکار محسوب می‌شود که دولت باید در آن اهتمام لازم را انجام دهد.